Goeiedag,
mijn vriend (Ted op dit forum) werkt bij een bedrijf waar ongeveer 8 mensen werken. Een tijdje geleden heeft zijn baas iemand ontslagen die terug kwam van verlof, ze moest daarna niet meer komen werken en kreeg dat te horen tijdens haar verlof.
Nu heeft zijn baas weer iemand ontslagen. De vrouw was meer dan een week ziek (te weinig witte bloedcellen, is heel moe). Ze kwam deze week een dag proberen maar het ging niet en 's middags ging ze naar huis. De baas zei dat ze niet meer moest komen als ze naar huis ging. Mijn vriend zegt dat die vrouw dat niet erg vond omdat ze wou gaan studeren. Ik vind dat zoiets niet kan. Stel dat je het werk en het geld echt nodig hebt en je maakt zelf zoiets mee, dan lach je toch niet meer.
Hij betaalt dikwijls het loon ook nogal laat, soms pas na de 10de van de maand.
Hoe is het eigenlijk wettelijk geregeld in verband met ziekte? Mag de baas je zomaar ontslaan tijdens je ziekte of als je na een tijdje ziekte het werk nog niet aankan? Is daar niet een wettelijke termijn voor, dat je een bepaald aantal dagen ziek mag zijn en dat de baas je in die periode niet kan of mag ontslaan? Anders is dat toch helemaal niet eerlijk, als je elke keer als je verlof vraagt of als je ziek word, je schrik moet hebben om ontslagen te worden? Ik zei ook al tegen mijn vriend, wat gaat de baas doen als daar eens iemand van de werkneemsters zwanger word? Gaat hij ze dan ook buitengooien?
Wat kan er gedaan worden aan zo 'n overdreven macht van een baas, maar ZONDER dat hij te weten komt wie dat aan een instantie heeft gemeld? Mijn vriend zegt dat die baas het helemaal niet heeft met mensen die bij de vakbond zijn en dat hij er al meerdere ontslagen heeft om stomme redenen. Ik vind het niet kunnen, het lijkt of die baas zijn zin zomaar doet. Ik wil niet hebben dat mijn vriend zoiets ook zou meemaken als hij bv volgend jaar 2 weken verlof zou vragen en krijgen, dat hij dan niet meer moet terugkomen omdat hij te lang weg is volgens de baas.
Hoe kan je zo 'n wanpraktijken laten onderzoeken en melden en ervoor zorgen dat die baas wettelijk gaat werken, zonder dat er iemand kan verdacht worden van dat doorgegeven te hebben?
Ik ben benieuwd of hier een oplossing voor bestaat.
Alvast heel vriendelijk bedankt voor de hulp!
Groetjes,
Els1980