erfrecht

oude opa
Topic Starter

erfrecht

#1 , 25 jan 2006 21:44

mijn moeder is plotseling overleden, had er 20 jaar geen kontakt meer bij gehad, heb nog 2 zussen die wel nog kontakt hadden
mijn vraag wat zijn mijn rechten en plichten tegenover mijn zussen, er is geen huis of andere eigendom meer, deze zijn verkocht na het overlijden van mijn vader.
wat er beschikbaar is in gelden ofzo dat weet ik niet, kan ik eventuele schenkingen aan mijn zussen doen opzoeken en wat als er schulden zijn?
ik heb zelf kinderen en kleinkinderen en wil ze niet opzadelen met eventuele schulden gemaakt in die 20 jaar
bedankt voor de eventuele reactie
bedankt voor de inlichtingen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gast

#2 , 26 jan 2006 09:16

zeg aan de notaris dat je een "inventaris op bekendheid" wenst: dan moet elke erfgenaam onder eed verklaren wat hij/zij sedert de meerderjarigheid gekregen heeft dat als voorgift van de erfenis kan beschouwd worden.

De notaris legt dan heel goed uit dat een valse aangifte meineed is = strafrechterlijke vervolging. En dan werkt het geheugen van de meeste erfgenamen plots veel beter.

Tine

#3 , 26 jan 2006 12:00

mijn moeder is plotseling overleden, had er 20 jaar geen kontakt meer bij gehad, heb nog 2 zussen die wel nog kontakt hadden
mijn vraag wat zijn mijn rechten en plichten tegenover mijn zussen, er is geen huis of andere eigendom meer, deze zijn verkocht na het overlijden van mijn vader.
wat er beschikbaar is in gelden ofzo dat weet ik niet, kan ik eventuele schenkingen aan mijn zussen doen opzoeken en wat als er schulden zijn?
ik heb zelf kinderen en kleinkinderen en wil ze niet opzadelen met eventuele schulden gemaakt in die 20 jaar
bedankt voor de eventuele reactie
Sorry hoor, maar als ik mijn moeder 20 jaar niet meer zou gezien of gehoord hebben zou ik mij over de rest ook geen zorgen meer maken ....tine

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”