Huurder wil borg niet vrij zetten

sandra71
Topic Starter

Huurder wil borg niet vrij zetten

#1 , 27 aug 2007 20:23

Beste,

Ik verhuur een appartement sinds oktober vorig jaar. Contract 9 jaar. Het appartement heb ik (nog) niet laten registreren. Eind juni zeggen de huurders het contract op (vanaf 1juli) omdat ze een huis hebben gekocht, opzegperiode tot 30 september (3 maanden). Nu weigeren ze de verplichte schadevergoeding van 3 maanden te betalen omdat het contract niet geregistreerd is?

Ik wou het contract laten registreren maar heb dit niet meer gedaan omdat ze het appartement voor de dateline dat ik had om het te registreren hebben opgezegt.

Ben ik nu inderdaad de verplichte schadevergoeding kwijt?

Dank

Sandra

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
maika

#2 , 27 aug 2007 21:17

ik vrees dat je de waarborg kwijt bent.tegen mij hadden ze gezegd bij de huurdersbond dat we eerst moesten zien of onze huisbaas ons huis had gerigistreerd zoniet moet je dan geen schadevergoeding betalen en mag je eruit gaan wanneer je wil.dus ik ben bang dat je het kwijt bent.

citroentje

#3 , 28 aug 2007 22:47

Raar mij kontrakt was ook niet geregistreed toen ik naar een ander huis verhuisde ik hadt een van 3 jaar en ben ik het tweede jaar vertrokken,ik heb wel 2 maanden schadevergoeding moeten betalen.Veel verhuurders registreren hun verhuurde band niet.Nu is het ook niet gerigistreed

Reclame

j.demoor

#4 , 29 aug 2007 09:47

?Art.3.? 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip be?indigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel be?indigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of ??n maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.Zolang het huurcontract niet geregistreerd is...zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing...?(Woninghuurwet 20 februari 1991 en art.73 Wet 27 december 2006).

U kan uw huurovereenkomst vooralsnog laten registreren,met betaling van een boete.

?Art.41.Verbeuren ondeelbaar een geldboete gelijk aan het bedrag der rechten, zonder dat ze lager dan 25 EUR mag zijn:1?.de personen die binnen de voorgeschreven termijnen, de akten of verklaringen niet hebben doen registreren welke zij gehouden zijn aan de formaliteit te onderwerpen...?(Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

Indien huurders opzeggingstermijn op het ogenblik van de registratie nog loopt,en hij m.a.w. de huur nog niet be?indigde,dan kan m.i. niet meer toegepast worden : ?ZOLANG het huurcontract niet geregistreerd is...zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing?.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

sandra71
Topic Starter

#5 , 29 aug 2007 12:00

Bedankt voor jullie antwoorden.

Meneer j.demoor het appartement is sinds begin deze maand al terug verhuurd aan andere mensen. Dit heb ik laten regsitreren. De vorige huurders had normaal opzeg moeten doen tot einde september maar omdat het direct verhuurd is hebben ze maar een maand opzeg gedaan (juli). Dus de wettelijke opzegtermijn loopt nog tot eind september maar er is een nieuw contract (geregistreerd) vanaf 1 augustus met nieuwe huurders.

Heb ik dan nog recht als ik het nu nog laat registreren of ben ik te laat omdat de nieuwe huurders geregistreerd zijn?

Bedankt voor je snelle antwoord!!!

Mvg,

Sandra

sandra71
Topic Starter

#6 , 30 aug 2007 21:13

Niemand? :wink: :cry: :wink: :cry:

Terug naar “Huren”