STUDIEBEURS

saba
Topic Starter

STUDIEBEURS

#1 , 23 sep 2012 18:24

Hallo,
ik heb een vraagje.
Mijn man heeft 2 kinderen met zijn ex-vrouw.( 13 jaar en 15 jaar)
De regeling is om de 14 dagen en helft van de vakantie.
Mijn man kan geen studiebeurs aanvragen voor zijn kids.( Aangezien zij beiden naar geen goedkope school gaan)
Ik heb hier al ergens gelezen dat je mag vragen aan uw ex een bewijs of ze al dan niet een studiebeurs krijgt.
Zijn ex heeft daar nog niets over gezegd dat ze wel of geen studiebeurs krijgt voor de kinderen.
Heeft mijn man het recht om aan zijn ex-vrouw te eisen dat zij een studiebeurs aanvraagt en hem de bewijzen moet geven?
Kan mij iemand zeggen ongeveer hoeveel je krijgt voor een kind van 13 en15?

MVG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 23 sep 2012 18:58

uit ervaring weet ik dat je al een behoorlijk laag inkomen (en een groot gezin) moet hebben om recht te hebben op een studiebeurs voor kinderen van 13 en 15.
Vanaf de universitaire of hogeschool-studies verhoogt de kans een beetje: maar dat is ook logisch die studies zijn ook veel duurder.
Ik denk dat je echtgenoot perfect de vraag mag en kan stellen aan zijn ex. In het kader van de co-ouderschap is dat wel een terechte vraag.
Bovendien denk ik dat je de dienst voor studietoelagen ook kan vragen om de vader op de hoogte te houden van aanvraag en geodkeuring van een toelage.

defoo

#3 , 24 sep 2012 09:11

Ik zou de man zelfs adviseren om geen studie-onkosten meer te betalen zolang zijn ex hem niet het bewijs heeft geleverd van de studie-beurs....
(Ik ga er vanuit dat de man de helft van de studiekosten moet betalen.)
Voor die studiekosten moet immers eerst de studiebeurs worden aangesproken, pas dan mag de vrouw de helft beginnen vragen van haar man....

Reclame

Turaki

#4 , 24 sep 2012 09:38

Voor die studiekosten moet immers eerst de studiebeurs worden aangesproken, pas dan mag de vrouw de helft beginnen vragen van haar man....
En dan nog enkel de helft van de kosten waar de man mee akkoord is (noodzakelijke kosten altijd, natuurlijk).
In dit geval, indien de man een goedkopere school had gewild (wat volgens mij in de OP wordt geïnsinueerd), maar zijn ex haar keuze heeft doorgedrukt, moet hij maar de helft van de kosten betalen die gemaakt zouden worden indien de kinderen naar de goedkopere school zouden gaan, de meerprijs is voor zijn ex. Dit kan best wel duidelijk gemaakt worden op het moment van keuze, anders zal men er vaak vanuit gaan dat hij akkoord was.
Ook schoolreisjes die niet educatief zijn (skireizen en dergelijke) hoeft hij niet mee akkoord te gaan, indien zijn ex dit wel wil, zijn de kosten volledig voor haar.

saba
Topic Starter

#5 , 25 sep 2012 15:29

Ok , ik dank u !

saba
Topic Starter

#6 , 25 sep 2012 15:53

sorry , ik wil niemand opzadelen met mijn problemen.
Laatst gewijzigd door saba op 28 sep 2012 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Turaki

#7 , 25 sep 2012 16:08

Met de bedragen "werkelijk" betaald heeft u niets te maken, enkel met het remgeld. Als ze niet kan bewijzen dat ze meer betaald heeft dan op papier staat (wat ze niet zal kunnen, want er staat niets op papier), dan moet u dit meerbedrag niet betalen.
Ook meer alimentatie moet u niet betalen, tenzij dit zo opgenomen staat in het vonnis. Wil ze meer voor die weekends, moet ze maar via de rechtbank gaan voor een aanpassing van het vonnis.
Dat ze afkomt met rekeningnetjes van 6€ is haar recht, als deze niet verantwoord zijn betaald u deze niet, anders wel (of toch de helft).

saba
Topic Starter

#8 , 25 sep 2012 16:54

Blijkbaar kan dat wel want op het briefje van de cm staat bij werkelijk betaald een * en als je dan kan bewijzen hoeveel u werkelijk betaald hebt, dan staat dat erop dus moet ik dan de helft van het werkelijk bedrag die zij opgeld heeft betalen? of niet ? heb ik een keus?

Turaki

#9 , 25 sep 2012 20:01

Als ze het kan bewijzen, dan moet u inderdaad de helft daarvan betalen. Maar ziekenkas zal normaal terugbetalen volgens nomenclatuur, en het remgeld overnemen van het briefje van de dokter. U betaalt dus de helft van het verschil tussen wat er op het doktersbriefje staat, en wat de ziekenkas terugbetaald.

Terug naar “Echtscheiding”