ja, ik heb een doc met de reden... het verbreken van die zegel. Maar ik kan toch niet aantonen dat het toestel van in september reeds problemen had met het scherm ???? Dan zou ik toch al veel eerder zijn langs geweest... Dat snap ik niet eerlijk gezegd.
Als het gebrek zich voordoet (of had voorgedaan) tijdens de eerste 6 maanden na levering was het simpel. De verkoper draagt in dat geval de bewijslast. Gezien u in uw initiële post 'enkele maanden' vermeldde zijn we er vanuit gegaan dat het gebrek dus tijdens de eerste zes maanden zich had gemanifesteerd.
Gezien u nu echter aangeeft dat de aankoop reeds van september dateert, zit u in het tweede luik van de garantie, nl. na de eerste 6 maanden. Dit wil zeggen dat de bewijslast nu bij u ligt.
Het is dus niet de bedoeling dat u aantoont dat het toestel reeds van in september problemen had (tenzij dit inderdaad zo was, maar in dat geval was u uiteraard stante pede naar de winkel gegaan zoals u zelf opmerkt). Het volstaat dat het gebrek op het moment van de levering minstens in de kiem aanwezig was, waardoor het goed een voorafbestemdheid bezat om effectief gebrekkig te worden.
U dient echter wel te bewijzen dat het probleem dus minstens in de kiem aanwezig was op het ogenblik van de levering. En ja, zoals u zelf reeds aangeeft, dit is geen makkelijke taak.
Ik zou beginnen met een bewijs te vragen dat het zegel reeds verbroken was op het ogenblik dat u het toestel heeft afgegeven.
Een tip voor de volgende keer alvast (en niet enkel voor u). Als u een goed afgeeft ter herstelling, noteer steeds de staat van het goed op de herstelbon, en zorg dat u hiervan een door de verkoper ondertekend exemplaar krijgt. Zeker in dergelijke gevallen waarbij er een garantiezegel op het toestel kleeft.