Dat een syndicus kosten mag aanrekenen voor inzage van documenten en boekhouding van een VME waar men eigenaar is, vind ik persoonlijk ongehoord. Dit zou niet mogen toegelaten zijn. Naar mijn mening zet dit de deur open tot het toelaten van wanbeleid door een syndicus. Immers, welke eigenaar is er bereid om te betalen telken male hij iets wil nazien of weten over het beleid in het gebouw waar hij eigenaar is ? Want, het is de eigenaar alleen die tenslotte betaalt voor hetgeen in zijn gebouw gebeurt; dat de eigenaar nog zou moeten bijbetalen om te kunnen weten waarvoor hij betaalt is er volgens mij totaal over !Persoonlijk heb ik een vonnis bekomen in 2005 dat ik een onverzaakbaar recht had om de boekhouding ter plaatse in te zien, maar dat de syndicus kosten mocht aanrekenen. De datum kon door mij gekozen worden zo de syndicus geen datum voorstelde, het opgelegde tijdstip was van 14u tot 16u.Met alle respect, maar ik blijf bij mijn eerder gegeven opinie dat er voor een controle door een mede-eigenaar GEEN kosten mogen worden aangerekend door de syndicus. Dit is in ons contract met de syndicus trouwens niet voorzien. In andere gevallen kan men deze clausule (voor de toekomst ) laten schrappen. Ik denk niet dat een professioneel syndicus hierin een reden zal vinden om zijn diensten niet aan te bieden.
De syndicus heeft de facto deze inzage blijven weigeren (want geen dwangsom, ...) en werd in 2007 afgezet (bevestigd in beroep in 2011 - geen cassatie).
Als ik de wet goed gelezen heb staat er dat de syndicus o.m. tot opdracht heeft het de mede-eigenaars mogelijk te maken inzage te nemen van alle niet-private documenten of gegevens over de mede-eigendom, ...... Ik lees nergens dat de syndicus daarvoor kosten mag aanrekenen. Ik zie trouwens ook niet goed in welke kosten de syndicus daar kan aan hebben om inzage te verlenen van documenten (ik spreek niet over het geven van fotokopiën van deze dokumenten).
Zeer spijtig dat de nieuwe wet op de mede-eigendom de professionele syndici niet verplicht om alle niet-private documenten of gegevens van de VME's waarvan zij het beheer hebben, te publiceren op een website waar alle mede-eigenaars van de betrokken VME toegang hebben en waar zij dan deze documenten vrij kunnen consulteren en controleren zonder de syndicus te moeten storen. Een syndicus die zijn werk naar behoren vervult en die niets te verbergen heeft zal het daarmee eens zijn.
Verder zou het ook nog een goede zaak zijn mochten mede-eigenaars die de regels van de boekhoudkunde niet kennen en die ook over de regelgeving en wet i.v.m. de mede-eigendom niet veel kennis hebben, zich zouden onthouden om zich kandidaat te stellen voor een mandaat van Commissaris van rekeningen in een VME, zeker wanneer het om een belangrijke VME gaat (meer dan 20 kavels), om zogezegd de kosten van een bedrijfsrevisor of professioneel accountant te besparen. Dergelijke commissarissen van rekeningen doen meestal meer slecht dan goed in een VME; de kans is zeer groot dat zij, ondanks hun goede wil, gemanipuleerd worden door de syndicus, die dan zijn wanbeleid rustig kan verder zetten.