aangifte successie bij huwelijkscontract: notaris verplicht?

riho
Topic Starter

aangifte successie bij huwelijkscontract: notaris verplicht?

#1 , 27 nov 2012 08:07

Beste,

Klopt het dat, bij de aanwezigheid van een huwelijkscontract je niet zelf de aangifte van de successie kan doen en dat er dus steeds een notaris ingeschakeld dient te worden? Het gaat om een geval waarbij een duidelijk huwelijkscontract opgesteld werd "langst levende partner erft alles" en waarin er geen betwisting is met de kinderen.

dank voor jullie advies,

Riho

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 27 nov 2012 08:50

Neen, dat klopt niet. Je mag altijd zelf de aangifte van SSR invullen. Deze moet wel "correct" zijn.

riho
Topic Starter

#3 , 27 nov 2012 09:02

Als je de administratie gedaan hebt, alles goed denkt gedaan te hebben enz. Is er dan binnen de overheid een dienst waar je heen kan op te laten checken of dat effectief ok is, voor je de hele handel officieel indient?

groetjes,

Riho.

Reclame

Creatief

#4 , 27 nov 2012 10:43

Neen, de Registratie mag je niet helpen. Meestal is er wel in je dorp een gepensioneerde klerk van een notaris, die dat voor je na wil kijken, zelfs volledig invullen tegen een kleine vergoeding. Soms willen bankiers je ook helpen, alhoewel die daar tegenover huiverig tegenover staan, mocht er een testament nog achterwege zijn, ...

wanton

#5 , 27 nov 2012 13:44

Indien er een huwelijkscontract is , moet je voor een akte van bekendheid naar de notaris. Maar de aangifte mag je zelf doen , daarvoor is de notaris niet nodig.
Ik vind zelfs die akte van bekendheid eigenaardig. Het notariaat heeft hier goed gelobbyd. De Registratie kan , bij een huwelijkscontract , evengoed een akte van erfopvolging maken, zij beschikken ook over alle gegevens. Maar de notarissen hebben het 'alleenrecht' binnengehaald. Er werd ook gepoogd de aangifte ook te monopolyseren. Op deze manier hebben de notarissen een voetje voor. Ik ben zo ook al 'klanten' voor een aangifte kwijtgespeeld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

riho
Topic Starter

#6 , 27 nov 2012 22:17

Hallo Wanton,

Bij het huwelijkscontract, dat dateert van 1978 vind ik een homologatie door de rechtbank van de akte. Kan deze dienen als "akte van bekendheid", of is dat iets anders?

Je ziet dat ik een leek ben in die dingen hé :oops: .

Groetjes,

Riho

Marijkealleen

#7 , 28 nov 2012 17:25

In ons geval heeft de registratie toch geholpen hoor. Wij hadden zelf het één en ander ingevuld en waren daarmee naar de registratie gestapt. Die dame heeft ons dan een voorbeeld meegegeven van 'hoe het officieel moest' en een opsomming gegeven van dingen waar we moesten op letten dat er zeker opstond.

wanton

#8 , 28 nov 2012 19:27

Hallo Wanton,

Bij het huwelijkscontract, dat dateert van 1978 vind ik een homologatie door de rechtbank van de akte. Kan deze dienen als "akte van bekendheid", of is dat iets anders?

Je ziet dat ik een leek ben in die dingen hé :oops: .

Groetjes,

Riho
Neen. In de akte van bekendheid zet een notaris wat volgens het huwelijkscontract , het testament of gewoon de wet in de nalatenschap zit en wie de erfgenamen zijn. Op basis van zo'n document mag de bank dan de tegoeden verdelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”