Huurbelofte

Ylang
Topic Starter

Huurbelofte

#1 , 10 aug 2007 03:08

Kan iemand mij zeggen hoe bindend een huurbelofte is?

Wij hebben een bezichtiging in een woning gehad, en moesten daarna een formulier invullen voor het immo-kantoor. Zij geven die door aan de eigenaar die zijn keuze maakt. Onderan dit papier staat eeen huurbelofte, door het in te leveren beloven wij dan het huis te nemen als wij daadwerkelijk gekozen worden.
Nu lijkt dat huis ons wel iets, maar we hebben dit weekend nog 2 andere bezichtigingen waarvan 1 ons ook erg aanspreekt. Het papier moet echter morgen ingeleverd zijn :? Hoe lang de eigenaar erover zal doen om een besluit te maken staat er niet op, en wist het immo-kantoor ook niet te zeggen. Ik kan enkel invullen per wanneer onze belofte vervalt. Ik vind dit nogal een eenzijdige en grote belofte na 5 minuten door een huis gewandeld te hebben. En moeten we nu wekenlang de huizenjacht stilleggen omdat de eigenaar er misschien een tijdje over gaat doen..

Is er iemand die me hier iets meer over kan vertellen? Het is niet zo dat ik mij onder die belofte weg wil wringen, maar ik vind het een beetje scheef en eenzijdig en als d?t huis niet krijgen heb ik misschien dat andere huis wat we zaterdag bekijken moeten laten schieten omdat ik al een huurbelofte heb lopen :roll:

Hoe bindend is dit, en is dit werkelijk zo ??nzijdig.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ylang
Topic Starter

#2 , 10 aug 2007 11:12

Niemand..? :?

Mi Sueno

#3 , 10 aug 2007 11:58

Pffffff ik zou dat niet tekenen.
Vraag een optie... als je niets anders vindt.. kan je nog altijd een huurcontract gaan ondertekenen.
Of ik zou erin laten vermelden dat deze Niet bindend is voor beide partijen! Dat indien je ondetussen gebonden bent aan een ander huurcontract de huurbelofte vervalt O.i.d.

Reclame

Ylang
Topic Starter

#4 , 10 aug 2007 12:02

Tnx

Ik heb net de huurdersbond gebeld en die zei eerst dat het bindend is en begon toen te twijfelen en zei dat je sowieso 7 dagen hebt om je te bedenken?
Dus als ik dat vandaag inlever en ik zeg maandagn, nee, liever dat andere huis, dan mag ik bellen en er toch vanaf zien. Ook als de eigenaar ons evt al heeft gekozen als nieuwe huurder.

Ik weet het niet, vertrouw het niet helemaal en weet niet wat ik nu moet doen :lol:

Mi Sueno

#5 , 10 aug 2007 13:09

:D doen of je neus bloedt en nog niks inleveren...
Niks op papier? niks gebonden... als er nog andere kandidaten zijn voor dat ene huis ... zal je misschien pech hebben... maar beter voorkomen dan genezen zou ik zo zeggen.. als het immokantoor belt , zou ik in jouw plaats zeggen dat ik nog eens de woning grondig wil bekijken voor ik beslis... en een afspraak maken voor volgende week ofzo...

Lex

#6 , 10 aug 2007 13:52

89.Het aanbod is een door ??n der partijen voorgesteld ontwerp-contract.Aanvaarding door de andere zou volstaan om het in een contract om te zetten...90.Wie een aanbod doet...bindt zichzelf reeds,in afwachting van een mogelijke aanvaarding...(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,674.53-54).

Ylang
Topic Starter

#7 , 10 aug 2007 14:37

Dank je Lex.

Maar ligt het nu aan mij of is dit wel wat vreemd? Een ontwerp contract, tja laten we wel zijn, er staat niets op dat papier verder. Wat nu als de eigenaar met een contract aankomt wat vol staat met clausules waar wij ons niet in kunnen vinden? Het contract dat we n? hebben is namelijk ookzo eentje waarvan ik nu weet...dat had ik er moeten uit laten halen gewoon (zo staat er o.a in welk soort gordijnen wij voor de ramen moeten hangen).

Enfin, we willen toch wel graag dat huis dus hebben het getekend, als je dat niet invult ga je natuurlijk meteen onderaan de stapel. Het ergste wat kan gebeuren is dat we het krijgen terwijl we het andere huis ook wel leuk vinden, maar de tuin gaat zeker niet tegen deze opkunnen en verder voelde het ook gewoon goed dus dat overleven we vast wel.

Zul je zien, volgende week hebben we geen 1 van de 2 :lol: Ach, dan zoeken we dapper door, bedankt voor de reacties!

Lex

#8 , 10 aug 2007 20:12

U wordt geacht te weten tegen welke vorwaarden u gaat huren, nietwaar?

Ylang
Topic Starter

#9 , 10 aug 2007 21:01

Hoe bedoel je dat? Ik heb het huis gezien, ja. Ik ken de algemene regels zo ongeveer. Maar een eigenaar kan dingen aan een contract toevoegen toch, dat heeft onze huidige verhuurster in elk geval gedaan 3 jaar geleden. En toen wisten wij eerlijk gezegd van niks van het huursysteem hier gezien we beide uit nederland kwamen en de huurmarkt daar totaal anders in elkaar steekt. En ik weet bij het tekenen van die huurbelofte natuurlijk niet of ze dat gaan doen en wat er in gaat staan, dat is meer wat ik bedoel. De algemene huurderswet zal gelden mag ik aannemen, maar van die kleine toegevoegde dingetjes zoals we nu hadden....tja.

Maar dat neemt niet weg dat de kans niet zo groot is dat het zo onoverkomelijk is dat we erop af zullen knappen, we zien dat huis echt wel zitten. Dus heb ik de huurbelofte getekend met een geldigheid van een week.

j.demoor

#10 , 11 aug 2007 11:11

?Art.1589 Verkoopbelofte geldt als koop, wanneer er wederzijdse toestemming van de partijen is omtrent de ZAAK en omtrent de PRIJS.?(Burgerlijk Wetboek).

Deze bepaling geldt analogisch ook inzake huur.Beperkingen wat de zaak betreft en bijkomende kosten wat de prijs betreft kunnen na de belofte (aanbod) niet meer toegevoegd worden.Onderzoek echter de TEKST van wat u overeenkwam.

?In tegenstelling tot het AANBOD - dat bindende kracht heeft op grond van de EENZIJDIGE wilsuiting van degene die het doet(Cass. 9 mei 1981,R.W. 1982-83,319) - is de verkoopBELOFTE een OVEREENKOMST waarbij de eigenaar van een zaak aan een toekomstige koper die aanvaardt voor een bepaalde termijn,een optie verleent om ze tegen een overeengekomen prijs te kopen.Bij de lichting van de optie door de koper,komt de koop tot stand zonder tussenkomst van de verkoper?(Cass. 9 januari 1975,Arr.Cass. 1975,522).

Uit ?Zij geven die door aan de eigenaar die zijn keuze maakt? volgt dat het geen huurbelofte maar wel een huuraanbod door u betreft.
?Ik kan enkel invullen per wanneer onze belofte vervalt? liet u toe de TERMIJN zelf te bepalen.?90...Heeft de aanbieder geen termijn bepaald,dan moet de rechter het voor hem doen...?(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,II,Gent Standaard 1971,54).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Huren”