Keuzebeding

prademaker
Topic Starter

Keuzebeding

#1 , 12 nov 2012 12:21

Ben gehuwd zonder contract. We bezitten een eigen huis en wat spaarcentjes.
We hebben 4 kinderen waarvan voor enkele het niet eenvoudig zou zijn om bij overlijden van één van de ouders de nodige centen op te hoesten naar aanleiding van de erfenis.
Heb begrepen dat de mogelijkheid bestaat om dit dmv de "bevoordelingsclausule" in het huwelijkscontract te vermijden. Overblijvende partner zou dan zelf kunnen bepalen of de kinderen reeds hun deel krijgen of dat hij/zij blijft bechikken over de volledige nalatenschap.

Klopt dit, of heb ik het mis op? Zo ja, enig idee van de procedure (hebben dus geen contract) en wat dit kost?

17u00: heb begrepen dat ik de verkeerde term gebruik gaat inderdaad ober het "keuzebeding" en niet "bevoordelingsclausule" heb de titel aangepast
Laatst gewijzigd door prademaker op 12 nov 2012 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 nov 2012 13:16

U bedoelt een keuzebeding , waarbij de overlevende partner tussen een aantal mogelijkheden kan kiezen hoe der vererving gebeurt.
Eerst dit : er zijn vier kinderen. Dus : het huis wordt in 8 parten verdeeld voor een erfenis volgens wettelijk stelsel. Dat wil zeggen dat er waarschijnlijk slechts telkens 3 % zal moeten betaald worden aan SSR door de kinderen. Er zijn bovendien spaarcenten om de SSR te betalen , want dat erven de kinderen ook. De overlevende partner krijgt het vruchtgebruik en blijft baas over de woning.
Laat gewoon één en ander volgens de wettelijke regeling lopen. Elke andere 'oplossing' zal duurder zijn aan SSR.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

prademaker
Topic Starter

#3 , 12 nov 2012 17:16

Bedankt wanton, dit is inderdaad wat ik bedoel. Heb meer dan één en ander bijgeleerd.
Iemand echter een idee wat een dergelijke notariele akte kost?

Reclame

succes-sie

#4 , 15 nov 2012 10:17

ongeveer 425 EUR.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”