huren via immo

DanSch

Re: huren via immo

#16 , 14 aug 2012 10:56

@Vandebos: Je info omtrent dit onderzoek is juist. Echter ik vergelijk de huurprijzen in verhouding tot de betaalbaarheid van een gemiddelde burger. Hier zijn ook onderzoeken geweest en deze wijzen wel volledig in de richting van onbetaalbaarheid. Immo zal dit wel steeds ontkennen.
Toch stel je dat dit via een vrederechter een andere uitspraak zou kennen. Dit is ook heel terecht, omdat een vrederechter zijn "redelijkheid" houdt, niet de immo. Alleen spijtig dat dit steeds geld moet kosten terwijl er dan wel een "wetgevende redelijkheid" zou zijn aangetoond.
Vandaar dat Froezel ook best vandaag nog naar de huurdersbond gaat, dezen kunnen hem veel beter helpen.

Uiteindelijk moet de huurder hier toch ook nog 1 maand en 3 maanden betalen, of lees ik het verkeerd?

"Een dergelijke overeenkomst tekenen om deze een paar dagen te willen verbreken is geen foutje...": Sorry, dit vind ik wel een foutje. Dit was maar 1 a 2 dagen te laat, moest dit een week zijn ok.

Probleem is dat je in dit segment heel duidelijk een tussenpersoon hebt, de immo die hier rijkelijk van moet leven. Dit was vroeger veel minder en daardoor was alles betaalbaar. Immo heeft zich hier tussengeplant en dit heeft zijn duidelijke gevolgen naar betaalbaarheid. Idem voor gronden en woningen.

Ps: Ik zal je niet uitmaken voor idioot, zou ik heel laag vinden van mezelf.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#17 , 14 aug 2012 11:04

Toch stel je dat dit via een vrederechter een andere uitspraak zou kennen. Dit is ook heel terecht, omdat een vrederechter zijn "redelijkheid" houdt, niet de immo.
....
Uiteindelijk moet de huurder hier toch ook nog 1 maand en 3 maanden betalen, of lees ik het verkeerd?
Vandebos stelt inderdaad dat de vrederechter waarschijnlijk een ander oordeel zal vellen, namelijk 3 maanden opzeg + 3 maanden schadevergoeding. U vindt dus dat de verhuurder hier onredelijk is?
Overigens zou de verhuurder evengoed dezelfde eis kunnen gesteld hebben indien er geen sprake zou geweest zijn van een tussenpersoon. Uw afkeer voor de immobiliënsector en daarbij horende uitleg i.v.m. al of niet betaalbaarheid doen in dit onderwerp dus helemaal niet ter zake.

DanSch

#18 , 14 aug 2012 12:03

Ik vind de verhuurder wel onredelijk ja. Er is tenslotte een nieuwe huurder. Maar dit is mijn standpunt. Geen verder discussie.
Een verhuurder zal de wet niet strikt opeisen. Hij zal eerder een vergelijk zoeken en vinden met de huurder. Dit is het verschil. De immo als tussenpersoon en goed georganiseerd zal via de wet strikt toepassen omdat hier juist hun geld zit.
Ik heb zeker geen afkeer van immo, helemaal niet, wel van hun practijken, dat wel.

Conclusie: Verdere discussie is hier niet nodig, zoals je eerder stelt. Ik hoop dat Froezel zo vlug mogelijk zijn zaak neerlegt bij de huurdersbond. Deze zal veel beter geplaatst zijn om dit met enig succes te behandelen.

Voor mij mag je hier een lock opzetten.

Reclame

Turaki

#19 , 14 aug 2012 15:33

Als er een nieuwe huurder is, lijkt het mij ook dat de verhuurder geen verder recht heeft op een opzegtermijn. Maar dit kan je vermijden door de sleutels niet af te geven tot het einde van de opzegtermijn, tenzij bij onderlinge afspraak waarin de verhuurder geen verdere opzeg verwacht. De schadevergoeding blijft natuurlijk.

RoosMechelen

#20 , 16 aug 2012 13:17

Mijn verhuurder heeft ook deze afspraak met me gemaakt (mondeling) maar weigert deze op papier te zetten. Hoe moet het dan verder als er toch een nieuwe huurder is die het pand graag wil betrekken? Is het dan beter via een schrijven dit te laten bevestigen door de verhuurder dat er een datum afgesproken wordt ter afsluiting en die dan ook meteen de afsluiter wordt van het contract? Wat met de plaatsbeschrijving. De nieuwe huurder dient dit samen met de verhuurder te laten doen. Kan dit dan gecombineerd worden in het geval er 3 partijen zijn nl verhuurder, oude huurder en nieuwe huurder waarbij de kosten dan in 3 gedeeld worden ofzo?

Turaki

#21 , 16 aug 2012 14:47

Indien niets op papier, geeft u uw sleutels niet af, en mag de verhuurder en een eventuele nieuwe huurder niet binnen. Enkel als het op papier staat (en getekend door verhuurder) zou ik hiermee akkoord gaan.

sloeberken

#22 , 16 aug 2012 15:28

De huurdersbond kan enkel bevestigen welke de rechten en plichten zijn van verhuurder en huurder. teken je een contact van het ogenblik dat er u handtekening opstaat is het bindend zelfs na 1 seconde. De huurwet is hier zeer duidelijk in.

lees dit even: http://justice.belgium.be/fr/binaries/L ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

RoosMechelen

#23 , 20 aug 2012 15:34

Het advies van de sleutels bijhouden ga ik volgen en mocht er een huurder sneller in willen, dan zetten we de zaken op papier. Bijkomende vraag: ik moet een onderhoud vd CV uitvoeren incl attest hiervan afgeven ad eigenaar. Mag ik dat 2 maanden voor eind vd opzeg laten uitvoeren of is dat te vroeg? Ik ga er hoogstwaarschijnlijk gedurende die 2 maanden niet meer wonen....

Vandebos

#24 , 20 aug 2012 16:27

2 maand voor einde opzeg is voldoende.

Terug naar “Huren”