Ex wil kids niet meer

sharky1
Topic Starter

Ex wil kids niet meer

#1 , 03 aug 2012 23:35

Mijn ex en ik hebben reeds 6jaar een week/week regeling. Sedert eind vorig jaar heeft mijn ex een nieuwe vriendin en zijn de kinderen niet meer welkom. Kinderen zijn 16en14 jaar oud. Wat kan ik doen? Kinderen willen 2dagen om de 14dagen bij hun vader zijn, maar hij wilt dat niet en betaald sedert begin dit jaar ook geen euro meer(ook moet hij volgens EOT de helft van de kosten betalen).
enjoy life

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 03 aug 2012 23:57

Je kan hem niet verplichten om de kinderen bij hem te nemen. In tegenstelling tot het niet meegeven van de kinderen, is het niet ophalen (of binnenlaten) niet strafbaar.

De helft van de kosten moet hij nog wel betalen. Ga hier aangifte van doen, en indien dat niet helpt (op zijn kosten) voor de rechtbank opeisen. Daarnaast zou ik ook vanaf nu alimentatie durven vragen, doordat ze niet meer bij hem wonen heeft u meer kosten. Doe dit ook voor de rechtbank, en zorg dat u bewijs heeft dat hij zijn kinderen niet meer wil zien.

sharky1
Topic Starter

#3 , 04 aug 2012 08:45

Kan ik hem laten opdraaien om de kosten van mijn advocaat ook te laten betalen?
enjoy life

Reclame

Turaki

#4 , 04 aug 2012 10:32

U kan in een rechtszaak enkel een rechtsplegingsvergoeding vragen, en deze dekt vaak niet de kosten. Meer kan u hier echter niet voor vragen.

eylis

#5 , 04 aug 2012 12:06

ik zou bovendien ookvragen aan je ex dat hij zijn vraag dat hij de kinderen niet meer wil zien eventjes op papier wil zetten. Leg hem uit dat je dit wenst om geen misverstanden nadien te veroorzaken. Dan is het voor alle partijen duidelijk dat hij afstand doet van zijn omgangsrecht en dat dit zijn persoonlijke keuze is (zo op papier ook graag).

Vertel hem dat je begrip kan opbrengen voor zijjn gewijzigde gezinsstoestand en dat het voor hem nu niet zo makkelijk is de kinderen te ontvangen, maar dat je graag ook wil begrijpen waarom hij geen alimentatie meer betaalt. Luister goed naar zijn uitleg. Is het telefonisch: probeer het te registreren op band.
Blkijf kalm en vriendelijk, wellicht krijg je zo de meeste informatie.
Hoe dan ook: het niet betalen van alimentatie daar stap je mee naar de correctionele rechtbank (en niet de jeugdrechtbank) want dat is een misdrijf. en in dat geval (geloof ik) zijn alle gerechtgskosten voor de veroordeelde....

Turaki

#6 , 04 aug 2012 13:14

Hoe dan ook: het niet betalen van alimentatie daar stap je mee naar de correctionele rechtbank (en niet de jeugdrechtbank) want dat is een misdrijf. en in dat geval (geloof ik) zijn alle gerechtgskosten voor de veroordeelde....
Tot nu was er geen sprake van alimentatie wegens 50/50 regeling (heb ik toch zo begrepen), enkel het delen van de kosten. Als hij de kinderen minder (of niet) wil zien, zijn keuze, maar dan zou ik ook beginnen met alimentatie te vragen.

eylis

#7 , 04 aug 2012 13:26

juist, maar ook het ontduiken van delen in de kinderkosten is een misdrijf dacht ik? dus zou ik evengoed mee naar de correctionele stappen. Al sedert 7 maanden géén cent meer ophoesten voor de kids is duidelijke aanwijzing van gezinsverlating toch?

Turaki

#8 , 04 aug 2012 14:38

Niet naleven van vonnis is strafbaar, maar weet niet of dit ook voor de correctionele gaat komen. In elk geval kan je met het vonnis de helft terugeisen voor de vrederechter.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 aug 2012 20:19

Best ook aangifte in dit geval melding doen bij de politie. Van een melding wordt een (electronisch) verslag gemaakt waarvan u het nummer meekrijgt.
Correctioneel vervolgbaar inbreuk strafwet art 391 bis ev:
Het is het niet naleven van het vonnis.
Stel uw ex aangetekend in gebreke indien hij de kosten niet betaald.... na het traject dat @eylis heeft aangegeven.
http://www.sbo.be/wetgeving/alimentatie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Correctionele rechtbank is voor de strafbare feiten
Jeugdrechtbank in principe voor wijzigingen vonnis
of de rechtbank die de EOT heeft gevonnist....

