Terugbetaling belastingen

john1313
Topic Starter

Terugbetaling belastingen

#1 , 18 okt 2012 08:33

Misschien een héél domme vraag maar wanneer start de overheid met het terug betalen van de belastingen? Aangifte gedaan via tax-on-web ergens in juni. Dacht dat ik op mijn werk iemand hoorde zeggen dat hij eind oktober al zou terug trekken...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope

#2 , 18 okt 2012 09:29

Vorig jaar kreeg ik terugbetaling op 27/10/2011 (ingegeven via Tax-on- web).
Dit jaar moet ik zelfs mijn aanslagbiljet nog ontvangen...

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 okt 2012 11:47

Aangifte gedaan op 15 mei 2012.
Gisteren aanslagbiljet ontvangen en terugbetaling tegen eind december 2012 (een mooi bedrag :D )
Als je nog steeds geen papieren aangiftepapier hebt ontvangen, heb je willicht vergeten het vakje aan te vinken waarin je aangeeft dat je wel nog een papieren aangifte te willen ontvangen.
Je moet dan uiteraard wel nog een aangifte doen via Tax-on-web, waarvoor onze vriend Tope al telaat is. :(
Laatst gewijzigd door mava105 op 18 okt 2012 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Oude Belg

#4 , 18 okt 2012 12:28

Aangifte gedaan in mei. Is al terugbetaald (3 000 euri). Normaal volgt de uitbetaling op het einde van de derde maand na het vestigen van de aanslag, dus 2-3 maanden na het ontvangen van je aanslagbiljet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

roharro

#5 , 18 okt 2012 12:58

Gisteren aanslagbiljet ontvangen en terugbetaling tegen eind december 2012 (een mooi bedrag :D )
Als je nog steeds geen papieren aanslagbiljet hebt ontvangen, heb je willicht vergeten het vakje aan te vinken waarin je aangeeft dat je wel nog een papieren aangifte te willen ontvangen.
Je moet dan uiteraard wel nog een aangifte doen via Tax-on-web, waarvoor onze vriend Tope al telaat is. :(
Het aanslagbiljet is altijd op papier. Voor het aangifteformulier kan men kiezen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

john1313
Topic Starter

#6 , 18 okt 2012 14:40

Bedankt voor de reacties!

Ik vermoed dat we dan ook wel een dezer maanden iets in de bus zullen krijgen ;)

Tope

#7 , 18 okt 2012 15:42

Als je nog steeds geen papieren aangiftepapier hebt ontvangen, heb je willicht vergeten het vakje aan te vinken waarin je aangeeft dat je wel nog een papieren aangifte te willen ontvangen.
Waarom ben ik te laat, mava?
Ik heb mijn belastingen keurig op tijd via Tax-on-web ingediend en zit nu te wachten op de belastingberekening i.e. het aanslagbiljet.

JTTT

#8 , 18 okt 2012 15:43

Ook toevallig... Kan ik meteen mijn verhaal checken!!
Mijn statement: Naar mijn mening kunnen de Belgen die het vakje op hun belastingsaangifte betreffende beveiliging als huiseigenaar ingevuld hebben nog tijdje wachten op uitbetaling!! Tot er nog een slimme madam zoals in Leuven is of er nog wat budget gevonden wordt voor 1 of andere SAP-expert.....

HIerbij waarom ik dit concludeer na hetgeen mijn collega en ik vandaag meegemaakt hebben.

