Mijn overleden moeder verhuurde een opslagplaats met bijliggend terrein. Volgens de huurder gebruikte hij dit gebouw en terrein om zijn uit de hand gelopen hobby (oplappen en stockeren van oldtimers) te kunnen uitoefenen. Nu heeft hij ons (de erfgenamen ) gecontacteerd om deze huur op te zeggen.
Het terrein en gebouw zullen dus binnenkort te koop gesteld worden tengevolge van de vereffening van de erfenis. Bij een verkoop hebben we echter een aantal attesten nodig waaronder een bodemattest van OVAM als mijn inlichtingen juist zijn tenminste. Wat als nu blijkt dat de bodem (vooral buiten het gebouw) zo vervuild is dat deze moet gesaneerd worden. Kunnen we deze vervuiling verhalen op de huurder en hem verplichten deze sanering te laten uitvoeren of zijn wij de pineut? Ik veronderstel dat de huurder gaat aanvoeren dat de vorige huurder evengoed schuld kan treffen (maar dat was toen een opslagplaats van een lokale sanitairwinkel) en reeds geleden van 1995.
Graag wat advies hoe we dit best aanpakken: mogen we de sleutel na de opzegperiode aanvaarden of doen we dit best niet tot de controle van de bodem gebeurd is, met het risico dat we de sleutel nooit meer te pakken krijgen en toch zelf de kosten moeten dragen? of kunnen we die bijvoorbeeld onder voorbehoud recupereren.
Klein detail: de huurder zijn eigen huis staat ook te koop, dus de kans bestaat dat hij binnenkort met de noorderzon verdwijnt...