arbeidsongeval met blijvende schade

deleuke86
Topic Starter

arbeidsongeval met blijvende schade

#1 , 27 sep 2012 17:07

Vorig jaar op 4 augustus heb ik op mijn werk een kraakbeenletsel opgelopen in mijn enkel. Tot op heden ondervind ik nog
altijd hinder hierdoor en ben ik nog steeds in ziekteverlof. Het betreft een blijvend letsel, waarvan de chirurg me verzekerd heeft, dat er geen verbetering meer te verwachten is.

Zij heeft mij aangeraden om in november half tijds te proberen
op mijn werk, maar indien het niet zou gaan zal ik mij dus moeten omscholen voor een andere job. Ik ben elektricien in de
bouwsector en weet nu niet goed waar ik terecht kan voor meer informatie hierover. Ik zit bv met volgende vragen

Het is een arbeidsongeval en ik sta momenteel op arbeidsongevallen verzekering;

Maar stel dat ik halftijds terug ga beginnen, betaalt de verzekering zonder probleem de andere half time?

Stel dat ik het toch niet meer aankan, welke opleidingen kan ik als elektricien volgen? De klachten die ik nu heb zijn, trappen
kan ik moeilijk doen doordat ik mijn voet niet over de 90° kan optrekken. Ik krijg pijn en last bij lang in de fille te staan met de wagen
of lange afstanden te wandelen, ik kan niet meer (hard)lopen of springen, ik krijg pijn en last als ik zware lasten moet dragen,

kan moeilijk op mijn knieën of gehurkt zitten. Allemaal bewegingen die ik hard nodig heb bij 't uitoefenen van mijn beroep.
Dus ik dacht al dat ik enkel nog kans zou maken in de verkoop of ergens op een bureau ..., wat natuurlijk niet makkelijk zou zijn
met mijn huidige opleiding al elektricien.

Een opleiding wie zal dat betalen? Moet ik die betalen of is dit ten laste van de verzekering?

De klachten die ik nu heb zijn waarschijnlijk permanent. Spreken we dan over invaliditeit?

Om een opleiding te kunnen volgen, mag ik dan nog onder contract staan met mijn huidige werkgever, of moet die me
eerst ontslaan?

Waarschijnlijk moet ik eerst een arbeidsgeneesheer consulteren, wat als die me nog werkonbekwaam acht terwijl de controlearts

het tegenovergestelde beweert?

Dit zijn allemaal moeilijke vragen en beslissingen die ik moet maken in korte tijd, tot nu toe kan mijn arts mij niet duidelijk
antwoorden, de arbeidsongevallen verzekering die laat ook niets weten over wat ik moet doen, de vakbond zegt enkel dat ik moet gaan stempelen
en dan zien ..., maar ja, ik vind dat die mensen er toch allemaal vlug overgaan, ik ben nog maar 25jaar en moet mijn droomjob opgeven en word
zowat aan mijn lot overgelaten...

Mijn vertrouwen is zoek, ondertussen probeer ik me sterk te houden om niet in een depressie weg te zinken.

Hopelijk kunnen jullie mij wat antwoorden geven of eventueel doorverwijzen naar iemand waar ik al mijn vragen kan stellen

mvg

Tom De Leu

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 27 sep 2012 17:47

kan je even zeggen wanneer het arbeidsongeval is gebeurd en of er al sprake geweest is van "consolidatie"?

deleuke86
Topic Starter

#3 , 27 sep 2012 18:09

Het ongeval is van 4 augustus 2011, die dag is er een verkeerde diagnose gebeurd in het ziekenhuis. Later zijn de botsplinters ontdekt en deze zijn in november verwijderd. Maar nadat ik last ben blijven hebben is er ontdekt dat de vorige niet alle botsplinters heeft verwijderd, hiervoor ben ik dan in maart nog eens geopereerd geweest. Nu zijn we dus 6 maand verder en dit is de herstelperiode volgens de arts en de klachten die ik nu heb zullen blijvend zijn. En daarmee moet ik het dan maar doen.

