successierechten

stef03
Topic Starter

successierechten

#1 , 04 okt 2012 16:29

Beste lezer,

Het huis van mijn grootouders is verleden week verkocht en ik erf daar een deeltje van. Nu heb ik vroeger ergens gelezen dat ik vermindering op de successierechten zou krijgen gezien ik mindervalide ben (meer dan 66%). Op het Notariaat zeggen ze van niet. Is dit juist?
Bij voorbaat dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2

#2 , 04 okt 2012 18:41

Uw vraag werd reeds behandeld in een voorgaand topic. Via de volgende link kan u meer info vinden: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 52&t=37404" onclick="window.open(this.href);return false;.

stef03
Topic Starter

#3 , 04 okt 2012 20:38

Ok, ik dank u VDG2 voor de link, maar is dat ook geldig bij de verkoop van het huis van mijn grootouders. Daar vind ik niks van terug!!!!!!!!Is het het zelfde principe voor roerende en onroerende goederen?

Reclame

stef03
Topic Starter

#4 , 08 okt 2012 20:38

Wie kan mij hierover meer uitleg geven?

pixel

#5 , 09 okt 2012 08:48

Ja je hebt korting je moet de brief waar opstaat dat je 66% mindervalide bent aan de notaris afgeven hij moet dit bij de door testuren papieren aangifte successierechten stoppen .

http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps ... .asp?id=13" onclick="window.open(this.href);return false;

wanton

#6 , 09 okt 2012 09:40

Een mindervalide krijgt een vermindering van successierechten. Er wordt een coëfficiënt toegekend volgens leeftijd. Die wordt vermenigvuldigd met 3.000 €, welk bedrag in aanmerking komt voor vermindering. Eerst wordt berekend hoeveel SSR men normaal dient te betalen. Dan worden de SSR geteld op het bedrag van vrijstelling. Het verschil is men nog verschuldigd.
De coefficiënt is dezelfde als die voor de toekenning vruchtgebruik: iemand tussen 30 en 40 jaar heeft een coefficiënt van 16. Dat wil zeggen dat hij een vermindering krijgt op maximum 16 x 3.000 € = 48.000 €. Aan 3 % = 1440 € vermindering. Deze vrijstelling wordt eerst toegepast op het onroerend deel, eventueel verder op het roerend deel van de erfenis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

stef03
Topic Starter

#7 , 09 okt 2012 10:57

Bedankt iedereen,

ik heb nog eens contact gehad met de notaris. Eigenlijk erf ik niks want ik ben medeverkoper (geen erfenis maar verkoop) van het huis, maw het is van mijn stiefgrootmoeder en mijn grootvader (is al jaren geleden gestorven zoals mijn ouders). Dus de twee sleutelwoorden zijn medeverkoper en stiefgrootmoeder. Begrijpen wie begrijpen kan. Mensen wat is dit ingewikkeld!!!!!

Van mijn stieftante die ook onlangs gestorven is zal ik wel degelijk vermindering krijgen!!!!!!!

wanton

#8 , 09 okt 2012 13:00

Als jij al vroeger geerfd hebt , heb je toen successierechten betaald. Als je verkoper bent , heb je geen belastingen te betalen.
Weet oo dat de vermindering voor een tante minder is. In plaats van x 3.000 , wordt uw coefficiënt slechts vermenigvuldigd met 1.000. Bovendien zijn de tarieven hoger voor de efenis van een tante.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

stef03
Topic Starter

#9 , 09 okt 2012 13:32

Bedankt Wanton en de anderen, wat voor mij allemaal chinees was, heb ik dank zij u uitleg begrepen:-)

Terug naar “Andere”