Grachten hebben wel degelijk hun functie en kunnen niet simpelweg door buizen vervangen worden.
Al maar meer toenemend gebrek aan natuurlijke afwatering heeft al voor ontzettend veel wateroverlast en -schade gezorgd de laatste decennia en heeft ons aller verzekeringspremies collectief in de hoogte gejaagd. Een njet van de gemeente simpelweg op de groenen steken vind ik populistisch en erg kortzichtig. Mensen willen almaar meer 'in het groen' gaan wonen maar willen er niet bijnemen wat er bij hoort zoals bv een gracht.
Mijn antwoord is duidelijk geen antwoord op uw vraag en waarschijnlijk nog minder wat u wou horen, het spijt me.
Dit is iets voor het Praat café,(maar zou ook graag mijn mening eens zeggen) maar hier heb je
100 % gelijk. Waar ik vroeger woonde is er een gracht met talud. Vroeger waren daar nooit problemen, de talud stond vol met allerlei soorten bloemen, nooit wateroverlast.
De laatste 10 jaar 'verzorgden' ze de taluds en grachten. Taluds werden gemaaid : gevolg, geen bloemen en staat nu vol met onkruif en netels. Grachten worden regelmatig 'uitgekuist', een ding aan een tractor dat de grond eruit schept en op de talud strooit. Gevolg : het water strort naar beneden, met alle gevolgen voor de lager gelegen weiden, de kleinste regen en die staan onder. Met dit als gevolg dat Aquafin er zich mee gaat moeien, en de problemen zijn nu niet meer te overzien, steeds wateroverlast.