Wetgeving die contractbepalingen overstijgt?

dieke
Topic Starter

Wetgeving die contractbepalingen overstijgt?

#1 , 23 aug 2007 14:30

Beste iedereen

O.w.v. een andere vraag in het forum 'huren' vraag ik me af of er wetten zijn die in bepaalde gevallen contractbepalingen in een huurcontract kunnen overstijgen.

Een concreet voorbeeld dat ik ooit kreeg bij de huurdersbond: een bepaling in een contract die stelt dat huurder geen huisdieren mag houden, zou volgens die huurdersbond niet wettig en bijgevolg niet uitvoerbaar zijn.

Waar vind ik hierover meer informatie?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Topic Starter

#2 , 23 aug 2007 17:21

Ik hoop u van dienst geweest te zijn met deze toelichting.
Zeer zeker wel. Bedankt.

j.demoor

#3 , 25 aug 2007 12:48

Ik ga ervan uit dat uw vraag enkel woninghuur betreft in de zin van ?Art.1.? 1. Deze afdeling is van toepassing op huurovereenkomsten betreffende een woning die de huurder, met uitdrukkelijke of stilzwijgende toestemming van de verhuurder, vanaf de ingenottreding tot zijn hoofdverblijfplaats bestemt...?(Woninghuurwet 20 februari 1991).

?Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.?(Woninghuurwet).

Dwingend recht houdt in dat er contractueel niet VOORAF kan van afgeweken worden.Aldus houdt de onmogelijkheid een contract van korte duur voortijdig op te zeggen in dat hiervan in de huurovereenkomst niet kan afgeweken worden maar belet niet dat die huur in de loop ervan be?indigd wordt door WEDERZIJDSE TOESTEMMING.

Een woninghuurovereenkomst kan ook bedingen bevatten die vreemd zijn aan de Woninghuurwet en dus onder het gemeen recht vallen.Aldus kan die overeenkomst verbieden huisdieren te houden.

?Een bepaling uit het huishoudelijk reglement, waarnaar de huurovereenkomst verwijst, voorziet de be?indiging van de huurovereenkomst bij de niet-naleving van het volledig verbod enig huisdier te houden. Omdat deze bepaling strijdig is met art. 8.1 E.V.R.M..., heeft ze geen uitwerking.?( Rb. Luik 21 oktober 1986, J.L. 1987, 578).

Dit zou dus ook gelden indien de woninghuurwet zulk verbod bevatte.

?Een verdrag is een hi?rarchisch hogere norm dan de wet,zodat de met de direct werkende bepalingen van een verdrag onverenigbare regels van een wet,ook wanneer de wet van latere datum is dan het verdrag,niet mogen worden toegepast?[Cass. 27 mei 1971(Franco-Suisse Le Ski),R.W. 1971-72,424,noot,Arr.Cass. 1971,959,Pas. 1971,I,886].

?Art.1131.Een verbintenis, aangegaan...of uit een ongeoorloofde oorzaak, kan geen gevolg hebben.Art.1133.De oorzaak is ongeoorloofd, wanneer zij door de wet verboden is, of wanneer zij strijdig is met de goede zeden of met de openbare orde.?(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huren”