Bedankt, daarmee zijn vragen 1 en 3 grotendeels beantwoord - behalve misschien het puntje van die 2 maanden. Gesteld dat de verhuurder op een of andere manier lucht zou krijgen van de aankoop van het huis en hij registreert nog snel het contract (dus nog vóór m'n aangetekende brief), is het dan wel nog goed? De 2 maanden vanaf het tekenen van het huurcontract zijn immers al jaren verstreken, maar het is me onduidelijk welke invloed dat heeft op de geldigheid van de registratie. Bovendien: ik kan de geweigerde brief dan wel ongeopend bijhouden, maar in hoeverre is de verhuurder dan verondersteld te weten dat ik opgezegd heb?Iedere registratie gedaan NA uw opzeg, is ongeldig.
Indien de aangetekende brief niet wordt aanvaard door de verhuurder, ONGEOPEND bijhouden.
Een niet geregistreerde PB doet geen afbreuk aan de eventueeel vastgestelde schade., en kan ook niet de reden zijn om de PB als ongeldig of onbestaande te aanzien
Het pand is inderdaad in goede staat, je moet echt al met een gedetailleerd oog gaan kijken om eventueel een paar dingen te vinden.2/ De uitgaande plaatsbeschrijving gebeurt aan de hand van de ingaande ; dus wanneer deze algemene termen omvat als " in goede staat " , dan is de uitgaande toestand OOK in goede staat , tenzij gedetailleerd in ingaande .
Kleine herstellingen zijn ten laste van huurder , uitgezonderd veroorzaakt door normale slijtage en ouderdom.
Als u vindt dat het pand in goede staat is , dan kunnen u nooit hoge kosten aangerekend worden . Sommige kleinigheden kunt u zelf oplossen ( gaten in de muur van ophangen kaders/spiegels : zelf opvullen .bvb.) .
In het slechtste geval , bij niet akkoord , gaat dit naar de vrederechter die kan beslissen een deskundige aan te stellen ( op beider kosten ) .
Dit is natuurlijk "worst case", maar is zo'n procedure voor de vrederechter overdreven omslachtig/duur/tijdrovend? In dit geval denk ik bij weigering om de waarborg vrij te geven wel sterk in m'n schoenen te staan, maar toch...4/ Alle huurgeschillen worden behandeld door Vrederechtbank.
** Huurwaarborg . Bij niet akkoord onderling , alleen vrijgave mogelijk door Vrederechter .
Zolang ik de zekerheid heb dat de datum van de bezorging van het aangetekend schrijven geldt als referentiedatum om een laattijdige registratie te voorkomen (los van de daadwerkelijke datum waarop ik het contract wil doen eindigen), is het resoluut m'n bedoeling om het AS sturen zodra ik zekerheid heb over de aankoop van de woning en het verkrijgen van de lening. De termijn zou dus alsnog makkelijk een maand bedragen, temeer waar we nog wat kleinigheden moeten doen in de nieuwe woning. Ik wil de zaken absoluut menselijk houden, ik ben geen vragende partij om de zaak op de spits te drijven maar wil wel voorbereid zijn op alle mogelijke scenario's.U kan bvb. een opzeg geven van één week ( om verhuurder toe te laten de brief in ontvangst te nemen , en tijdens die week een afspraak te maken voor de plaatsbeschrijving ( laatste dag).
Indien u opzegt op vrijdag , wint u al het weekend , waarbij verhuurder alvast niet kan laten registreren. ( registratie NA opzeg is sowieso te laat ) .
Motiveer uw opzeg door te verwijzen naar de niet-registratie . Dan weet verhuurder onmiddelijk waaraan zich te houden .
We zijn het helemaal eens* Op het forum is men altijd voorbereid op "worst case scenario's " , ( daarom mijn extreem voorbeeld opzegging dag op dag ) ,
maar een menselijke aanpak is vanzelfsprekend niet meer dan correct en hoffelijk .
