Hallo,
ik hoop dat iemand me hier kan raad geven want ik weet niet meer hoe ik dit kan oplossen!
Ik kocht in 2002 twee naastmekaar gelegen panden,het linkse pand is een volledig ingerichte frituur met alle machines dus een handelsfonds erbij dat ik zo wou verhuren aan een zelfstandige uitbater met handelregisternummer.
De huurprijs werd opgesplitst in 3 delen namelijk
het onroerend gedeelte(handelsruimte), dan de roerende huur(de inboedel en machines,bakoven) en dan een bedrag dat cash betaald werd. Deze huurder weigerde echter een huurcontract te tekenen en ook moest ik het cash bedrag elke maand zo gaan ontvangen omdat hij dat zo wou,de rest stortte hij elke maand op mijn rekening.
Ik stemde ermee in omdat ik geen andere kandidaten had en hij ging er dus vanaf oktober 2002 in.
Dit ging enkele jaren zoals afgesproken dus alles werd correct betaald.
Vorig jaar heb ik op zijn eis een nieuwe bakoven gekocht omdat hij vond dat de zijne te traag was,dit heeft me 12.000 euro gekost wat een hele hap was uit mijn portemennee.
Nu sinds februari 2007 weigerde deze huurder zijn cash gedeelte te betalen dit met de simpele uitleg van "je kan me toch niks doen,en je kan niet bewijzen dat ik dat vroeger wel betaalde want ik betaalde dat deel cash"
Nu moet ik zeggen dat dat cash gedeelte ongeveer de helft is van de totale huur dus zonder dit gedeelte is het wel heel weinig dat hij betaalt om een volledig ingerichte frituur te huren.
Ik heb toen beroep gedaan op een advocaat en die heeft hem aangemaand om de huur van zijn studio van de afgelopen 3 maanden te betalen omdat deze huurder zonder er te wonen toch zijn adres heeft gezet op het huis ernaast dat ook van mij is(dat zou fiscaal voordeliger zijn voor hem)
Mijn advocaat zei dat van dat cash gedeelte geen bewijs is en dat hij het daarom zo wou formuleren zodat het over huur van een studio gaat. De fout van mijn advocaat was dat hij in die brief geen bedragen had vermeld met als gevolg dat ik een brief terugkreeg van zijn advocaat waarin stond dat zijn client deze studio al reeds 3 maanden niet meer huurde en dat hij dit in mindering gaat brengen van de toekomstige handelshuur.
De volgende maand (mei 2007) kreeg ik een betaling van 60 euro als huur frituur.
Vanaf juni tot heden stortte hij me elke maand 1/3 minder van de oorspronkelijke huur die hij al sinds okt 2002 betaalde dus hij trekt telkens het bedrag eraf van een zogezegde studio die hij niet meer huurt
dus ik heb nu sinds februari nog maar 1/3 van de huur over(geen cash huur meer en van het andere gedeelte ook nog eens 1/3 afgetrokken)
Ik besloot toen om de 2 panden te koop te zetten maar omdat hij mijn
kandidaat kopers wijsmaakt dat hij zo weinig huur betaalt en ze hem er toch niet kunnen uitzetten krijg ik mijn pand niet verkocht omdat het te weinig huur opbrengt.
Ik sta dus met mijn kop tegen een muur en weet niet meer wat te doen.
Nu zei hij overlaatst dat het handelsfonds dat hij van mij huurt(de machines en het clienteel) automatisch van hem worden na 5 jaar het te huren??? Kan dit zomaar? Ik heb een notariele akte van aankoop van een volledig ingericht handelsfonds.
Mijn vraag is nu:
Wat zijn mijn mogelijkheden? Wat kan ik doen om mijn huur te bekomen of op welke manier kan ik mijn pand terug vrijkrijgen?
Kan ik hem na de periode van 6 jaar opzeggen(okt 2008)?
Hij beweert zelfs dat ik hem na 9 jaar wanneer hij huurvernieuwing moet aanvragen er nog niet kan uitzetten zonder een zeer grondige reden.
Ook heel belangrijk,wanneer kunnen nieuwe eigenaars die het pand zouden willen kopen hem opzeggen?
Mag ik het dure machine(de bakoven) die ik gekocht heb terug verkopen of is dat broodroof ?
Ik hoop dat er een lichtpuntje is waar ik toch beroep op kan doen om een oplossing te vinden want deze nachtmerrie wens ik niemand toe.
Is er iemand vindingrijk om me een tikkeltje hoop te geven?
Hartelijk dank voor het lezen van mijn verhaal en hopende op vele reacties verblijf ik...........
groetjes,
Ellen