Filmen zonder toelating op stageplaats

digital
Topic Starter

Filmen zonder toelating op stageplaats

#1 , 27 aug 2012 17:44

Geachte

Ik heb een vraagje...

Ik volg momenteel stage als student bij restaurant X van Y. Nu zijn ze deze week komen filmen voor een tv-reeks over Y in onze keuken en ze filmen relatief lang hoe ik daar aan het werk ben. Echter, ik wil helemaal niet op het scherm komen en wens dat ze mij uit de reeks knippen.. Kan dit en welke actie moet ik hiervoor ondernemen?

Mvg

Digital

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
digital
Topic Starter

#2 , 27 aug 2012 17:46

Geachte

Ik heb een vraagje...

Ik volg momenteel stage als student bij restaurant X van Y. Nu zijn ze deze week komen filmen voor een tv-reeks over Y in onze keuken en ze filmen relatief lang hoe ik daar aan het werk ben. Echter, ik wil helemaal niet op het scherm komen en wens dat ze mij uit de reeks knippen.. Kan dit en welke actie moet ik hiervoor ondernemen?

Mvg

Digital

* Ze hebben overigens geen toestemming van mij gekregen om mij te filmen

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 aug 2012 18:40

Normaal wordt uw toestemming voorafgaandelijk gevraagd.
Waar ik werkte werd er ook regelmatig gefilmd .... diegene die niet gefilmd wilde worden (waaronder ikzelf) bleven uit beeld of werden daarna met blokjes onherkenbaar gemaakt.

Behalve als zij mij moesten hebben om tekst en uitleg te geven .... die beelden bestaan wel en zijn ook uitgezonden. 8_)

Reclame

digital
Topic Starter

#4 , 28 aug 2012 12:52

En wat kan ik in dit geval ondernemen om te verhinderen dat ze het toch uitzenden?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 aug 2012 19:02

Die firma schriftelijk liefst aangetekend in kennis stellen dat u niet wenst dat uw beelden gebruikt worden.
Dat u indien men toch uitzend u niet zal nalaten van schadevergoeding te vragen.
Lang geleden is een foto van iemand gebruikt voor een ander artikel.
Noch voor het eerste noch voor het tweede was er enige toestemming.
Daar is een rechtszaak tot in beroep over geweest en krantengroep heeft dat verloren.
Te betalen schadevergoeding was een bedrag van 6 cijfers. ...wel nog Bfr.

j.demoor

#6 , 29 aug 2012 11:15

“Art.10.De auteur of de eigenaar van een portret dan wel enige andere persoon die een portret bezit of voorhanden heeft, heeft niet het recht het te reproduceren of aan het publiek mede te delen zonder toestemming van de geportretteerde of, gedurende twintig jaar na diens overlijden,zonder toestemming van zijn rechtverkrijgenden.”(30 JUNI 1994. - Wet betreffende het auteursrecht en de naburige rechten).

Zie eventueel ook:
-VOORHOOF,D.,Auteursrecht op foto's(noot onder Brussel 29 maart 1991),R.W. 1991-92,816-820;
-VINCOTTE,B.,Les droits d'auteur photographiques,T.B.B.R. 1992,123-140;
-MOM,G.,Portretmerken,Intel.Eig.Recl.(Ned.) 1996,169-175.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Privacy-bescherming”