Een paar dagen geleden kregen wij een brief van een rechtsbijstandfirma in verband met het volgende...
Voor ons huis (voor de voortuin eigenlijk) ligt een strook gras met (indertijd) een klein stuk open gracht. Toen wij gingen bouwen hebben wij aan de stad gevraagd of we dit mochten dichten. Dit mocht niet, de opening moest blijven. Na verloop van tijd zijn de mannen van de stad er een betonnen deksel op komen leggen, maar omdat er op die plaats regelmatig geparkeerd wordt door de buren, was deze oplossing geen lang leven beschoren. Om ervoor te zorgen dat niemand per ongeluk in het stukje gracht zou parkeren of sukkelen, hebben we er dan maar een stok met een rode vlag in gezet. Midden mei van dit jaar stonden er plots opnieuw werkmannen van de stad aan de deur, ze kwamen de opening definief dichten.
Nu blijkt uit de eerder vermelde brief dat er enkele maanden geleden iemand in dat stuk gracht gesukkeld zou zijn (te voet, in de brief staat letterlijk "gevallen") en dat wij contact moeten opnemen met onze verzekering ivm opgelopen schade en dergelijke. Nu is mijn vraag natuurlijk, zijn wij er verantwoordelijk voor als iemand in dat stuk gracht gesukkeld zou zijn? Onze straat heeft namelijk wel meerdere van die stukken open gracht. Er stond natuurlijk die vlag, maar dat kunnen wij niet echt bewijzen. En nu weten we ook waarom die opening in mei opeens dicht moest, want de verzekeringsmaatschappij van de stad wijst alle verantwoordelijkheid van zich af (er zat een kopie van hun verklaring bij de brief). Nochtans waren het wel zij die in eerste instantie gezorgd hebben voor de betonnen plaat en nadien voor de definitieve dichting. En als iemand beweert in dat gat te zijn gesukkeld, moeten daar dan geen getuigen of bewijzen van zijn? Iedereen kan immers zomaar beweren ergens in een gat te zijn gevallen
Ik kan pas begin volgende week zelf naar mijn verzekeringsmaatschappij stappen, zijn er stappen die ik ondertussen al kan/best zou ondernemen? Naar de rechtsbijstandfirma van "het slachtoffer" toe? Naar de verzekeringsmaatschappij van de stad toe? Naar de stad zelf toe?