#10 , 27 jul 2012 13:35
JPV gaf perfect de 3 mogelijke opties door. Soms is optie doorsparen niet mogelijk, afhankelijk van het contract (sommige werkgevers krijgen heel mooie voorwaarden en die zetten ze niet zomaar naar partikulier over). Ik zou het niet opnemen, het verlies dat je nu lijdt en het rendement dat je kwijtspeelt is daarvoor te groot. Het gaat ook niet om een massief bedrag, moest het nu om 10 duizenden eruo's gaan en je hebt ze nodig ok maar voor 4500 euro en als je ze niet nodig hebt zou ik ze mooi laten staan of beter nog overzetten naar de nieuwe groepsverzekering als die er is.
Wel niet zoveel 4500 na bijna 11 jaar. Maar dat zal vooral zijn omdat enkel de werkgever heeft gestort, anders zou dit bedrag waarsch. dubbel zo hoog zijn (maar wordt natuurlijk afgehouden van je loon) en op jouw stuk krijg je iets van 3,75% rendementszekerheid denk ik,werkgeversstuk slechts 3,25%. Probeer bij je nieuwe werkgever daar dus rekening mee te houden want jouw stuk mag je ook nog aftrekken van belastingen. Ze willen nu wel recent aan die percentages gaan rommelen.
En waarom je niet kan opnemen of toch niet zonder ferme boete is omdat je een long term contract aangegaan bent. Dit is standaard en geldt voor alle TAK21-23 producten. Je kan moeilijk vragen dat ze >3%/jaar garanderen en dan het contract opzeggen na een paar jaar, zij investeren natuurlijk dit geld om te zorgen dat ze meer % overhouden op het einde van het jaar, anders verdienen ze er ook niet aan, en laatste tijd zal dat niet gemakkelijk zijn.