Bezoekrecht / geen vermelding in vonnis

Conundrum
Topic Starter

Bezoekrecht / geen vermelding in vonnis

#1 , 15 aug 2007 20:56

Hallo, ik zit met een vraag die eigenlijk een hele uitleg vereist... maar 'k ga het zo simpel en kort mogelijk maken;

in 2005 zijn mijn ex-vrouw & ik uit elkaar gegaan in een periode waarin ik aan een zware klinische depressie leed. er werd in kortgeding een vonnis geveld dat haar toestond een ander adres te nemen, dat bepaalde dat wij het ouderlijk gezag delen (wat ze trouwens niet respecteerde bvb door de kinderen van school te veranderen zonder me zelfs maar in te lichten, maar dat is niet echt terzake), maar waarin geen vermelding staat van hoe de omgangsregeling in elkaar zit.
Aanvankelijk deden we dit week om week, waarna ze het eenzijdig veranderde naar 'het minimum' (haar eigen woorden) van 1 WE om de 2 weken en de helft van de vakanties... waarna ze deze zomer eenzijdig veranderde naar 1 weekeinde om de 2 weken, niets meer in de vakanties - waarbij ze wel zelf de vrijheid neemt deze weekeindes te verlengen door de kinderen van donderdag te laten komen, bvb als ze donderdag avond uit wil. Normaal blijven de kinderen tot maandag.

Op het einde van de maand gaat ze 'op vakantie' met de kinderen, waardoor er een weekeinde wegvalt, en voor het komende weekeinde wil ze de kinderen zondag avond terug, omdat ze maandag vrij heeft...

kan dit allemaal zomaar? kan zij door het ontbreken van een regeling in het vonnis zomaar eenzijdig alles steeds weer wijzigen? is er geen minimale regeling? is de enige optie die ik heb, naar de jeugdrechtbank stappen ivm de omgangsregeling (uitspraak die dan ongetwijfeld lang na dit verlof komt)?

als iemand enige info heeft... graag!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 17 aug 2007 10:20

?dat bepaalde dat wij het ouderlijk gezag delen? houdt in dat u dit gezag GEZAMENLIJK uitoefent.

?Art.374 ?1...Bij gebreke van overeenstemming over de organisatie van de huisvesting van het kind...kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag UITSLUITEND opdragen aan ??n van beide ouders...Hij bepaalt de wijze waarop de ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent,persoonlijk contact met het kind onderhoudt....? 2. Ingeval de ouders niet samenleven en hun geschil bij de rechtbank aanhangig wordt gemaakt, wordt het akkoord over de huisvesting van de kinderen door de rechtbank gehomologeerd, tenzij het akkoord kennelijk strijdig is met het belang van het kind.Bij gebrek aan akkoord, in geval van GEZAMENLIJK ouderlijk gezag, onderzoekt de rechtbank op vraag van minstens ??n van de ouders bij voorrang de mogelijkheid om de huisvesting van het kind op een gelijkmatige manier tussen de ouders vast te leggen.Ingeval de rechtbank echter van oordeel is dat de gelijkmatig verdeelde huisvesting, niet de meest passende oplossing is, kan zij evenwel beslissen om een ongelijk verdeeld verblijf vast te leggen.De rechtbank oordeelt in ieder geval bij een met bijzondere redenen omkleed vonnis, en rekening houdend met de concrete omstandigheden van de zaak en het belang van de kinderen en de ouders.?(Burgerlijk Wetboek).

Vermits er blijkbaar gebrek is aan akkoord kan u de jeugdrechtbank,bij verzoekschrift op tegenspraak,vragen om de huisvesting van het kind op een gelijkmatige manier tussen de ouders VAST te LEGGEN.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 18 aug 2007 00:54

Het OM gaat normaal bij een EOT op zoek naar de verblijfsregeling voor de kinderen om advies te geven aan derechter. De berg EOT's die hij/zij daar moet zien door te worstellen is enorm. Blijkbaar heeft hier het OM als de rechter iets over het hoofd gezien. Bij een kortgeding is het principe niet anders (het OM zit o.a. erbij om het kind te vertegenwoordigen en te waken of zijn belangen niet worden geschonden)

Dit kan eerder een geluk zijn (het is maar hoe je het bekijkt)

Beide ouders kunnen dit nu aanpassen zoals ze zelf willen. Het ene jaar zus, het andere jaar zo. Als er een speciale gelegenheid is kan het aangepast zijn aan de noden of de gelegenheden van dat moment.

Het komt er nu in de eerste plaats op aan om goed overeen te komen met je ex inzake de opvoeding. Niemand kan eigenlijk klacht neerleggen bij de politie omdat het kind zogezegd wordt achtergehouden omdat de gerechtelijke uitspraak niet gevolgd is. Er is simpel geen gerechtelijke uitspraak (houden zo zou ik zeggen tegen beide ouders ! ) en dan kan je deze uitspraak ook niet schenden

Als ??n van de twee ouders het welletjes vind en naar de jeugdrechter stapt zal het gedaan zijn met de mogelijkheid om het zelf in te vullen van de opportuniteiten

Wat ik zou doen is je ex duidelijk maken dat je niet gediend bent dat zij de bovenhand neemt in beslissingen die beide ouders gezamelijk zouden moeten maken. Jij kan dit normaliter net zo goed als haar maar uiteraard vertroubeld dat de situatie.

In ieder geval heb je met je wensen voor een gelijk verdeelde huisvesting de wet mee, nl de bilocatiewet
http://www.f4j.be/doc/doc06/060904_de_bilocatiewet.html

RR

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”