Hallo iedereen
Ik heb twee heel specifieke vragen in volgende situatie: mijn peter heeft geen kinderen en zijn echtgenote is recent overleden. Mijn zus en ik zorgen al jaren voor hen en als hij komt te overlijden, is het dan nog beschikbare geld voor ons bedoeld (de bank weet dit). Hiervan staat echter niets op papier. De verwantschapsgraag met mijzelf en m'n zus is als volgt: zijn echtgenote was een volle nicht van mijn vader (beide moeders waren zussen). Hijzelf heeft nog 1 zuster (91 jaar), 2 schoonzussen en 1 schoonbroer.
Vraag 1: hoe zetten we best op papier dat mijn zus en ik de enige erfgenamen zijn van dit geld? Speciale clausules nodig?
Vraag 2: gezien wij geen rechte lijn verwanten zijn, bestaat er een manier om te zorgen dat wij geen hoge successierechten op dit geld moeten betalen? B.v. met een volmacht op de rekening of een speciaal document? Of dient het geld b.v. op onze rekening/naam te staan waarbij zijn handtekening dan vereist is om geld af te halen? Het is zeker niet de bedoeling dat hij niet meer aan z'n geld zou kunnen.
Bijkomende bedenking: gezien wij voor hen tot nog toe altijd gezorgd hebben, wil hij in geval van b.v. verplichte opname in een verzorgingstehuis of andere zorgen dat wij hiervoor zijn liquide middelen gebruiken. Ik weet niet of dit automatisch mee in vraag 2 vervat zit, vandaar de vermelding.
Hartelijk dank!
Anne