Verkoop tweedehandswagen, wie bewijst?

IngridD
Topic Starter

Verkoop tweedehandswagen, wie bewijst?

#1 , 07 sep 2012 20:48

Hallo,

Ik heb in juni een auto verkocht (verkoop tussen particulieren). Bij mij reed hij prima, we hebben een testrit samen gemaakt en hij is zonder problemen gekeurd geraakt. We hebben ook een contract getekend waarop staat "Het voertuig wordt verkocht in de staat waarin het zich bevindt. Deze staat is door de koper gekend en goedgekeurd".

Echter in de eerste week is hij er al mee in panne gevallen en sindsdien regelmatig. Hij heeft het laten maken en wil dat ik voor de kosten opdraai. Hij heeft dit nu via een aangetekende brief laten weten.

Mijn vraag is, wat als het echt tot een rechtzaak komt, aan wie is het om te bewijzen dat het om een verborgen gebrek gaat?

Ik vind het jammer voor hem, maar ik heb die echt verkocht in het besef dat hij in orde is!

Groetjes!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
daboytommy

#2 , 08 sep 2012 13:39

als particulier bent u niet gehouden aan het geven van garantie. Het enige dat u verplicht bent is bij de verkoop een car pass te kunnen voorleggen. Dit is de verplicht bij te houden kilometerstand bij elke onderhoudsbeurt door een erkende garage, dewelke u in de centrale databank van carpass kan bekomen

Xastheron

#3 , 10 sep 2012 12:36

+ keuring voor (2e hands)verkoop. Als er op het moment van de keuring twijfels waren over bepaalde onderdelen, dan hadden ze deze opgemerkt en als waarschuwing vermeld.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 sep 2012 12:42

Als men hier een wagen ter keuring aanbied voor verkoop krijg je automatisch een carpas mee.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

IngridD
Topic Starter

#5 , 10 sep 2012 15:21

Merci al voor de reacties. Hij is verkocht met Carpass.

Mijn vraag is echter specifieker: hypothetisch gezien, stel dat het tot een rechtszaak komt, wie moet wat bewijzen?
Moet hij bewijzen dat ik in fout ben, en ik moet dan elk argument proberen te weerleggen. Of moet ik bewijzen dat ik niet in fout ben en moet hij dan elk argument proberen weerleggen?

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 10 sep 2012 15:31

Degene die iets eist moet met bewijzen komen.
U eist niets, dus....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Xastheron

#7 , 11 sep 2012 09:08

Ik neem aan dat het onderhoudsboekje ook meegeleverd is? Daar staat ook in hoe goed je hem telkens hebt laten onderhouden. Of je hem nu punctueel binnen bracht voor onderhoud of niet, maakt zelfs niet uit. Zolang de koper de mogenlijkheid kreeg om er zelf achter te komen (ernaar vragen, boekje inkijken...), ben je nergens in de fout gegaan.

Terug naar “Gebrekkige Producten”