verdeling erfenis

blacky76
Topic Starter

verdeling erfenis

#1 , 08 jul 2012 10:34

Door oneinigheid in de familie heeft mijn vader zijn bezittingen verdeeld. Hij heeft één perceel bouwgrond geschonken aan de dochter van mijn zus. De waarde van dat perceel heeft hij zelf vastgesteld (zodat hij mij niet teveel moet uitbetalen). Die waarde heb ik ontvangen in geld. Dit perceel is minstens het dubbele waard. Hierdoor vind ik dat ik benadeeld werd. De successierechten heeft hij ook betaald. Kan ik later na zijn overlijden daar iets aan doen en tot wie moet ik mij dan wenden, een notaris of advocaat. Ik heb aan de notaris een afschrift van de akte gevraagd maar dit blijkt niet mogelijk te zijn, daar ik niks met die schenking te maken heb.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 jul 2012 11:03

Inderdaad , zolang vader leeft kan jij daar niets aan doen. Maar als hij overlijdt , kan jij verrekening vragen. Al hetgeen hij ooit heeft weggeschonken wordt geherwaardeerd , via de fictieve massa. Gelden worden gerekend aan de nominale waarde , 10.000 blijft 10.000 €. Een onroerend goed kan voor betrokkene tegenvallen. Dat wordt gerekend aan de waarde bij overlijden van vader , in de toestand van bij schenking. Ook de betaald (schenkings)rechten tellen mee. Dus een bouwgrond beschreven in de schenking voor vb. 50.000 € , maar effectieve waarde bij zijn overlijden 120.000 € : u kan compensatie vragen voor het verschil.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

blacky76
Topic Starter

#3 , 02 aug 2012 19:40

maar als de fictieve massa w geteld:ik heb 50.000 € gekregen + de bouwgrond geschat bij overlijden aan 100.000 €= 150000 € gedeeld door 3 = 50.000 € - wil dat dan zeggen dat ik mijn deel gehad heb en geen verrekening kan vragen? Indien ik toch compensatie kan vragen is zij dan verplicht om deze te betalen of hoe w dit afgehandeld?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”