schenking kunstwerk

breydel
Topic Starter

schenking kunstwerk

#1 , 24 nov 2012 17:27

Ik ben van plan om een kunstwerk te schenken aan een vriendin. Omdat dit werk potentieel waardevol is en de vriendin vreest dat mijn erfgenamen hier eventueel later aanspraak zouden kunnen op maken, wil ik dat dit goed beschreven wordt middels een document, al dan niet geregistreerd bij de notaris.
Volgens een kennis kan ik dit ook doen door een beschrijving van de schenking op papier te zetten en dit zonder enveloppe, maar wel opgeplooid en afgestempeld en aangetekend op te sturen naar mijn vriendin.
Weet iemand of dit klopt en indien ja, wat er precies in die beschrijving moet staan, zijn hier voorbeelden van geijkte formules van te vinden aub?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 24 nov 2012 20:48

Een dergelijke schenking laat je best verlijden via een notaris. Het is geen bankgift waar je zelf één en ander kan regelen. Je betaalt wel 3 % schenkingsrechten. Je blijft idd wel met het risico zitten dat ooit die schenking kan aangevochten worden door uw erfgenamen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

breydel
Topic Starter

#3 , 25 nov 2012 10:15

ook als ik dit vermeld dat de eigendom voor de volle 100% voor mijn vriendin is? Heeft er iemand een voorbeeld/model van een Pacte adjoint aub?

Reclame

wanton

#4 , 25 nov 2012 13:11

Ja zeker, want uw reservataire erfgenamen - uw kinderen , uw ouders- kunnen die schenking betwisten als de waarde daarvan te hoog is in vergelijking met uw totale erfenis. Dat hangt af van welke en hoeveel erfgenamen in aanmerking komen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Cisco

#5 , 28 nov 2012 10:47

schenkingsrechten zullen dan wel 7% zijn aangezien het niet in rechte lijn is

succes-sie

#6 , 28 nov 2012 13:04

Waarom niet verkopen? Dan kunnen Uw erfgenamen dit veel moeilijker aanvechten. U kunt vrij de prijs bepalen... Gezien het "potentieel" waardevol kan worden, is het nu misschien nog niet waardevol.

papske

#7 , 29 nov 2012 16:07

En waarom niet in een papiertje inpakken voor de kerst en wegschenken ?? Een mens mag toch met zijn spullen doen wat hij/zij wil of niet ?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”