Van consolitatie is nog niet gesproken, de arts zegt dat de schade niet meer verder zal herstellen maar schrijft in haar verslag "patient heeft nog wat last, ik heb hem aangeraden om zijn mogelijkheden te bekijken ev deeltijds te herbeginnen of ev omscholing"

De controlearts van de verzekering zegt ook niets enkel en alleen dat ik volgens hun terug kan gaan werken op het einde van de maand. Ik heb nu mijn nieuw ziektebriefje aan mijn werkgever overgemaakt, benieuwd wat de verzekering hierover zal zeggen. Ze hebben me erin juli al afgesmeten en via een hele lijdensweg hebben ze het begin deze maand terug aanvaard. En ik ben bang dat ze dit weldra opnieuw gaan doen.

Mijn behandelende arts is pas afgestudeerd en ik denk dat zij nog niet over de geschikte kennis beschikt om dit alles op papier te zetten.

Reclame

JPV

#4 , 27 sep 2012 19:59

bedankt voor de extra uitleg
Maar stel dat ik halftijds terug ga beginnen, betaalt de verzekering zonder probleem de andere half time?
nee, je moet toestemming hebben van de adviserend geneesheer (verzekering/mutualiteit). Best niet beginnen zonder toestemming.
Stel dat ik het toch niet meer aankan, welke opleidingen kan ik als elektricien volgen? De klachten die ik nu heb zijn, trappen
kan ik moeilijk doen doordat ik mijn voet niet over de 90° kan optrekken. Ik krijg pijn en last bij lang in de fille te staan met de wagen
of lange afstanden te wandelen, ik kan niet meer (hard)lopen of springen, ik krijg pijn en last als ik zware lasten moet dragen,
hier kan je best eens contact opnemen met VDAB of GTB (afdeling binnen VDAB voor mensen met een arbeidshandicap). Ook loopbaanbegeleiding is misschien interessant voor jou
Een opleiding wie zal dat betalen? Moet ik die betalen of is dit ten laste van de verzekering?
Verzekering zou die moeten betalen voglens een artikel die nog altijd niet in gang geschoten is door de Koning (maw: er is nog geen uitvoeringsbesluit van het KB). Voorlopig betaalt de verzekering dus niks en zal je het zelf moeten betalen. De mutualiteit kan echter, indien je daar op de mutualiteit zit, wél een herscholing betalen, al weet ik niet als dit ook gaat bij een ziekte als gevolg van een arbeidsongeval.

De klachten die ik nu heb zijn waarschijnlijk permanent. Spreken we dan over invaliditeit?
in de volksmond: ja. Officieel heette het een percentage BAO (blijvende arbeidsongeschiktheid). Dit geeft je dan recht op een percentage van het loon dat je vroeger verdiende (met eventuele beperkingen). Dit bedrag krijg je vanaf datum van consolidatie: consolidatie is wanneer de tijdelijke arbeidsongeschiktheid (het thuisblijven) eindigt omdat er geen verbetering meer kan komen in je letsels. Dan krijg je geen maandelijkse uitkering meer op basis van het aantal dagen da tje thuis zit, maar een voorafbepaald bedrag (maandelijks, driemaandelijks of jaarlijks uitbetaald)
Om een opleiding te kunnen volgen, mag ik dan nog onder contract staan met mijn huidige werkgever, of moet die me
eerst ontslaan?
als je tijdens je ziekte de toestemming krijgt van de adviserend/controlegeneesheer: geen probleem. Best toch ook overleggen met je huidige werkgever. in de praktijk zal je meestal je ontslag moeten hebben.
Waarschijnlijk moet ik eerst een arbeidsgeneesheer consulteren, wat als die me nog werkonbekwaam acht terwijl de controlearts

het tegenovergestelde beweert?[/i]
dan heb je eventueel recht op mutualiteit, tenzij de mutualiteit je ook arbeidsgeschikt verklaart. Indien zo, zal de werkgever je moeten ontslaan (wegens overmacht) of verder uitbetalen zonder dat je mag werken (je weet wat hij zal kiezen :p)

stel gerust je vragen!

deleuke86
Topic Starter

#5 , 28 sep 2012 07:29

Bedankt JPV, brengt me toch al een beetje vooruit.

