huurwaarborg

Rezy
Topic Starter

huurwaarborg

#1 , 29 aug 2007 15:03

In 1992 huurde ik een woning samen met mijn ex-man. In 1995 zijn we gescheiden en huurde ik het huis verder alleen tot in juli 2007.
De huurwaarborg werd indertijd gestort op een gezamenlijke rekening. Nu stel ik vast dat deze nog altijd op beider namen staat. Mijn vraag is, zal de waarborg enkel aan mij alleen vrijgegeven worden ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koni

#2 , 31 aug 2007 13:01

neen, beide handtekeningen zijn nodig :(

basejumper

#3 , 31 aug 2007 13:29

Normaal zal in de boedelbeschrijving van de echtscheiding de regeling staan met betrekking tot de huwelijksgemeenschap of de onverdeeldheden van de ex-partners.

Indien niet wordt de huurwaarborg (zoals de andere onverdeeldheden) geacht voor de helft van elke partner te zijn.

Wat de bank betreft :

Doorgaans worden huurwaarborgen op naam van echtgenoten geopend

"met wederzijdse volmacht, zonder macht tot indeplaatsstelling, om alle verrichtingen op de rekening uit te voeren, ongeacht het feit of het daden van beheer of van beschikking betreft, inclusief het afsluiten van de rekening."

Dat betekent dat u in de praktijk normaal alleen de rekening kan afsluiten op het einde van de huur (weliswaar met toestemming/handtekening van de verhuurder.)

Met andere woorden : normaal zal u bij de bank de rekening kunnen afsluiten zonder handtekening van uw ex. Indien niets vermeld in de boedelsbeschrijving is de helft echter van hem.
Als hij daar vroeg of laat om vraagt is de bank ingedekt, maar u moet wel delen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Huren”