Het ging zo: een persoon van het immokantoor kwam langs (niet ontzettend professioneel), paar foto's gemaakt. Daarna een mapje gekregen met de PB. Meestal in algemene termen beschreven (goede staat e.d.) met soms specifiekere beschrijving van opvallende kenmerken. Ik meen dat er af en toe een foto afgedrukt stond, maar kwaliteit daarvan was niet altijd uitstekend (althans op papier, maar het is het papier dat ik getekend heb, nooit een digitale versie gekregen van de foto).* Het is idd. waar wat Turaki schrijft ivm. " goede staat " . Om correct te zijn dient de plaatsbeschrijving gedetailleerd te zijn , om naderhand betwistingen zoveel mogelijk uit te sluiten ( en dit geldt ook op de rechtbank . Indien ALLEEN maar geschreven : " In goede staat " kan rechter nooit oordelen , en zal hij een deskundige aanstellen .
Het is dus ook van belang voor de huurder om dit gedetailleerd te laten vastleggen ( een deskundige wordt normaal betaald door beide partijen ) .
Maar ik meen te begrijpen , dat u indertijd ZELF aanvullingen hebt laten noteren , dus de goede intentie lag zeker bij u . ( maar u bent kopies daarvan verloren ....).
In de folder lees ik helaas weinig nieuws. Er staat ook dat de registratie niet NA de opzegging mag plaatsvinden. Maar ik neem dus aan dat daarmee verwezen wordt naar het moment waarop de opzegging bekend gemaakt wordt (datum aflevering brief en niet de datum waarop het pand verlaten wordt, het einde van de opzegtermijn dus).**Registratie : eens kijken wat onze Federale Overheidsdienst Financiën zegt :
http://koba.minfin.fgov.be/commande/pdf ... t-2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
** Géén kopie gemaakt van mapje plaatsbeschrijving ? Ook de huurder wordt verondersteld van een exemplaar te ontvangen . Hebt u dit dan niet gekregen ?
**Als immo moeilijk doet bij plaatsbeschrijving , dan kunt u ook moeilijk doen . Niet akkoord gaan , en hen suggereren van dit door een onafhankelijk deskundige te laten doen .
Dit wordt in veel gevallen zo geregeld en mag u ook eisen . ( landmeter-expert / bouwkundig architect ) . Kosten zijn verplicht door beide partijen te dragen. Weeral extra kosten voor immo of verhuurder....die zal eieren voor zijn geld kiezen .
Niet helemaal correct. Bij een geregistreerd contract begint de opzeg altijd de 1e van de maand na ontvangst opzeg, ook als de startdatum niet de 1e van een maand is. En daar de opzeg ook altijd in maanden wordt uitgedrukt, eindigt de opzeg dan ook altijd op de laatste dat van een maand. Als de startdatum van het contract dus niet de 1e van een maand is, is de laatste betaling niet voor een volledige maand.Je kan niet ergens in de loop van de maand opzeggen. Begint uw huurkontrakt op een 1ste, dan eidigd het op de 30e of 31e van de maand. Het zijn telkens volledige maanden.
Maar hoe zit de betaling van de huur dan? Delen door het aantal dagen van de maand en vermenigvuldigen met het aantal dagen tot einde opzeg? En geldt dat evenzeer voor het maandelijkse bedrag als bijdrage in de gemeenschappelijke kosten?Niet helemaal correct. Bij een geregistreerd contract begint de opzeg altijd de 1e van de maand na ontvangst opzeg, ook als de startdatum niet de 1e van een maand is. En daar de opzeg ook altijd in maanden wordt uitgedrukt, eindigt de opzeg dan ook altijd op de laatste dat van een maand. Als de startdatum van het contract dus niet de 1e van een maand is, is de laatste betaling niet voor een volledige maand.Je kan niet ergens in de loop van de maand opzeggen. Begint uw huurkontrakt op een 1ste, dan eidigd het op de 30e of 31e van de maand. Het zijn telkens volledige maanden.
Bij niet registratie kan je trouwens opzeggen wanneer je wil, en maakt de startdatum dus helemaal niet uit. En is een onvolledige laatste maand dus ook perfect mogelijk.
Dat lijkt mij een billijke verrekening .Maar hoe zit de betaling van de huur dan? Delen door het aantal dagen van de maand en vermenigvuldigen met het aantal dagen tot einde opzeg? En geldt dat evenzeer voor het maandelijkse bedrag als bijdrage in de gemeenschappelijke kosten?