verkiezingen 14 oktober

Artesia
Topic Starter

verkiezingen 14 oktober

#1 , 06 okt 2012 14:04

Ik heb voor de gemeenteraadsverkiezingen van aanstaande zondag een volmacht van iemand die in het buitenland verblijft voor zijn werk.
Deze persoon werkt gedurende de week en is in het weekend vrij maar om over en weer te komen naar hier is die 8 uur onderweg (h/t) en dat ziet betrokkene niet echt zitten.
Betrokkene kan van zijn werkgever ook geen attest krijgen ws , gewoon omdat hij nooit moet werken in het weekend.
Is de volmacht in dit geval voldoende?
Ingeval van niet, welk zijn de gevolgen als betrokkene gewoon niet gaat stemmen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pixel

#2 , 06 okt 2012 19:37

Ik weet als ik in het buitenland woonde een brief kon krijgen via gemeentehuis waar ik woonde ik heb mij toen ook laten uitschrijven in Belgie het was toen de Martens 1-2-3....tijdperk pfffff, mijn zus woont in het buitenland en zij doet dit via het consulaat .

duma

#3 , 08 okt 2012 11:51

Wij zijn in het buitenland voor persoonlijke redenen en hebben nodig:

-volmachtformulier
-attest dat we in het buitenland zijn. Dat kan je verkrijgen door
ofwel met bewijs van bv hotelovernachrting naar de gemeente te gaan
ofwel met een verklaring op eed te doen tov de burgemeester

Aangezien hij niet moet werken in het weekend, is een attest van zijn werkgever inderdaad niet hetgeen hij nodig heeft.

zie ook http://abb.vlaanderenkiest.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Martine0

#4 , 10 okt 2012 09:45

Op één van de vorige verkiezingen (voor 2000) was ik ook in het buitenland, een vakantie in het appartement van vrienden en ik had dus geen officieel bewijs om niet te moeten gaan stemmen.
Ik heb toen op het stadhuis een papier gaan halen, dat ik op het politiebureau van mijn vakantieplaats moest gaan laten afstempelen op de dag van de verkiezing.
Zo had ik een officieel bewijs dat ik die dag niet in het land was.
Dat was toen in orde zo, ik vermoed dat dit nu nog steeds zo is.
Tip: neem wel voldoend kopiën van dit document, ik heb het 3 keer nodig gehad

moonlady

#5 , 11 okt 2012 16:58

als je steeds in het buitenland verblijft ben je best dat je gewoon een bewijs dat je in het buitenland verblijft op 14/10/2012 afgeeft op het vredegerecht, samen met uw oproepingsbrief na de verkiezingen. gewoon het hotel waar je ginder bent of een huurcontract of zo..... ginder laten afstempelen ter bevestiging dat je op 14/10 daar verblijft. afgeven op vredegerecht en je bent in orde. stemmen met volmacht wegens verblijf in buitenland dient door burgemeester een document voor afgeleverd te worden; is nu telaat hé

roharro

#6 , 11 okt 2012 20:48

Mijn zoon is voor zijn werk deze week in het buitenland en keert zaterdag terug. Nu werd hij door zijn werkgever vandaag op de hoogte gebracht dat hij zondag terug vanuit België naar buitenland moet vertrekken. Vliegtuig vertrekt om 9 uur, hij zal dus niet kunnen gaan stemmen.
Wat moet hij doen in dit geval? Vooraf kan hij uiteraard niets doen want daarvoor is het dan te laat.
Blijkbaar geeft onze dierbare overheid geen duidelijke instructies wat men in dergelijk geval moet doen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV

#7 , 11 okt 2012 21:44

Laat hem gewoon een volmacht tekenen waardoor jij kan stemmen? staat duidelijk uitgelegd op de website van vlaanderenkiest...

http://abb.vlaanderenkiest.be/faq/u-ben ... acht-geven" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro

#8 , 11 okt 2012 23:09

Laat hem gewoon een volmacht tekenen waardoor jij kan stemmen? staat duidelijk uitgelegd op de website van vlaanderenkiest...

http://abb.vlaanderenkiest.be/faq/u-ben ... acht-geven" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaat niet. Ik woon 170 km van mijn zoon vandaan....
Hij zal ook geen mogelijkheid meer hebben om een attest te bemachtigen aangezien hij slechts een beperkt aantal uren in België zal zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV

#9 , 12 okt 2012 05:09

Dan moet hij gewoon een bewijs bijhouden dat hij die dag in het buitenland is en zal er, mocht er plotseling toch opgetreden worden tegen niet-stemmers (wat reeds ontkend werd door Turtelboom), geen probleem zijn.

Terug naar “Administratief recht”