aankoop occazie wagen maar niet met de beloofde optie's

VDG2

Re: aankoop occazie wagen maar niet met de beloofde optie's

#16 , 16 okt 2012 12:12

Is er een Car Pass afgeleverd?

2. Wanneer hebt u een CAR-PASS nodig?Bij elke verkoop van een tweedehandswagen aan een particulier moet aan hem een CAR-PASS worden afgeleverd door de verkoper. Het doet er niet toe of deze verkoper eveneens een particulier is dan wel een vakman.

4. Wat zijn de gevolgen wanneer er geen CAR-PASS en/ofverkoopsdocument wordt afgeleverd bij de verkoop van een tweedehandswagen?
Onder de punten 2 en 3 staat beschreven wanneer de verkoper een CAR-PASS moet afleveren en een verkoopsdocument moet opstellen.

Wanneer niet wordt voldaan aan deze verplichtingen, kunnen de gevolgen verstrekkend zijn. De wetgeving voorziet immers dat de koper die geen CAR-PASS heeft gekregen, de ontbinding van de koopovereenkomst kan vragen. Wanneer hij zich daartoe tot de rechter wendt, zal deze moeten besluiten tot de ontbinding van de koop. De koop zal dus als onbestaande moeten worden beschouwd en de aankoopsom zal moeten worden terugbetaald.

Dezelfde burgerrechterlijke sanctie bestaat wanneer het verkoopsdocument beschreven onder punt 3 in tegenstrijd met de wet niet werd afgeleverd, of wanneer het niet de verplichte vermeldingen bevat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
deleuke86
Topic Starter

#17 , 16 okt 2012 12:27

carpass en keuringsattesten zijn afgeleverd, maar deze dienen enkel om de koper op de hoogte te brengen over de staat van het voertuig en de km stand.

Verder zie ik niet in wat deze documenten met de ontbrekende optie's te maken heeft :roll:

maar even een stand van zaken: ik heb de verkoper op de hoogte gebracht van deze problemen en hem gewezen op:

"DE VERPLICHTINGEN VAN DE VERKOPER "

De verkoper heeft de plicht om een zaak te leveren die precies overeenkomt met hetgeen in de koopovereenkomst is bepaald. Aldus heeft de verkoper de wettelijke verplichting om een conforme zaak te leveren.

De conformiteit van het geleverde goed wordt vermoed wanneer :
1.de gekochte zaak in overeenstemming is met de beschrijving die de verkoper eraan heeft gegeven en de verkochte zaak de eigenschappen beschikt van de goederen die de verkoper aan de consument als model heeft getoond (bvb. het toonzaalmodel of het model zoals afgebeeld in een brochure);

2.het gekochte goed geschikt is voor elk bijzonder door de consument gewenst gebruik. Hiermee wordt dus niet het gebruik bedoeld dat door de verkoper of door de fabrikant wordt voorgesteld. Er wordt rekening gehouden met hetgeen de consument aan de verkoper als gewenst gebruik heeft medegedeeld voor zover dit bijzonder gebruik ook door de verkoper werd aanvaard (bvb. een beeldscherm zowel dienstig als computermonitor en als videobewakingseenheid en als T.V. toestel);

3.het gekochte goed geschikt is voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen (bvb. rolschaatsen dienstig om op straat mee te rolschaatsen);

4.de gekochte zaak de kwaliteit en de prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijker wijze mag verwachten, gelet op de aard van het goed en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger publiekelijk gedane mededeling over de bijzondere kenmerken ervan, namelijk bij de reclame en de etikettering.

De verkoper heeft pas aan zijn verplichtingen voldaan voor zover deze 4 voorwaarden allen samen vervuld zijn. Maar zelfs voor zover deze voorwaarden vervuld zijn, kan de koper alsnog weerleggen dat de gekochte zaak niet conform is.

Eens kijken of de verkoper eerlijk genoeg gaat zijn om zijn fout toe te geven en een voorstel te doen :?
Laatst gewijzigd door deleuke86 op 21 okt 2012 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Lightning

#18 , 16 okt 2012 12:31

En welk van de 4 voorwaarden zou volgens U niet vervuld zijn in uw geval?

