Huwelijk - belastingen

Jofed
Topic Starter

Huwelijk - belastingen

#1 , 26 sep 2007 16:20

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar vind niet echt een antwoorop mijn vraag (door de veelheid aan items die ik krijg).

Momenteel wonen mijn vriendin en ik op hetzelfde adres. Wij zijn niet gehuwd en hebben geen samenlevingscontract.

In de toekomst willen we hier verandering in brengen. Wij denken eraan om te huwen. Klopt het indien men gehuwd is, er meer belastingen van ons loon worden ingehouden???
Ik heb pas 'opgevangen' dat je als koppel al snel een 100 euro netto minder per maand zou overhouden.

Kan iemand me hier iets meer over vertellen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 26 sep 2007 18:27

Indien jullie beiden loontrekkende bent , zou het , sinds de invoering van de decumul , geen verschil meer mogen geven. Het uiteindelijke resultaat moet hetzelfde zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jofed
Topic Starter

#3 , 26 sep 2007 18:47

Merci!

Wat wil decumul zeggen?

Reclame

wolf2

#4 , 26 sep 2007 21:39

Klopt het indien men gehuwd is, er meer belastingen van ons loon worden ingehouden???
Ik heb pas 'opgevangen' dat je als koppel al snel een 100 euro netto minder per maand zou overhouden.

Allemaal juist.
Maar U krijgt dat terug na afrekening van uw aangifte PB.
Als "alleenstaande" geniet u van een bepaalde vermindering in de bedrijfsvoorheffing (allebei), die u verliest bij huwelijk (voor mensen met kinderen is die groter).

Dus: als U beiden loontrekkende bent, verliest U op lange termijn niets. De eerste 2 jaar betaalt U wel méér voorheffing (= ontvangt u minder netto).

Zoek in het staatsblad naar het laatste KB dat de schalen bedrijfsvoorheffing vastlegt: U zal een tabel vinden met die verminderingen.

Anderzijds: als gehuwden zal u minder bijzondere sociale bijdrage betalen! Zolang die nog bestaat...

Nogmaals: er is een verschil in voorheffing, dus in netto per maand; er is géén verschil in uiteindelijke belasting.

Jofed
Topic Starter

#5 , 26 sep 2007 21:41

Dank u!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”