Nu die consolidatie wie bepaald dat? Als ik het goed begrijp is dit van zodra ik terug moet gaan werken en er op die moment een blijvend letsel is. Maar is het dan aan mijn arts om dit op papier te zetten met een percentage? Of zal dit via de verzekering gebeuren? Of moet ik hiervoor via de arbeidsrechtbank gaan?

Als ik zo hoor van andere mensen is het precies of dat wordt hun allemaal spontaan aangeboden, bij mij is het precies of ze willen me zo vlug mogelijk dumpen zonder eenig meer.

Verder heb ik er met mn werkgever al over gesproken en hij wil dat ik terugkom als ik geen last meer heb. Ik ben ook wat gefrustreerd omdat ik werk als elektricien ineen klein bedrijf, mijn baas ging uitbreiden en meer personeel aannemen waarvan ik dan ploegbaas zou worden, ik zou het echt heel jammer vinden om dit allemaal in de vuilbak te werpen.
Mijn baas wil me ook niet ontslaan omdat hem dat teveel zou kosten (klein bedrijf dat veel heeft geinvesteerd om te groeien) Ontslag door medische redenen zou gaan maar wie moet die brief daarvoor opmaken, mijn arts, de controlearts of de arbeidsgeneesheer?

Mijn arts raad mij aan om deeltijds te herbeginnen maar natuurlijk wil mijn baas dit niet (omdat hij ook ziet hoe ik rondloop ... en weet dat het niet hersteld is) wat moet ik hiertegen beginnen?

JPV

#6 , 28 sep 2012 07:56

Voorstel van datum van consolidatie én percentage zal door de verzekering gebeuren. Jij kan dit aanvaarden of weigeren, maar sowieso moet je dossier (in principe) meegetekend door een behandeld geneesheer (of je huisarts), zodat je op z'n minst een vorm van medische controle hebt.

Het komt niet zelden voor dat de verzekering een percentage voorstelt en daarna nog, ofwel voor de rechtbank, ofwel nog vooraleer er naar een rechtbank gestapt wordt (bvb door een gemotiveerde brief van je geneesheer) er een verhoging komt. Ik heb al een verhoging van 5% naar 66% geweten (was wel een extreem voorbeeld, psychische problematiek die eerst niet erkend werd als gevolg van het arbeidsongeval).

Het kan ook zijn dat de verzekering meent dat er geen restletsels zijn en ze dus geen percentage voorstellen. Dan zal dit op een brief staan: "genezen met terugkeer naar voorafbestaande toestand" of "genezen zonder restletsels" ofzoiets.

Het probleem, en da's iets waar jij waarschijnlijk ook mee zal zitten, is dat je hersteld kan zijn om te werken, maar nooit meer je gewoon werk kan uitvoeren of dat je bvb nu wel hersteld bent voor "gewoon" werk, maar indien je je huidig werk weer zou moeten doen, eigenlijk nog 1 jaar thuis zou moeten zitten en dan pas kan herbeginnen. Zowel verzekering als mutualiteit houden in het begin wel rekening met je huidig werk, maar zullen na een bepaalde tijd ruimer kijken en zien of je nog ziek bent "voor alle arbeid".

Indien je werkgever je wil ontslaan wegens medische overmacht, moet je definitief arbeidsongeschikt zijn voor je huidige job. Die definitieve arbeidsongeschiktheid wordt dan vastgesteld door de arbeidsgeneesheer, waarna je werkgever je kan ontslaan. Ontslag wegens medische overmacht (eigenlijk: beëindiging van de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht, het is strikt genomen geen ontslag door de werkgever) betekent ook dat je geen verbrekingsvergeoding of ontslagvergoeding zal krijgen. Bij een gewoon otnslag wegens langdurige ziekte krijg je dit wel.

