#1 , 17 sep 2012 17:50
Hallo,
Ik ben bezig met het opzetten van een webshop. Vandaag heb ik mijn attest bedrijfsbeheer behaalt!
De prijzen van de producten variëren tussen 15 en 50 euro.
Ik wil zelf een vereenvoudigde boekhouding voeren, voorlopig zelfs zonder programma, om kosten te besparen.
De theorie ken ik, alleen mis ik nog wat praktijkervaring, en daarom een paar vraagjes:
1. Ben ik, mits het om verkoop op afstand gaat, verplicht een factuur te sturen naar mijn klant, of is een bestelbon/samenvatting voldoende?
2. Als ik vrij ben om te kiezen, wat is dan het meest praktisch: Globale inschrijving in dagboek van ontvangsten, en de klant krijgt een bestelbon o.i.d., of toch factureren en elke verkoop apart inschrijven.
3. Mag ik inkoop- en verkoopfacturen op de computer bewaren, in een pdf- of zelfs jpg-formaat? Mogen papieren facturen ook ingescand worden? Het is misschien de omgekeerde wereld: facturen elektronisch bewaren en dagboeken in papier bijhouden, maar het lijkt me voorlopig het meest eenvoudig.
4. Hoe zit het met het verwerken van uitbetalingen van een payment service provider?
5. Ik ben van plan om de verzending gratis aan te bieden. Verzending wordt dus niet gefactureerd. Stel dat ik 100 postzegels aankoop, waar komt dat dan de staan in de balans (ook al heb ik geen balans bij een vereenvoudigde boekhouding)? Boek ik dit als een voorraad, die bij elke verkoop minder wordt?
Een hele hoop vragen, korte antwoorden worden al zeer gewaardeerd.
Mvg,
Christiaan