tira00

#10 , 05 aug 2012 09:11

Toen ik tegen een vrederechter zei dat mijn ex de kinderen niet meer kwam ophalen antwoorde hij mij: Het is een bezoekRECHT,geen bezoekPLICHT. Dat is wel 22 jaar geleden waar ik van spreek.

eylis

#11 , 05 aug 2012 10:34

dat klopt ook en nu nog steeds, maar als je telkens de ouder geen gebruik maakt van zijn of haar omgangsrecht een PV laat opmaken (bij de politie) dan kan je dit als duidelijk bewijs gebruiken tov de jeugdrechtbank om de gevonniste omgangsregeling te laten wijzigen. Immers als de ouder deze regeling nooit toepast, kan het vonnis terecht aangepast worden aan een andere regeling die overeenstemt met de werkelijkheid. Als je hiermee de (weigerende) ouder confronteert zal hij/zij vaak inééns wél de omgangsregeling toepassen.
Want of het nu juridisch strafbaar is of niet. Moreel en qua ouderplichten schiet zo'n ouder erg tekort tov zijn/haar kinderen.
Ze hebben recht op omgang, opvoeding en het ontwikkelen van een affectief/relationele band met beide ouders. Diut is nodig voor hun ontwikkeling.
Komt er nog bij dat bijvoorbeeld een 50/50 omgangsregeling vaak inhoudt dat er geen alimentatie betaald wordt. Maar als een ouder het kind dan maar 100 % bij de andere ouder achterlaat (ondanks het 50/50vonnis) zit die andere ouder wél met àlle kosten vandien. en dat is dan weer een onmogelijke situatie. Dan moet én de omgangsregeling én de alimetnatieregeling herzien worden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 aug 2012 19:19

Gezien recht zal politie van dat feit enkel een meldingsdocument opstellen geen PV.
Politie mag enkel PV's opstellen van strafbare feiten. Hierover zijn duidelijke richtlijnen van de parketten inzake welk type PV voor welk type feiten.
U krijgt wel een document met het meldingsnummer. Zorg dat op die dag en uur bij de politie de kinderen aanwezig zijn bij u en ook hun identiteit mee in het document vermeld wordt.
(Documenten zijn standaard opgenomen in het politiesysteem en worden na ingave automatisch met de vereiste en toegelaten gegevens afgedrukt). Vraag het steeds op.
Gezien geen strafbaar feit zal u voor een andere regeling aanpassing of vingerwijzing naar de burgerlijke bevoegde rechtbank moeten stappen.
Voor de rest zie boven

Mariette

#13 , 08 aug 2012 10:38

Toen ik tegen een vrederechter zei dat mijn ex de kinderen niet meer kwam ophalen antwoorde hij mij: Het is een bezoekRECHT,geen bezoekPLICHT. Dat is wel 22 jaar geleden waar ik van spreek.
Dit heb ik ook gehoord indertijd. Maar toen had ik het hoederecht en de vader het bezoekrecht.

Tegenwoordig blijkt standaard co-ouderschap te bestaan. Indien er in dat geval ook nog eens sprake is van bi-locatie zonder wederzijdse alimentatie, dan denk ik toch niet dat men over de onbestaande plicht om het bezoekrecht uit te voeren heeft.

Indien dit zo gemakkelijk gaat, dan is het wel een open goal voor mensen die hun kinderen niet of slechts amper willen zien, om zo onder de onderhoudsplicht uit te geraken.

Turaki

#14 , 08 aug 2012 10:43

Indien dit zo gemakkelijk gaat, dan is het wel een open goal voor mensen die hun kinderen niet of slechts amper willen zien, om zo onder de onderhoudsplicht uit te geraken.
Daarom is het belangrijk om telkens meldingen te doen, om zo met een dossier naar de rechtbank te trekken en een aanpassing van de verblijfsregeling en alimentatie te bekomen die overeenkomt met de werkelijkheid.

sharky1
Topic Starter

#15 , 08 aug 2012 16:44

Eigenlijk komt het erop neer dat ik flink in mijn portemonnee zal mogen graaien om het geld te krijgen waar ik recht op heb.
In welk land leven we eigenlijk? Meneer heeft geen zin meer om zijn kinderen te zien en laat mij zitten met kinderen die geen weg meer weten met hun gevoelens over de vader en met subiet een hoge kost aan advocaten.
enjoy life

Terug naar “Echtscheiding”