alimentatie achterstal na bijna 10 jaar

oumsalah
Topic Starter

alimentatie achterstal na bijna 10 jaar

#1 , 07 okt 2012 17:21

de situatie is als volgt:

- zoon is erkend door de vader
- er is een oud vonnis, van de jrb, dat niet betekend is, waarin staat dat de vader 100 euro per maand dient te betalen en de helft van de facturen van de bijzondere kosten met co-ouderschap.
hij heeft dit nog geen jaar vol gehouden, dus dat is meer dan 10 jaar geleden reeds gestopt, die betalingen.
- omwille van de lieve vrede, zijn vriendin kwam hier regelmatig schelden voor de deur, en ik diende dan de politie in te schakelen om dit te laten ophouden; de zoon heeft nog steeds nachtmerries van die vrouw, heb ik niets geëist, ik was al heel blij dat we dat niet meer moesten meemaken
- zoon heeft een aangeboren problematiek (DCD); heeft aangepaste hulpmiddelen, kiné, GON begeleiding
- zoon koos dit jaar voor een andere school omwille van de problematiek, op aanraden en op advies van het CLB en psychiatrisch team
- in het begin, toen hij niet kwam opdagen als het zijn weekend was, heb ik telkens pv laten opmaken. Na een aantal maanden ben ik daarmee gestopt. Telkens dat kind mee naar het politiebureau, redelijk traumatiserend vond ik dat. Kan hij nu nog afkomen met : "het kind mocht niet mee? Ik mocht het kind niet zien?"

De vader heeft niets meer van zich laten horen, hij is blijkbaar een jaar of 5 à 6 geleden zelfs verhuisd. Hoe kon ik hem dan in de opvoeding betrekken? Kan hij nu als reden voor niet betaling van de kosten aanhalen dat hij niet heeft mogen participeren? (ook al is dit nogal moeilijk uit te voeren als ik geen contactgegevens van hem heb).

Ik ben nu vast besloten naar de rechtbank te gaan om alle mogelijke achterstal op te eisen, al duurt het een jaar of langer.Ik wacht al 10 jaar, dus dat maakt nu niet meer uit.
Iemand ervaring hiermee?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 okt 2012 21:41

Om te beginnen bij niet volgen van een vonnis dient uw idd aangifte te doen bij de politie.
Een: voor het niet naleven (toen bezoekrecht) dient er een melding gemaakt te worden bij de politie.
Twee: voor het niet betalen dient u evenzo aan aangifte te doen bij de politie.

Normaal kan u 5 jaar teruggaan
zowel voor de indexaanpassing als voor het bedrag.

Dat u het juiste adres niet kent is niet zo erg - politie heeft dat direct gevonden.
Normaal had uw ex u in kennis van zijn adreswijziging moeten stellen.

Dat zijn vriendin in de straat komt schelden...direct politie via 101 bellen zodat er telkens vaststellingen kunnen gebeuren.

PS uw kind moet niet mee naar bureau...en waarom is dat traumatisch?

Als hijzelf nooit aangifte heeft gedaan wordt dat wel moeilijk.

Misschien best eerst een contact nemen met een advocaat ( pro-deo indien het kan) deze kan beter met u de strategie bepalen en wat haalbaar is.

tira00

#3 , 07 okt 2012 22:24

En via DAVO? is toch veel simpelder,die regelen alles voor je

Reclame

mava105

#4 , 08 okt 2012 10:30

, dat niet betekend is,
Is dat geen probleem?

hilde1963

#5 , 08 okt 2012 20:46

oumsalah,
"Onder het begrip betekening zoals voorzien in artikel 32 van het gerechtelijk wetboek moet worden verstaan de afgifte, bij gerechtsdeurwaardersexploot van een eensluidend afschrift van de akte die de gerechtsdeurwaarder moet betekenen." Een betekening is eigenlijk gewoon doen afgeven via een deurwaarder. indien dat vonnis niet betekend is, is de vader van uw kind dan via gewone kennisgeving op de hoogte gebracht? Ik vermoed van wel, want in de eerste maanden heeft hij zich effectief gehouden aan de regeling, dus was die hem wel bekend. Dus ik zie niet in waarom die niet-betekening een probleem zou zijn. indien uw inkomen vrij laag is (zoals bij bvb mensen die werkloos, invalide, of.. anderszins steun trekken) is de simpelste weg het DAVO inschakelen. Houd er ook rekening mee dat deze niet gratis werken, u zal ongeveer 10% van de gevorderde sommen moeten laten vallen.

j.demoor

#6 , 09 okt 2012 08:20

“Art.2277.Termijnen...van uitkeringen tot levensonderhoud...Verjaren door verloop van vijf jaren.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.1051.De termijn om hoger beroep aan te tekenen is één maand, te rekenen vanaf de betekening van het vonnis.Art.1386.Vonnissen en akten kunnen alleen ten uitvoer worden gelegd op overlegging van de UITGIFTE of van de minuut, voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging dat de Koning bepaalt. Art.1398.Behoudens...kan de rechter de voorlopige tenuitvoerlegging van de vonnissen toestaan. De tenuitvoerlegging van het vonnis geschiedt niettemin alleen op risico van de partij die daartoe last geeft...Art.1494.Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een uitvoerbare titel en wegens vaststaande en zekere zaken. Wanneer voornoemd beslag echter gelegd wordt om de betaling te verkrijgen van vervallen termijnen van een schuldvordering betreffende periodieke inkomsten, kan het ook plaatsvinden om de betaling te verkrijgen van de nog te vervallen termijnen, naarmate die vervallen.”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

Onderzoek in uw vonnis of de rechter de voorlopige tenuitvoerlegging ervan heeft toegestaan. Is dit het geval dan kan u meteen uitvoerend beslag leggen op eigen RISICO.

