Overeenkomst "Vervroegde Opruststelling"

Marthe14
Topic Starter

Overeenkomst "Vervroegde Opruststelling"

#1 , 20 sep 2007 17:37

Beste,
Ik ben in 2003 op mijn 54ste verplicht op "Vervroegde Opruststelling" moeten gaan door "TRANSFORM 2003" bij ELECTRABEL. Daar ik ondanks mijn inspanningen door sollicitaties in de sector van "Electrabel" steeds door een jonger iemand met een nieuw statuut opzij werd geschoven en geen werk meer kreeg van de afdelingshoofden heb ik uiteindelijk getekend om eruit te stappen (iedereen vanaf 52 was geviseerd) dit mits een opzegvergoeding berekend volgens de "FORMULE CLAEYS". Dit voor een periode van 23 maanden, daarna kon ik dus gaan stempelen.
Ik ben wel verplicht om op mijn 60ste met pensioen te gaan, dit begrijp ik niet al te goed want ik heb er niet om gevraagd te stoppen met werken maar werd dus echt verplicht (dreigementen met C4). Ik ben inmiddels 58 jaar en zal binnenkort de nodige stappen moeten ondernemen om mijn pensioen aan te vragen... In april 2009 zal ik dus met pensioen moeten. Is het ook zo dat mijn pensioen berekend wordt op mijn laatste bruto wedde en tellen die 23 maanden uitbetaling en de jaren dat ik moet stempelen ook mee... Kan ik dan niet tot mijn 65ste blijven stempelen dan heb ik toch meer jaren en ook meer pensioen, volgens mijn berekeningen zou ik momenteel zoiets van een 1419.58 euro brut en 1198.42 net ontvangen, indien ik tot 65 zou kunnen stempelen zou ik dan meer pensioen trekken? Het is allemaal zo complex wat betreft die berekeningen, kan er iemand mij wat meer duidelijke uitleg geven voor mijn specifiek geval? Dank u...
:roll:
Groetjes,
Marthe14
Geen nacht is zo donker dat er geen morgend op volgt...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 22 sep 2007 11:22

ELECTRABEL is een private (=geen overheid) naamloze vennootschap,zodat haar werknemers contractueel en niet statutair zijn.

“Art.7.Onder voorbehoud van het bepaalde in artikel 9, wordt het rustpensioen berekend zowel in functie van de loopbaan van de werknemer als van de brutolonen die hij in de loop daarvan verdiend heeft en die op zijn individuele rekening moeten worden gebracht en van de hem toegekende fictieve of forfaitaire lonen; er wordt geen rekening gehouden met het gedeelte van de brutolonen dat het maximumbedrag voorzien voor de inhouding der pensioenbijdragen overtreft...”(24 OKTOBER 1967. - Koninklijk besluit nr 50 betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).

‘die 23 maanden uitbetaling en de jaren dat ik moet stempelen’ maken deel uit van voornoemde loopbaan.

“Art.2.§ 1. Het rustpensioen gaat in op de eerste dag van de maand volgend op deze tijdens welke de belanghebbende het aanvraagt en ten vroegste de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin hij de leeftijd van 60 jaar bereikt...”(20 JULI 1990. - Wet tot instelling van een flexibele pensioenleeftijd voor werknemers en tot aanpassing van de werknemerspensioenen aan de evolutie van het algemeen welzijn).

“Art.4.§ 1. In afwijking van de artikelen 2,§ 1 en 3 van dit besluit en onverminderd de bepalingen van § 3 van dit artikel kan het pensioen naar keuze en op VERZOEK van de belanghebbende vervroegd ingaan. De gekozen ingangsdatum kan niet voorafgaan aan de eerste dag van de maand volgend op deze waarin hij de aanvraag indient noch aan de eerste dag van de maand volgend op deze tijdens welke hij de leeftijd van 60 jaar bereikt.”(23 DECEMBER 1996. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen 15, 16 en 17 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenen).

Onderzoek of u dit VERZOEK om uw rustpensioen vervroegd te laten ingaan al dan niet hebt ondertekend bij het beëindigen van uw arbeidsovereenkomst.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Marthe14
Topic Starter

#3 , 26 sep 2007 12:18

Beste j.demoor,

Ik heb alles nog eens goed nagelezen wat mijn vervroegde opruststelling betreft en het feit dat ik zou verplicht zijn om op 60 jaar met pensioen te gaan...
Mijn verplichtte opruststelling was dus een gevolg van "Reorganisatie Transform 2003 (CAO 28.06.2001)" wat dat ook moge betekenen!

Er is sprake van 60 jaar in de volgende uiteenzetting "Bijkomende vergoeding" Artikel 6 :
Daarenboven verbindt de werkgever er zich toe om de werknemer, van zodra hij wettelijke werkloosheidsuitkeringen zal genieten, een maandelijkse aanvullende vergoeding te betalen (zie berekening in bijlage 3), te verminderen met de wettelijke sociale en fiscale inhoudingen, zodanig dat zijn gemiddeld jaarinkomen (verbrekings- en wettelijke werkloosheidsvergoeding inbegrepen) ten belope van 63% van zijn laatste netto basisjaarwedde wordt gegarandeerd voor de periode begrepen tussen de datum van de verbreking van de arbeidsovereenkomst en zijn 60 jaar.

Deze verbintenis is geldig gedurende de ganse periode dat werknemer wettelijke werkloosheidsuitkeringen geniet en dit uiterlijk totdat deze laatste de leeftijd van 60 jaar heeft bereikt. Op die datum stapt de werknemer in het stelsel van aanvullend pensioen.

In mijn berekening volgens na de "Formule Claeys" staat onder Berekening:
Periode tussen einde contract (t0) en 60 jaar: 73 maanden
Duur tussen t0 en einde van opzeg: 23 maanden
Verschil tussen einde van opzen en 60 jaar: 50 maanden

Betekend dit dan dat ik verplicht ben op 60 jaar met pensioen te gaan (ben geboren op 14/03/1949 dus momenteel 58 jaar en zou dan op 1 april 2009 met pensioen gaan) (Geen aprilvis dus...)

Moet ik dan nu reeds de nodige stappen zetten om mijn pensioen aan te vragen of moet ik wachten tot 14/03/2008, ik heb altijd gehoord dat je dit best een jaar op voorhand aanvraagt omdat er nogal problemen kunnen opduiken en je dan voor verassingen kunt komen te staan...

Groetjes,
Marthe14
Geen nacht is zo donker dat er geen morgend op volgt...

Reclame

j.demoor

#4 , 28 sep 2007 10:48

‘...en dit uiterlijk totdat deze laatste de leeftijd van 60 jaar heeft bereikt. Op die datum stapt de werknemer in het stelsel van AANVULLEND pensioen‘ houdt in dat u op de leeftijd van 60 jaar nog niet op WETTELIJK rustpensioen(=24 OKTOBER 1967. - Koninklijk besluit nr 50 betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers) geplaatst wordt.

Het stelsel van AANVULLEND pensioen wordt geregeld door 28 APRIL 2003. - Wet betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid.

Terug naar “Pensioenen”