U bent hier : Home Burgers Wonen Huren en verhuren Huur hoofdverblijfplaats Belangrijke beginselen
G. De registratie van een huurcontract
1. Waarom een huurcontract registreren?
2. Wat houdt de registratie van een huurcontract in?
3. Wat moet ik registreren?
4. Waar moet ik registreren?
5. Hoe kan ik registreren?
6. Wanneer moet ik registreren?
7. Wat als ik niet registreer?
8. Hoeveel kost de registratie?
9. Moet ik een lopend huurcontract gesloten voor 1 januari 2007 registreren?
10. Nog meer vragen?
1. Waarom een huurcontract registreren?
Vanaf 1 januari 2007 is de verhuurder verplicht om het huurcontract van een onroerend goed dat uitsluitend bestemd is voor de huisvesting van een gezin of van ??n persoon kosteloos te laten registreren. Voor de registratie van alle andere huurcontracten van onroerende goederen zoals bedrijfsgebouwen, gronden, vakantieverblijven, parkings,? verandert er niets.
Het huurcontract krijgt door de registratie een zogenaamde ?vaste datum?. Bovendien wordt het contract ?bindend voor derde partijen?.
Dit is belangrijk voor huurder en verhuurder.
Zo is de huurder vanaf deze ?vaste datum? wettelijk beschermd tegen uitzetting door de nieuwe eigenaarbij een verkoop van het onroerend goed. Het huurcontract zal de nieuwe eigenaar-verhuurder dus binden.
Tegelijk heeft de verhuurder het voordeel dat door de registratie van een huurcontract van onroerende goederen die deels voor beroepsdoeleinden en deels voor bewoning worden gebruikt, de inkomstenbelasting voor ieder gedeelte afzonderlijk vastgesteld en afzonderlijk belast wordt. Bij gebrek aan registratie zijn de volledige nettohuurinkomsten belastbaar.
2. Wat houdt de registratie van een huurcontract in?
De registratie van een huurcontract betekent dat het bevoegde registratiekantoor de belangrijkste gegevens van een huurcontract inschrijft in een register. Die inschrijving wordt bevestigd met een stempel die geplaatst wordt op het huurcontract. Bij vraag 1 vindt u meer uitleg over het nut en de voordelen van de registratie.
3. Wat moet ik registreren?
Het huurcontract wordt geregistreerd. Het huurcontract (of kopie) moet door de verhuurder en de huurder ondertekend zijn en minstens volgende vermeldingen bevatten:
de naam en het adres van de verhuurder
de naam van de huurder
de datum waarop de huur ingaat
de huurprijs
de omschrijving van het onroerend goed, bij voorkeur (maar niet verplicht) met vermelding van de kadastrale legger en het perceelnummer.
4. Waar moet ik registreren?
Het huurcontract moet worden geregistreerd op het registratiekantoor dat bevoegd is voor de plaats waar het verhuurde onroerend goed gelegen is.
U kan het bevoegde registratiekantoor met alle nuttige informatie (openingsuren, e-mailadres, telefoonnummer, ?) vinden:
- ofwel door te surfen naar:
http://annuaire.fiscus.fgov.be/qw/index.php?lang=nl
Nadat u deze link heeft gebruikt, klikt u:
1/ in de linkse kolom op "bevoegdheden"
2/ daarna, in de selectielijst Administratie op "AKRED"
3/ daarna, in de lijst van de bevoegdheden op "Registreren van huurcontracten van onroerende goederen"
4/ en tot slot geeft u de postcode en eventueel de straat in waar het verhuurde onroerende goed gelegen is. Door op de gevonden straat of gemeente te klikken verkrijgt u alle informatie over het bevoegde registratiekantoor.
- ofwel door contact te nemen met het callcenter van Financi?n op het nummer 0257-257 57 en dit tussen 8 en 17u. elke werkdag.
5. Hoe kan ik registreren?
Mogelijkheid 1: De verhuurder scant het huurcontract ondertekend door beide partijen in, en mailt deze digitale kopie in PFD-formaat (Portable Document Format) naar het bevoegde registratiekantoor. Het mailadres van dit kantoor vindt u onder vraag 4. Gelieve in de e-mail de adresgegevens van de verhuurder te vermelden indien deze verschillend zijn van de gegevens opgenomen in het huurcontract. De verhuurder ontvangt immers daarna het geregistreerd huurcontract per post.
Mogelijkheid 2: De verhuurder stuurt het huurcontract (bij voorkeur twee exemplaren want dan gaat het sneller) ondertekend door beide partijen via de post op naar het bevoegde registratiekantoor. Het postadres van dit kantoor vindt u onder vraag 4. Gelieve in de correspondentie de adresgegevens van de verhuurder te vermelden indien deze verschillend zijn van het adres opgenomen in het huurcontract. De verhuurder ontvangt immers daarna het geregistreerd huurcontract per post.
Mogelijkheid 3: De verhuurder verzendt het huurcontract ondertekend door beide partijen aan het bevoegde registratiekantoor per fax. Het faxnummer van dit kantoor vindt u onder vraag 4. Gelieve op de fax de adresgegevens van de verhuurder te vermelden indien deze verschillend zijn van het adres opgenomen in het huurcontract. De verhuurder ontvangt immers daarna het geregistreerd huurcontract per post.
Mogelijkheid 4: De verhuurder meldt zich persoonlijk aan bij het bevoegde registratiekantoor met het huurcontract ondertekend door beide partijen (bij voorkeur twee exemplaren want dan gaat het sneller). Het adres van dit kantoor vindt u onder vraag 4. U krijgt ter plaatse het geregistreerd huurcontract terug.
6. Wanneer moet ik registreren?
De verhuurder moet het huurcontract registreren binnen de twee maanden te rekenen vanaf de ondertekening van het huurcontract door de verhuurder en de huurder.
7. Wat als ik niet registreer?
Als een huurcontract niet binnen de termijn (zie vraag 6 en 9) geregistreerd is, kan de huurder het contract be?indigen zonder opzegtermijn. Bovendien zijn bij niet-registratie van huurcontracten van woningen die deels voor beroepsdoeleinden en deels voor bewoning worden gebruikt, de volledige nettohuurinkomsten voor de verhuurder belastbaar (zie vraag 1). Vandaar dat de verhuurder er alle baat bij heeft te registreren en dat verplicht moet doen. Voor alle duidelijkheid: ook de huurder kan (maar moet niet) een huurcontract registreren indien hij/zij dat wenselijk acht.
8. Hoeveel kost de registratie?
De registratie van een huurcontract van een onroerend goed dat uitsluitend bestemd is voor de huisvesting van een gezin of van ??n persoon, is vanaf 1 januari 2007 kosteloos. Vroeger bedroeg dit 30 euro (25 euro registratierecht en 5 euro fiscale zegel).
Voor de registratie van andere huurcontracten verandert er niets.
9. Moet ik een lopend huurcontract gesloten voor 1 januari 2007 registreren?
Lopende huurcontracten afgesloten voor 1 januari 2007 die betrekking hebben op onroerende goederen die uitsluitend bestemd zijn voor de huisvesting van een gezin of van ??n persoon en die nog niet geregistreerd zijn, moeten geregistreerd worden en dit voor 1 juli 2007. Indien u na 30 juni 2007 registreert, moet er een boete van 25 euro betaald worden.
10. Nog meer vragen?
Bel naar het callcenter van Financi?n op 0257-257 57 en dit tussen 8 en 17u. elke werkdag.