Medisch onderzoek verplicht?

Artesia
Topic Starter

Medisch onderzoek verplicht?

#1 , 24 okt 2012 16:44

Mjin man is vloerder, 54 jaar oud, en werkt al 12 jaar bij dezelfde werkgever.
In november moet hij naar het medisch onderzoek.
Is dit verplicht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 okt 2012 17:26

Is dit verplicht?
is er iets gebeurd ? het kan zijn dat je niet onder de toepassing van het kb 28/5/2003 gezondheidstoezicht werknemers valt maar doordat iets gebeurde er wel
onder valt
http://www.werk.belgie.be/publicationBasket.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
je kan gratis deze intressante brochure bestellen of je kan het gewoon inkijken
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21

#3 , 25 okt 2012 07:26

Is dit verplicht?
Heeft hij een specifieke reden om niet te willen gaan? Een gratisch medische check-up, daar kan je toch niets op tegen hebben?

Bij ons in het bedrijf mogen werknemers vanaf 40 jaar jaarlijks (op vrijwillige basis), op kosten van de werkgever, een volledige medische checkup (inclusief EKG, etc...) in het UZ in Gent "ondergaan" en dit tijdens de werkuren. Wees maar zeker dat hier gretig gebruik van wordt gemaakt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

JPV

#4 , 25 okt 2012 08:41

medisch onderzoek is geen medische checkup. Medisch onderzoek is een controle of je nog geschikt bent om het werk uit te voeren en is meestal maar een routine-onderzoek, die hooguit enkele minuten duurt. Als je ongeschikt wordt verklaard, mag de werkgever je arbeidsovereenkomst beëindigen zonder opzegtermijn. het is dus logisch dat sommigen, die mss op het randje van arbeidsgeschikt zijn, liever niet naar dat onderzoek gaan als ze bvb nog hopen enkele jaren verder te kunnen werken.

Medisch onderzoek is verplicht btw.

Gebruiker21

#5 , 25 okt 2012 11:36

het is dus logisch dat sommigen, die mss op het randje van arbeidsgeschikt zijn, liever niet naar dat onderzoek gaan als ze bvb nog hopen enkele jaren verder te kunnen werken.
Mmm, dus die mensen stellen hun werk boven hun gezondheid?
Medisch onderzoek is verplicht btw.
En maar goed ook, dan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV

#6 , 25 okt 2012 11:52

Ik stel vandaag ook m'n werk boven m'n gezondheid (zit met een ooginfectie samen met een hoofdpijn), zo abnormaal is dat toch niet? Als je bvb nog 1 jaar moet doorwerken en daarna genoeg jaar hebt om op brugpensioen te kunnen, is dit (combinatie financieel/medisch) een mss verantwoorde keuze.

't is niet dat iedereen zich zomaar financieel kan permitteren om op de gewone werkloosheid te belanden met een medische ongeschiktheid, hé.

Gebruiker21

#7 , 25 okt 2012 13:10

en daarna genoeg jaar hebt om op brugpensioen te kunnen
Tja, laat het ons daar vandaag de dag maar niet over hebben. Als men in tijden van crisis overweegt om perfect gezonde mensen vanaf 50 jaar op brugpensioen te sturen...

JPV

#8 , 25 okt 2012 13:33

... die nog altijd beschikbaar moeten zijn voor de arbeidsmarkt... (én effectief controle zullen ondergaan!)

Artesia
Topic Starter

#9 , 25 okt 2012 15:43

Is dit verplicht?
Heeft hij een specifieke reden om niet te willen gaan? Een gratisch medische check-up, daar kan je toch niets op tegen hebben?

Bij ons in het bedrijf mogen werknemers vanaf 40 jaar jaarlijks (op vrijwillige basis), op kosten van de werkgever, een volledige medische checkup (inclusief EKG, etc...) in het UZ in Gent "ondergaan" en dit tijdens de werkuren. Wees maar zeker dat hier gretig gebruik van wordt gemaakt.