Een collega van mij informeert bij de belastingen in Leuven hoe het zit met zijn belastingteruggave. Krijgt vriendelijke madam aan de lijn, die hem rijksregister vraagt om de stand van zijn dossier op te zoeken.
Wat blijkt? Zijn dossier kan niet berekend worden omdat hij in het vak van beveiliging als huiseigenaar iets ingevuld heeft... (dit was ook zo toen ik via tax on web mijn aangifte ook vooraleer deze door te sturen, ook wilde laten berekenen; als ik dit cijfer dan eruit haalde, ging de berekening wel door; voor de effectieve aangifte heb ik dat getal natuurlijk teruggezet)
Maar dit probleem kan volgens de vriendelijk madem gemakkelijk opgelost worden! Ze vraagt aan mijn collega of ze de ingevulde waarde in dat vakje mag verplaatsen naar een soortgelijk vak maar bestemd voor huurders van woningen. Mijn collega vindt dat geen probleem maar stelt zich wel luidop de vraag of dit niet contradictorisch is tot de rest van de aangifte (lening, KI...)
De mevrouw zegt dat dit allemaal geen probleem is, en 30seconden later zegt ze hoeveel mijn collega zal terugkrijgen en kan het dossier doorgestuurd worden naar Brussel die dan voor uitbetaling zullen zorgen.
Dus met het telefoonnr. in de hand probeer ik natuurlijk hetzelfde. In Leuven kom ik nu bij een vriendelijk meneer terecht, die me (spijtig genoeg) zegt dat ik in Zaventem moet zijn (aangezien ik in Kortenberg woon) en hij geeft me ook het juiste nummer.
Ik krijg daar een heel onvriendelijke mens aan de lijn die me direct zegt dat mjn dossier fout zal ingevuld zijn of nog niet behandeld is, als ik nog niets gehoord heb.
Na veel gezucht en geblaas wil hij toch met mijn rijksregisternr. eens nakijken hoe het met mijn dossier zit.
Ah, dat is behandeld op 3 sept en daarmee is voor mij de kous af... ALs het 3 sept GOED behandeld werd, zou ik reeds een brief moeten gekregen hebben, wat niet het geval is.
Ook verdere opmerkingen betreffende het vakje beveiliging en vragen over hoeveel ik terugkrijg, worden uit de weg gegaan en ik word onvriendelijk bedankt om hem te storen.

mava105

#9 , 18 okt 2012 16:15

Waarom ben ik te laat, mava?
[/b].
Sorry, had verkeerd gelezen. Ik dacht dat je nog wachtte op een papiueren belastingsaangifte Die moesten ondertussen al lang binnen zijn.

Lanox

#10 , 19 okt 2012 12:00

Ik heb spijtig genoeg mijn aanslagbiljet ook deze week ontvangen. Spijtig, niet omdat ik zou moeten betalen, ik trek namelijk terug, maar omdat de belastingsdienst de volledige voorheffing mag terugstorten als ze het aanslagbiljet niet op tijd valideren.

JTTT

#11 , 19 okt 2012 13:43

Wat is op tijd?? Dan moet ge nog een jaar wachten...

Lanox

#12 , 19 okt 2012 14:33

Wat is op tijd?? Dan moet ge nog een jaar wachten...
30 juni 2013

wanton

#13 , 19 okt 2012 19:18

Zelfs als je via Tax-on-web uw aangifte hebt gedaan maar je hebt iets ingevuld zoals plaatsing zonnepanelen , beveiliging , zal en kan de Registratie u daarvan een bewijs vragen. Dit schuift de verzending van uw afrekening al minstens een maand op. Onthou de datum : 30 juni 2013 is idd de laatste dag dat uw afrekening mag verzonden worden. Wees dan op dit moment niet ongerust, zelfs als u vorig jaar in oktober of november uw geld hebt ontvangen. Dat is geen garantie om dit jaar hetzelfde voor te hebben , tax-on-web of niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#14 , 19 okt 2012 20:00

Om een reden mij onbekend vraagt de fiscus mij nooit om de bewijzen van de aftrekken/terugvorderingen die ik al een aantal jaar doe (het zijn er geen die ze automatisch weten of kunnen controleren). Eigenlijk zou ik liever hebben dat ze die jaarlijks opvragen. Nu zit ik daar al met een hoop bewijsmateriaal van al een periode van vier jaar. Het verplichte bijhouden van dat bewijsmateriaal heeft me er zelfs toe aangezet een bankkluis te huren teneinde alles veilig te bewaren. Bovendien voeg ik jaarlijks bij het bewijsmateriaal een omstandige uitleg toe (voor eigen gebruik) teneinde op het ogenblik dat ze de bewijzen zouden opvragen zelf nog te weten hoe de vork juist in de steel zat. Ook voor mijn nabestaanden voor het geval ik onverwacht dit aardse tranendal zou verlaten en de fiscus na mijn vertrek nog wat controles zou willen uitvoeren....
Ik heb al overwogen om terug alles via de papierweg te doen....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105

#15 , 19 okt 2012 20:21

Bij mij hebben ze al 2 maal een kopie van deze dokumenten opgevraagd. Een maal zelf enkel voor het 2jaarlijks onderhoud van de gasketel. En toen ik nieuwe ramen liet plaatsen met superisolerende beglazing hebben ze niets gevraagd. Zal van het humeur van de kontroleur afhangen zeker.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”