huuropzeg in derde jaar

Leeka
Topic Starter

huuropzeg in derde jaar

#1 , 30 aug 2007 08:52

Als je bij een contract van lange duur opzeg wilt doen in het derde jaar, wanneer moet je dan opzeggen? Misschien beetje vreemde vraag, maar doe je dan je opzeg de laatste drie maanden van het tweede jaar, of moet daar een stuk van het derde jaar inzitten? Dat lijkt me niet logisch, want dan is het derde jaar "korter"...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Leeka
Topic Starter

#2 , 30 aug 2007 11:59

Klopt dit:

Eerste jaar:15/08/2005-14/08/2006
Tweede jaar: 15/08/2006-14/08/2007
Derde jaar: 15/08/2007-14/08/2008
dus we zeggen op vanaf het derde jaar (wonen er tot de allerlaatste dag van het tweede jaar). Is het niet onlogisch te moeten opzeggen tot 15/08/2007 want dan zou de woning pas vrij zijn de 16de, als je dit enkele contracten aansleept, wordt het plotseling verhuurd de 24ste van de maand... En als het toch om maanden gaat (dus stel dat er moet opgezegd worden tot 14/09/2007 om in het derde jaar te zijn), welk jaar bevat dan een maand te veel?

mapleleiah

#3 , 30 aug 2007 14:47

Opzeggen doe je met een vooropzeg van 3 maanden. Bepaal dus de datum waarop je eruitwil, trek daar 3 maanden vanaf en zorg dat de aangetekende brief voor die datum bij de verhuurder is.

Hou er rekening mee dat je een schadevergoeding van 1 maand huur zult moeten betalen als je weggaat voor er 3 volledige jaren voorbij zijn gegaan.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

Leeka
Topic Starter

#4 , 30 aug 2007 15:29

Dat begrijp ik allemaal, maar wat is de vroegste datum dat je er uit kan om toch nog net in het derde jaar te vallen? Het is me allemaal duidelijk als je ergens halverwege verhuisd, maar niet als je echt van dag op dag dat derde jaar wilt halen...

mapleleiah

#5 , 30 aug 2007 15:53

Dat begrijp ik allemaal, maar wat is de vroegste datum dat je er uit kan om toch nog net in het derde jaar te vallen? Het is me allemaal duidelijk als je ergens halverwege verhuisd, maar niet als je echt van dag op dag dat derde jaar wilt halen...
Ik kan je niet echt verderhelpen hiermee.

Bovendien begrijp ik eigenlijk niet waarom je absoluut exact 3 jaar daar wil wonen? Integendeel, je kan misschien beter een maandje langer blijven ... dan heb je die schadevergoeding niet. Anderzijds, als je een ander huis gevonden hebt, waarom zou je dan nog maandenlang willen blijven in dit huis om toch maar die 3 jaar te halen?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Leeka
Topic Starter

#6 , 31 aug 2007 08:39

Het is net anders, we willen er net in het derde jaar uitgaan, we willen er dus twee jaar blijven. Sowieso hebben we een maand schadevergoeding, maar we willen er zo snel mogelijk na het tweede jaar uit. De vraag is alleen wanneer het derde jaar begint...

j.demoor

#7 , 31 aug 2007 13:34

?Art.3.? 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip be?indigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel be?indigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of ??n maand huur naargelang de huurovereenkomst een EINDE NEEMT neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar....?(Woninghuurwet 20 februari 1991 en art.73 Wet 27 december 2006).

Indien uw opzegging inhoudt dat uw huurovereenkomst een EINDE NEEMT TIJDENS het derde huurjaar,ook al is dit de laatste dag,dan bent u een vergoeding verschuldigd gelijk aan ??n maand huur.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Leeka
Topic Starter

#8 , 01 sep 2007 08:07

Dank je, dat is duidelijk!

Terug naar “Huren”