Reclame (sticker) rechtstreeks spuiten op wagens van klanten

Ferre
Topic Starter

Reclame (sticker) rechtstreeks spuiten op wagens van klanten

#1 , 16 okt 2012 13:00

Mag een verkoper of verdeler van motorhomes zijn eigen reclame rechtstreeks met een niet verwijderbare verf op de wagens van klanten spuiten?

In ons eigen geval kochten we een nieuwe motorhome bij een firma in Oostende.
Bij aankoop zagen we dat achter bovenaan rechts op een hoogte van 2,3m.er een reclame (sticker) van 16cm x 34cm op de motorhome zat.
Wij vonden dit esthetisch niet mooi en veel te groot.
Aangezien hij zonder trapladder niet te bereiken was heb ik er verder niets meer van gezegd.
Thuis echter kwam ik tot de conclusie dat het geen zelfklevende sticker was maar verf welke door middel van een sjabloon rechtstreeks op de wand gespoten is.
Met verschillende producten heb ik reeds geprobeerd om dit te verwijderen, allemaal zonder resultaat.
Deze reclame (sticker) is gespoten met een niet verwijderbare verf. Wat bevestigd is door een ex. werknemer van het bedrijf.

Mijn vraag is:
Is dit wettelijk toegelaten, en wat zijn eventuele te volgen stappen?

Met vriendelijke groeten...Ferre

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 okt 2012 13:02

Er is hier ooit een vergelijkbaar topic geweest over een garagepoort en het embleem van de plaatser. Probeer eens via de zoekfunctie.

Ferre
Topic Starter

#3 , 16 okt 2012 13:25

Er is hier ooit een vergelijkbaar topic geweest over een garagepoort en het embleem van de plaatser. Probeer eens via de zoekfunctie.
Heb ik nu geprobeerd, met verschillende zoekwoorden maar zonder resultaat.
Ik vind geen vergelijkbaar topic.

Reclame

SvenV

#4 , 16 okt 2012 13:44

zoeken op "poort plaatje" en je komt bij het volgende onderwerp:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... =8&t=28583" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 okt 2012 15:47

Plak er een andere en nog grotere sticker naar keuze over, en klaar is kees.
Iets dergelijks doen toch alle autogarages. Buiten de naam van de garage naast de nummerplaat achteraan, kleeft er zeer dikwijls ook sticker op met de naam van de garage, en die is ook niet te verwijderen zonder schade aan de verf aan te brengen.
Ik denk, door het feit dat je deze wagen in die garage kocht, ook akkoord ging met deze reklame. Anders had je vooraf bezwaar moeten aantekenen

Ferre
Topic Starter

#6 , 16 okt 2012 15:53

zoeken op "poort plaatje" en je komt bij het volgende onderwerp:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... =8&t=28583" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor de link.

Toch denk ik dat de reclame welke op onze motorhome gespoten werd niet helemaal hetzelfde is als het voorbeeld van de garagepoort.
In ons geval kan het paneel niet vervangen worden.
De enige mogelijkheid om de reklameverf er af te halen zou met aceton zijn, maar dit tast de originele lak aan.
Er ligt ook een uv protectie laag over gespoten ter bescherming tegen verkleuring door ouderdom.

Dit is geen alleenstaand geval, de desbetreffende firma heeft op vele motorhomes hun reclame gespoten welke niet meer te verwijderen valt.
Echter, de meesten durven hier niet op reclameren aangezien de motorhome nog in de garantie periode zit en de verkoper ook alleenverdeler is voor gans België.

Wij hebben er nu een grote sticker over geplakt, maar mooi is anders.
De verf van de reclame welke ze er opgespoten hebben is zeer dik, wel verschillende tiende van een millimeter.
De contouren van de verf zijn nog duidelijk zichtbaar door de sticker die er nu overheen staat.

De vraag is eigenlijk simpel, kan en mag een verkoper zijn reclame met onverwijderbare verf op auto's van klanten aanbrengen?

Jorre

#7 , 16 okt 2012 16:20

Ik zou eerst en vooral de verkoopsvoorwaarden nog eens op nalezen. Misschien staat op het vlak van reclame iets in vermeld.
Ik weet niet of het kan, maar er geen vermelding van is in het contract, dan kun je wellicht van de verkoper eisen dat hij de reclame alsnog verwijdert gezien het plaatsen van reclame niet in het contract werd overeengekomen, garantie of niet.
Eigenaars van voertuigen die reclame dragen voor derden, worden hiervoor vergoed, zolang er reclame goed leesbaar is. Misschien kun je dat ook eisen van de verkoper?
En anders eens je licht opsteken bij de Algemene Directie Controle en Bemiddeling van de FOD Economie:
- per e-mail: [email protected]
- per fax: 02 277 54 52
- per brief: WTC III, Simon Bolivarlaan 30 te 1000 Brussel

Terug naar “Consumenten Koop”