Mijn man is vorig jaar volledig door de mangel gehaald op medisch vlak (longfoto's en scan van de longen, hartonderzoek bij de cardioloog, bloedonderzoek, echo van de ingewanden) en alles was perfekt in orde. Het onderzoek bij de cardioloog kwam er op eigen vraag omdat mijn man een soort dubbele hartslag had ontwikkeld. Nu vrezen wij dat als ze bij die controle de 'dubbele' hartslag horen ze er vanuit gaan dat mijn man een ernstige hartkwaal onder de leden heeft wat dus helermaal niet het geval is.
Doet hij er goed aan het verslag van de cardioloog mee te nemen in geval men problemen maakt over zijn hartslag?

Gebruiker21

#10 , 25 okt 2012 15:54

Bij mijn vorige werkgever ging het "medisch onderzoek" niet verder dan een oogtest, urinestaal en een nogal oppervlakkig gesprek met een bedrijfsarts. Als die dubbele hartslag helemaal niet ernstig is, en je kan dit staven met een medisch verslag, kan uw man er altijd naar verwijzen moest dit toch gecontroleerd worden en er een opmerking over komt. Maar veel kans dat men dit zelfs niet opmerkt tijdens zo'n routine onderzoek...

Kzenzo

#11 , 25 okt 2012 16:29

De onderzoeken die je moet ondergaan hangt af van het werk dat ge doet, basis is gehoor, zicht en bloed. Echter als je met gevaarlijke stoffen in aanraking komt, zoals ik, moet je nog bijkomende proeven afleggen. Een vloerder kan bvb. met zuren en/of lijmen in aanraking komen welke giftige dampen kunnen afgeven of eventueel via de huis kunnen binnendringen.

Gebruiker21

#12 , 26 okt 2012 08:47

De onderzoeken die je moet ondergaan hangt af van het werk dat ge doet, basis is gehoor, zicht en bloed.
Bloed? In al die jaren dat ik werk heb ik al een 5-tal medische onderzoeken gehad en nog nooit is er bloed bij me afgenomen.

de reden

#13 , 26 okt 2012 11:48

De onderzoeken die je moet ondergaan hangt af van het werk dat ge doet, basis is gehoor, zicht en bloed.
Bloed? In al die jaren dat ik werk heb ik al een 5-tal medische onderzoeken gehad en nog nooit is er bloed bij me afgenomen.
voor op een stoel te zitten en uwe stylo vasthouden is dat ook niet nodig , voor werknemers op de autokeuring wel vanwege de uitlaatgassen
als u op mijn eerdere gegeven link klinkt vindt u allicht de gepaste brochure

een aanrader is ; musculoskeletale aandoeningen is bijzonder interessant en ook geheel gratis te bestellen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

mava105

#14 , 26 okt 2012 12:09

In de tijd dat ik nog werkte (dat was ook de tijd toen de dieren nog spraken :lol: ) Werden wij JAARLIJKS aan een grondig medisch onderzoek onderworpen, inbegrepen RX van de longen en hart.
Zo werd er bij één vn de eerste onderzoeken vastgesteld dat ik een vergroot hart had, en ik we dooprgestuurd, op kosten van de werkgever, naar het UZ Gastyhuisberg in leuven, voor grondiger onderzoek. Bleek alles normaal. Het werd veroorzaakt doordat ik in mijn jonge tijd veel aan sport had gedaan. :D
Ook kregen wij jaarlijks onze griepprik op kosten van het bedrijf.
Hiervoor had het bedrijf een volledige ziekenboeg uitgebouwd, met alle faciliteiten en een permanentie van 06.00 in de morgen tot 22.00 Hr in de avond, van telkens 2 verpleegsters. Alle dagen was er in de voormiddag permanent een bedrijfsarts aanwezig, waar we ook terecht konden voor gratis advies of een griepje. Gewone medicijnen werden ook gratis verstrekt uit eigen voorraad.

Terug naar “Andere”