sucessierecht

supsup
Topic Starter

sucessierecht

#1 , 02 sep 2007 19:22

Mijn man is overleden. Alle gelden geblokeerd. Een dochter die moet erven woont in het buitenland, dus dat blokeren kan nog lang duren. Wij hebben een appartement in aanbouw dat nog niet af is. Nu krijg ik fakturen te betalen en de notaris geeft mij toelating dit te mogen betalen daar dit alles gewoon in de erfenis blijft. Maar de kbc wil dit niet doen. Wat kan ik daar aan doen. Dank ja

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 02 sep 2007 21:59

Als er een erfgenaam in het buitenland woont, moet U een attest bekomen van de Ontvanger van de Registratie waarmee hij/zij de KBC toelaat de rekeningen te deblokkeren.

Er zijn 3 mogelijkheden waarom de Ontvanger zo een attest zou geven:
1) er zijn geen successierechten verschuldigd (onwaarschijnlijk in uw geval)
2) alle successierechten zijn betaald (dat wil zeggen de aangifte is al ingediend en berekend en betaald = 7 maand verder = onwaarschijnlijk in uw geval)
3) iemand die in Belgi? woont stelt zich borg voor de in het buitenland wonende erfgenaam = een borgstelling om te voldoen aan de artikelen 94-95 van het Wetboek der successierechten.
Uw notaris moet dat kennen en kunnen.
U stelt zich bvb. borg voor uw dochter; nodig = een borgstellingformulier, gratis te bekomen op het registratiekantoor + een overzicht van het aktief van de erfenis // wie de erfgenamen zijn // alle elementen die nodig zijn om een berekening te kunnen maken van de maximum verschuldigde rechten.
Duur: enkele weken; de Directeur moet zijn akkoord geven maar dat regelt de Ontvanger.

De KBC handelt terecht.

Opgelet: naast dit attest (speciaal geval: erfgenamen in buitenland) moet U ook nog ht gewone attest hebben: ofwel een erfrechtverklaring van de notaris of een attest van erfopvolging van het registratiekantoor. Dit laatste is gratis maar kan niet gegeven worden indien er een testament was, een huwelijkscontract of een gifte tussen echtgenoten. Er mogen geen onbekwame erfgenamen zijn en bedrag is max. 50.000,00 ur per bank.

Dus: 2 attesten nodig van de Ontvanger of
1 attest van de Ontvanger + erfrechtverklaring van de notaris.

Trek eens aan uw notaris zijn oren als hij u dat allemaal niet heeft verteld.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”