Reclame

Xastheron

#19 , 16 okt 2012 12:33

De documenten die VDG2 en ikzelf aangehaald hebben, hadden een mogelijke uitweg kunnen bieden om de verkoop te ontbinden zodat u daarna de auto zou kunnen kopen die u wel wilt.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#20 , 16 okt 2012 12:56

Heeft U enige vorm van contract ondertekend of een factuur gekregen? Zoja, staan hier deze opties op vermeld?

deleuke86
Topic Starter

#21 , 21 okt 2012 19:59

En welk van de 4 voorwaarden zou volgens U niet vervuld zijn in uw geval?
1.de gekochte zaak in overeenstemming is met de beschrijving die de verkoper eraan heeft gegeven en de verkochte zaak de eigenschappen beschikt van de goederen die de verkoper aan de consument als model heeft getoond (bvb. het toonzaalmodel of het model zoals afgebeeld in een brochure);

Is precies iets misgelopen bij het plakken :D

deleuke86
Topic Starter

#22 , 21 okt 2012 20:03

Heeft U enige vorm van contract ondertekend of een factuur gekregen? Zoja, staan hier deze opties op vermeld?
Ik heb sinds vrijdag eindelijk na lang aandringen mijn factuur ontvangen en hier staat plots op "verkoop van een occaziewagen in de staat waarin hij zich bevindt"
Maar dit staat niet op de bestelbon waar mijn handtekening op staat. Optie's staan nergens vermeld niet op de bestelbon en niet op het factuur.

Lightning

#23 , 21 okt 2012 20:05

Wel ja, de verkochte zaak heeft toch de eigenschappen van het model dat aan U getoond werd.

deleuke86
Topic Starter

#24 , 21 okt 2012 20:07

De documenten die VDG2 en ikzelf aangehaald hebben, hadden een mogelijke uitweg kunnen bieden om de verkoop te ontbinden zodat u daarna de auto zou kunnen kopen die u wel wilt.
Carpass enzo is er allemaal bij, ik zeg het het is een altijd al een goede garage geweest. Alleen hebben ze nu een fout gemaakt in hun beschrijving, ze hebben het mij niet vermeld dat dit een fout was, en ik heb het voertuig gekocht met het gedacht dat dit er op stond. Bij de afhaling vroeg ik achter de knop en toen zei een andere verkoper dat dit de knop was voor de turbostand van de ventilatie, maar dit kwam waarschijnlijk omdat deze verkoper niet op de hoogte was van de aangeboden optie's.

deleuke86
Topic Starter

#25 , 21 okt 2012 20:09

Wel ja, de verkochte zaak heeft toch de eigenschappen van het model dat aan U getoond werd.
het visuele klopt naturlijk, tis een zilvere auto met 4 wielen. De beschrijving van het voertuig (optie's) klopt niet met het gekochte voertuig

Xastheron

#26 , 22 okt 2012 09:16

Is het überhaupt niet mogelijk dat de originele eigenaar ooit een zoekertje plaatste of ze een gelijkaardig model verkocht hebben in die garage en domweg wat copy-paste-werk verricht hebben (en hierbij niet zorgvuldig tewerk gegaan zijn)?
Niets belet u om met een print-out van het zoekertje waarin de opties vermeld zijn een vordering te doen bij de rechtbank. Maar de "staat waarin..."-clausule zal deze "administratieve fout" mogelijk herleiden tot een ongelukkig voorval. M.i. is het sop de kolen niet waard.

deleuke86
Topic Starter

#27 , 23 okt 2012 18:12

ziezo een update, gezien de auto verkocht is met meer optie's op papier dan in werkelijkheid kan ik de koop laten ontbinden en een schadevergoeding eisen (kosten van nieuwe inschrijving, zonder auto zitten,...)

Maar we zijn nu met de verkoper overeengekomen om dit t compenseren met een gratis onderhoudsbeurt en een set stalen velgen met winterbanden

Terug naar “Consumenten Koop”