"Art.1393. Overhandiging van de uitgifte van het vonnis...aan de gerechtsdeurwaarder geldt als volmacht voor alle tenuitvoerleggingen."(Ger.W.)
Indien u die uitgifte niet bezit,maak dan toepassing van “Art.516.Zij(=de gerechtsdeurwaarders) kunnen ter griffie de uitgiften, afschriften en uittreksels van alle processtukken lichten...”(Ger.W.).Overhandig de gerechtsdeurwaarder daartoe dan een kopie van het vonnis dat u wel bezit.

Na verstrijken van de beroepstermijn laat u die gerechtsdeurwaarder dan uitvoerend beslag leggen op het vermogen van uw schuldenaar,INCLUSIEF voor de nog te vervallen termijnen, naarmate die vervallen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

duma

#7 , 09 okt 2012 10:55

, dat niet betekend is,
Is dat geen probleem?
Aangezien hij de eerste tijd wel betaald heeft, lijkt mij dat voldoende bewijs dat hij op de hoogte was van het vonnis.
Laatst gewijzigd door duma op 16 okt 2012 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

oumsalah
Topic Starter

#8 , 09 okt 2012 19:54

dank u wel voor de informatie. Heel duidelijk en begrijpbaar, al besef ik dat het in de praktijk brengen van deze wetgeving nog een ander paar mouwen is.

Hoe zit het met facturen van bijvoorbeeld sportclub, kinesitherapie? Ook verjaring van 5 jaar? En het feit dat ik hem niet kon verwittigen van verandering van school, schoolkeuze en begeleiding voor mijn zoon? Krijg ik hier problemen mee, terwijl ik hem niet kon (zelfs niet durfde !) contacteren.

Mijn kind moest wel mee naar het politiebureau voor de aangifte op zaterdagvoormiddag, want wat moest ik ànders met een 5jarige doen? (alleen thuis laten is geen optie hé) En hoe kon ik anders bewijzen dat hij toch niet mee was met de vader?

anda

#9 , 16 okt 2012 00:14

pas op met alles op te roepen misschien wil hij na betaling wel co-ouderschap

duma

#10 , 16 okt 2012 10:30

@anda: Hij HEEFT al co-ouderschap. Wat u bedoelt is bi-locatie of VERBLIJFSco-ouderschap.

@oumsalah: Niet durven contacteren zal zeker en vast geen argument zijn voor de rechter. Om een Aangetekend Schrijven te sturen heeft u niet veel moed nodig. Ook het feit dat u beweert dat u niet weet waar hij woont. Als u het al niet zelf had kunnen achterhalen door simpelweg met uw vonnis naar de gemeente te gaan en zijn adres te vragen, had uw advocaat of een deurwaarder dat op nog geen paar dagen tijd kunnen achterhalen. Ook dat kán dus mogelijks in uw nadeel werken. Het klopt dus niet dat u hem niet heeft 'kunnen' verwittigen. U heeft gewoon geen moeite gedaan om zijn adres te achterhalen. Uiteraard had het beter geweest dat hij u gewoon verwittigd had, maar het is afwachten wat de rechter daarvan denkt. Kan volgens mij twee kanten uit voor de bijzonder kosten.

oumsalah
Topic Starter

#11 , 19 okt 2012 18:08

@ duma: ja dat begrijp ik. Al die moeite die ik zou moeten gedaan hebben. En daar bovenop nog es in mijn eentje al die moeite om mijn zoon een goede opvoeding te geven. Achteraf kan men gemakkelijk zien/zeggen dat men andere keuzes had moeten maken en terecht ook. Enfin, als hij dan vanaf nu dan toch alimentatie betaalt, is t al een begin. Natuurlijk is er co-ouderschap. Hij heeft er zich alleen al die jaren niets van aan getrokken van dat co-ouderschap.
@duma: als die vriendin van de vader één keer meekomt naar de rechtbank en haar mond open doet(en dat zal ze niet laten), dan weet de rechter meteen en zonder twijfel hoe laat het is :))) dus dàn hoef ik niets meer te bewijzen noch uit te leggen over mijn terughoudendheid om actief op zoek te gaan en hem te activeren om zijn plichten (en rechten) op te nemen.
Verheugen doe ik me er niet op doch er is geen andere weg. We moeten er door.

Franciscus

#12 , 19 okt 2012 18:15

Zoals reeds meermaals gezegd een klein opnameapparaat en geroep en getier opnemen is perfect wettig

duma

#13 , 20 okt 2012 10:51

Partners van een ouder zijn geen betrokken partij en zullen bijgevolg ook niet gehoord worden door een rechter.

Terug naar “Echtscheiding”