Oh-oh!Een ergernis van mij is dat sommige mensen halsstarrig 'u' en 'uw' met een hoofdletter blijven schrijven in het midden van een zin terwijl dit reeds minstens 2 decennia is afgeschaft.
Aangezien godsdienst en geboorterecht voor mij de boom in kunnen vind ik het gebruik van een hoofdletter gewoon een vorm van respect. Maar om Artemis een plezier te doen zal ik er proberen op te letten en het niet meer doen.Moet het persoonlijk voornaamwoord u met een hoofdletter geschreven worden?
Nee, u krijgt een kleine letter. Dat geldt ook voor het bezittelijk voornaamwoord uw.
In speciale gevallen is een hoofdletter op een andere plaats dan aan het begin van een zin wel mogelijk. Dan moet U of Uw wel verwijzen naar iemand die volgens de schrijver veel eerbied toekomt. Dat kan bijvoorbeeld de koningin zijn, of God.
Ik heb vorig decenium gedurende enkele jaren universiteitsstudenten mogen begeleiden met hun thesis. We spreken hier over mensen die dus lagere school, middelbaar onderwijs en minimum drie of vier jaar universiteit achter de rug hebben. Ik heb mogen vaststellen dat de basiskennis van onze taal helaas bedroevend is. In één van de vorige posts wordt er geklaagd dat de leraar 5 punten aftrok voor een dt-fout. Moest ik vandaag in het onderwijs stappen, ik zou die regel onmiddellijk terug invoeren, zelfs bij exacte vakken zoals wiskunde, scheikunde of natuurkunde.Waar mijn rillingen dan weer betrekking op hebben is :
Teveel mensen gaan er van uit dat we hier in een homogene samenleving of groep zitten , die indertijd allemaal een vak Nederlands gehad hebben op school , en dit verschillende jaren .
Ik hanteerde min of meer hetzelfde systeem. Drie fouten die zelfs een spellingscorrector detecteren en ik stopte ermee. Punten werden er niet gegeven tijdens de begeleiding. Ik ben regelmatig niet verder dan het eerste blad geraakt, soms zelfs niet voorbij de eerste zin.Drie dt-fouten? Stoppen met verbeteren, nul op de hele hap.
Ik hanteerde min of meer hetzelfde systeem. Drie fouten die zelfs een spellingscorrector detecteren en ik stopte ermee. Punten werden er niet gegeven tijdens de begeleiding. Ik ben regelmatig niet verder dan het eerste blad geraakt, soms zelfs niet voorbij de eerste zin.Drie dt-fouten? Stoppen met verbeteren, nul op de hele hap.
En voor wat studeerden die mensen dan ? Taalkundige Nederlands veronderstel ik (hoop ik).Ik hanteerde min of meer hetzelfde systeem. Drie fouten die zelfs een spellingscorrector detecteren en ik stopte ermee. Punten werden er niet gegeven tijdens de begeleiding. Ik ben regelmatig niet verder dan het eerste blad geraakt, soms zelfs niet voorbij de eerste zin.Drie dt-fouten? Stoppen met verbeteren, nul op de hele hap.
Lanox, ik heb het ook nog met een hoofdletter leren schrijven maar daarna werd het afgeschaft (ik denk zo ergens rond 1980?), of je dat nu goed vindt of niet. Taal is voor een groot deel conventie. Ik waardeer het dat je mij een plezier wil doen maar je moet het echt niet voor mij doen want op het Groot Dictee zou je er punten door verliezen, nietwaar?Oh-oh!Een ergernis van mij is dat sommige mensen halsstarrig 'u' en 'uw' met een hoofdletter blijven schrijven in het midden van een zin terwijl dit reeds minstens 2 decennia is afgeschaft.![]()
Aangezien godsdienst en geboorterecht voor mij de boom in kunnen vind ik het gebruik van een hoofdletter gewoon een vorm van respect. Maar om Artemis een plezier te doen zal ik er proberen op te letten en het niet meer doen.Moet het persoonlijk voornaamwoord u met een hoofdletter geschreven worden?
Nee, u krijgt een kleine letter. Dat geldt ook voor het bezittelijk voornaamwoord uw.
In speciale gevallen is een hoofdletter op een andere plaats dan aan het begin van een zin wel mogelijk. Dan moet U of Uw wel verwijzen naar iemand die volgens de schrijver veel eerbied toekomt. Dat kan bijvoorbeeld de koningin zijn, of God.
Eerste jaar middelbaar, Koninklijk Atheneum Deurne. Eerlijk gezegd : ook in de laatste jaren van de lagere school maakten we dat soort fouten niet meer. Ze zijn zo eenvoudig te vermijden...En voor wat studeerden die mensen dan ? Taalkundige Nederlands veronderstel ik (hoop ik).Ik hanteerde min of meer hetzelfde systeem. Drie fouten die zelfs een spellingscorrector detecteren en ik stopte ermee. Punten werden er niet gegeven tijdens de begeleiding. Ik ben regelmatig niet verder dan het eerste blad geraakt, soms zelfs niet voorbij de eerste zin.Drie dt-fouten? Stoppen met verbeteren, nul op de hele hap.
Als ik jouw 'logica' moet volgen, zal niemand nog ooit een diploma behalen voor bijv. ir. omdat jij vindt dat die taal (amper gesproken in de wereld) o zo belangrijk is ?
En als ze dan toch een diploma mogen behalen, maakt je nul niet veel uit hé, of toch ?
Wat is het nu ?
Ik mag dus bij jou geen bijv. een onderhoud van een condensatieketel uitvoeren omdat ik dt-fouten schrijf ?
Om het juridisch te houden : heb toch liever een advocaat die mijn zaak goed kan verdedigen, who cares of ie dt-fouten schrijft om spellingsfouten, ik zal er me geen fluit van aantrekken. Als een advocaat ergens zou zeggen : 'ik heb wel je zaak verloren, en je bent miljoenen kwijt, maar mijn brieven zijn tenminste keurig geschreven', die klant zijn reactie wil ik niet weten.
Dat is het gevolg van de jaren leerschool van hoe we nederlands dienden te schrijven, en dat was U in den tijd zenne.Een ergernis van mij is dat sommige mensen halsstarrig 'u' en 'uw' met een hoofdletter blijven schrijven in het midden van een zin terwijl dit reeds minstens 2 decennia is afgeschaft.