Verklaart je arbeidsgeneesheer je niet definitief ziek, kan hij bepalen dat je nog even niet geschikt bent om te werken (en je voorstellen om op de mutualiteit te zitten) of een deeltijdse werkhervatting voorstellen. Wil je werkgever of mutualiteit dit niet, dan blijf je voltijds ziek tot de mutualiteit je niet meer ziek acht.

deleuke86
Topic Starter

#7 , 28 sep 2012 08:51

Het probleem, en da's iets waar jij waarschijnlijk ook mee zal zitten, is dat je hersteld kan zijn om te werken, maar nooit meer je gewoon werk kan uitvoeren of dat je bvb nu wel hersteld bent voor "gewoon" werk, maar indien je je huidig werk weer zou moeten doen, eigenlijk nog 1 jaar thuis zou moeten zitten en dan pas kan herbeginnen. Zowel verzekering als mutualiteit houden in het begin wel rekening met je huidig werk, maar zullen na een bepaalde tijd ruimer kijken en zien of je nog ziek bent "voor alle arbeid".
indien dit het geval zal zijn, dan is er toch sprake van consolidatie? indien iemand noodgedwongen door een arbeidsongeval ander werk moet zoeken heeft hij toch een "handicap"? begrijp mij niet verkeerd, ik zou het liefst zonder eenig probleem mijn werk terug hervatten, maar indien dit niet kan wil ik toch een beetje mijn toekomst verzekeren... . Al een schrijnwerker zijn pink afzaagt hoor ik dat die al 3% BAO is terwijl hij z'n werktoch nog kan uitvoeren.

Werk vinden in deze periode zal niet makkelijk zijn, zeker niet als je moet vertellen wat je voor hebt

JPV

#8 , 28 sep 2012 10:38

effectief, indien je ander werk zou moeten zoeken, is er een restletsel en een percentage.

Let wel: consolidiatie kan ook ZONDER restletsel gebeuren (en dus zonder percentage).

deleuke86
Topic Starter

#9 , 28 sep 2012 11:13

Bedankt JPV voor je duidelijke antwoorden. Mss toch nog iets wat niet echt duidelijk is...

In mijn geval kunnen ze niet anders dan een percentage bekomen indien ik ander werk moet zoeken en de last die ik blijf dragen, of kunnen ze dit toch nog naar hun hand zetten ?

JPV

#10 , 29 sep 2012 11:18

Ik ben geen dokter en kan dus niet oordelen over je fysieke ongeschiktheid.

Het kan wel degelijk zijn dat je nog last hebt van fysieke ongemakken, maar dit geen weerslag heeft op je mogelijkheden tot tewerkstelling in het normale economische circuit. Dat laatste criterium is immers het essentiële criterium waarnaar men kijkt. het zou dus in theorie kunnen zijn dat je thuis bepaalde aanpassingen moet doen aan je situatie, maar toch geen percentage krijgt als de verzekering kan bewijzen dat je geen ongemakken hebt in het normale economische circuit.

Fictief voorbeeldje (heb ver moeten zoeken, sorry voor het lachwekkend voorbeeld :p): een mannelijke prostitué die overdag electricien is loopt een verwonding op tijdens zijn avondlijke 'activiteiten'. Hij heeft daardoor enorm veel last telkens als hij zittend moet plassen, maar verder loopt hij geen hinder op. Die zou mogelijks een aangepast toilet kunnen krijgen voor thuis én een invaliditeit thuis, maar géén economische ongeschiktheid.

Uit wat jij vertelt, lijkt het me onwaarschijnlijk dat je er economische mindergeschiktheid zou overblijven.

deleuke86
Topic Starter

#11 , 09 okt 2012 08:09

Even een update, ik ben ondertussen ten rade geweest bij iemand van het FOD deze mensen hebben me daar fantastisch kunnen bijstaan bij al mn vragen
Meer info op
http://www.fao.fgov.be/site_nl/home.html
en
http://www.fao.fgov.be/site_nl/assure_s ... m_soc.html

JPV

#12 , 09 okt 2012 08:48

De sociale dienst werkt daar inderdaad uitstekend :). Welke regio ben je gegaan als ik vragen mag?

deleuke86
Topic Starter

#13 , 09 okt 2012 11:15

Ik ben naar het huis van de mechelaar geweest in mechelen natuurlijk, brussel was korter maar wat te druk voor mij :roll:

Terug naar “Arbeidsongevallen”