#9 , 02 feb 2016 20:29
Vandaag buurman opnieuw over de vloer gehad, na een jaar niet meer gehoord te hebben, dat hij mij volgende week een aangetekend schrijven zal sturen... Benieuwd wat erin zal staan. Bemiddeling zal niet veel helpen. De enige oplossing is mijn houtverwarming wegdoen, maar dan volledig op zijn kosten een gelijkwaardige verwarming op gas leggen. Dat heb ik hem ook uitgelegd maar dat viel niet in al te beste aarde.
Ik ben nog altijd op zoek naar regelgeving hier omtrent waarmee ik niet in regel zou zijn, ik zit er ruimschoots boven met mijn schouw van zeker 4 meter boven het plat dak. Het dak van het woonhuis is wel nog hoger, maar als ik mijn schouw nog hoger maak is het een bouwgevaar en een 'accident waiting to happen'.
Algemeen Bouwreglement van de stad Gent (versie 1 januari 2013) (ik woon niet in gent maar wel in de buurt ervan, ik vond geen reglement van mijn gemeente)
Artikel 8bis: Verbrandingsgassen van een open haard of verwarmingstoestellen
moeten afgevoerd worden via aparte daartoe bestemde kanalen, die moeten uitmonden in de openlucht.
De uitlaat van de kanalen moet zo geplaatst worden dat de hinder voor de omwonenden maximaal wordt beperkt.
Minstens moet de uitlaat zich 1 meter boven de nok van het hellend dak of de dakrand
van het plat dak waarop de uitlaat geplaatst wordt, situeren, en in ieder geval 2 meter
boven elk terras en de bovenrand van alle deur-, venster- en ventilatieopeningen die
zich bevinden binnen een straal van 4 meter, horizontaal gemeten vanaf de uitlaat van
het afvoerkanaal.
Indien de uitlaat niet aan bovenstaande reglementering kan voldoen, omwille van technische of (steden)bouwkundige redenen, kan de vergunningverlenende overheid op gemotiveerd verzoek een afwijking toestaan.
Deze bepalingen gelden niet voor gasgestookte verwarmingstoestellen van het type C
.