casus nietig-verklaren huwelijk

Fleur01
Topic Starter

casus nietig-verklaren huwelijk

#1 , 20 aug 2012 14:53

Beste,

Ik heb een casus met betrekking op een huwelijk dat na 2 maanden afgelopen is.
De echtgenote wilde trouwen om (tot nader inzien van de echtgenoot) het zich financieel gemakkelijker te maken door
het huis welke een eigendom is van haar echtgenoot in te trekken en zo zonder
te gaan werken of financieel inbreng een riant leventje te leiden.

De vraag is of art. 201BW op deze casus toepasbaar is om het huwelijk nietig te verklaren?
Of op basis van een EOO ?

Dank bij voorbaat,
Mvg,
Fleur

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 aug 2012 15:30

Werd het huwelijk voltrokken?

Fleur01
Topic Starter

#3 , 20 aug 2012 15:59

Dag Franciscus,

Het huwelijk werd voltrokken en na een maand heeft deze dame de woonst verlaten op vraag van
de echtgenoot, welke tot constatatie kwam dat ze kennelijk alleen met een eigenbelang gehuwd was.

Reclame

Franciscus

#4 , 20 aug 2012 16:22

Nogmaals wat het huwelijk voltrokken?
Waarop baseert de echtgenoot zijn conclusies.
Wat zijn zijn wettelijke of wetenschappelijke bewijzen?

Fleur01
Topic Starter

#5 , 20 aug 2012 16:41

Je kon lezen dat het huwelijk voltrokken was en na een maand hij van haar vernomen heeft bij een ruzie wat de
verborgen waarheid was.

Na die maand gehuwd te zijn is zij vertrokken.
De man zijn conclusie is 'bedrog',, dat zijn echtgenoten vooringenomen met hem huwde 'niet ter goeder trouw' geweest om een huwelijk aan te gaan.

Franciscus

#6 , 20 aug 2012 17:10

Waar ik het over had was de 'cosummatie' van het huwelijk ... dit niet doen is wel een grond tot echtscheiding.
Nietigverklaring zal niet gaan als partners meerderjarig waren en hun verstandelijke vermogens hebben en geen bigamie plegen.
Het niet meer samenwonen 'kan' eveneens een grond tot echtscheiding zijn.
Is er een huwelijkscontract waarin bepaalde zaken geregeld werden qua verdeling van vermogen?

Fleur01
Topic Starter

#7 , 20 aug 2012 17:17

Bedankt Fanciscus.

Het is het wettelijk stelsel dat van toepassing is, geen huwelijkscontract.
Ik denk dat je mij goed geholpen hebt, waarvoor mijn dank.

Vriendelijke groet,
Fleur

Franciscus

#8 , 20 aug 2012 18:50

Dan telt dit:
Wel opletten met gezamenlijke rekeningen op beider naam.
Volmachten kunnen direct ingetrokken worden.
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... k_stelsel/" onclick="window.open(this.href);return false;

Indien niet meer samenwonend.
Aangifte bij politie dat echtgenote echtelijk dak verlaten heeft.
Kwartierinspecteur zal dat komen vaststellen en voorstel Ambtelijke Afschrijving Collegiaal Besluit opstellen... in andere post uitgelegd.
Of echtgenote laat zich binnen de 8 dagen in gemeente of 15 dagen buiten gemeente op een ander adres registreren.

De uitspraken dat ze enkel wilde profiteren ... zullen niet zo doorwegen.... tenslotte gebeurd het dikwijls dat een van de partners 'thuis' blijft.

Komt er dus op aan de wettelijke bewijzen te leveren van vervreemding, belediging enz

Fleur01
Topic Starter

#9 , 22 aug 2012 09:19

Dank je wel Franciscus.

eylis

#10 , 22 aug 2012 09:31

een curieus vraagje: hoe bewijs je tegenwoordig nog dat het huwelijk "geconsumeerd" (voltrokken) was?
ik ben ontmaagd? (zie mijn medisch attest dat het maagdenvlies niet meer intact is) sorry, maar je kon al gperforeerd zijn voordat je huwde héé (al dan niet door iemand anders of intensief turnen)
ik ben héél benieuwd of daar de laatste decennia nog cases geweest zijn (in west-europa wel te verstaan) :-)

Terug naar “Echtscheiding”