Garantie TV

geertsp
Topic Starter

Garantie TV

#1 , 24 jul 2012 14:29

Kunnen jullie advies geven voor volgend probleem:

Ik schets even..
Ik koop een half jaar geleden een tv bij X (promotie merk Y).
Enkele maanden later tv stuk. Technicus in onderaanneming komt langs en tv valt niet meer te herstellen. Hij laat vervangtoestel achter vult op bon in dat we een nieuw toestel krijgen van merk Y.
merk Y heeft dit toestel niet meer en de opvolger is lange tijd niet meer voorradig...ze zeggen het af te handelen met X.
Het bedrijf van het vervangtoestel is ondertussen dit toestel komen ophalen ( dus geen tv meer).
Ik ga vandaag naar X en die moeten morgen weer eerst bellen naar merk Y om te horen hoeveel die willen crediteren. Zo

Wat zijn mijn rechten nu?
Kan ik een vervangtoestel eisen van X?
Welk bedrag krijg ik terug?catalogusprijs of promoprijs? of moet merk Y zorgen dat er desnoods een ander type tv beschikbaar is van dezelfde kwaliteit?
Moet X dit bedrag terugbetalen? Enzo ja moet dit in geld of mogen ze dat ook doen in waardebonnen zodat ik verplicht ben de nieuwe tv bij hun aan te kopen.

bedankt al voor mogelijke tips of adviezen!

[Namen verwijderd, lees regels forum:Vandebos]

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
geertsp
Topic Starter

#2 , 25 jul 2012 16:40

Update:

Juist telefoon gehad van de winkel dat ze nog op antwoord wachten van het merk Y om de tv te mogen crediteren.

Voor welk bedrag moet de winkel mij vergoeden? stel tv kost catalogusprijs 1000€ en promotieprijs 850€. Heb TV gekocht voor 850€. Moet men mij 1000€ of 850€ vergoeden?

Winkel X zal de het gecrediteerde bedrag omzetten in een tegoedbon zodat we met die bon een nieuwe TV bij die winkel kunnen kopen. Mag dit wel? Mag ik eisen dat men mij het bedrag terugbetaald? Want we zijn van plan een nieuwe TV bij een plaatselijke handelaar te kopen. Dan mag het iets duurder zijn, maar de service zal stukken beter zijn.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jul 2012 20:17

stel tv kost catalogusprijs 1000€ en promotieprijs 850€. Heb TV gekocht voor 850€. Moet men mij 1000€ of 850€ vergoeden?

.
Wat dacht je nu zelf? Je betaald iets 850 € en jij wil 1000 € ervoor terug, en dat dan nog na 6 maanden gebruik.
Brengt meer op dan een belegging op de bank of de staatsbon. :lol:

Reclame

geertsp
Topic Starter

#4 , 25 jul 2012 21:26

Ja ok beste is een tv die niet stuk is na 6 maanden, dus om winst te maken doe je dit niet! Maar als het nieuwere toestel er nog was kregen we dit.. Wat dus duurder zou zijn dan het vorige aan catalogusprijs.. Ook niet nodig maar op deze manier is het een loterij.. Is de nieuwe er proficiat u krijgt een toestel van 1400 euro, is het er niet dan krijg je een waarden in aan promoprijs ? Er moet toch een wettelijke bepaling zijn ?!

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jul 2012 11:02

U kan zich beroepen op BW 1649, een artikel dat met de regelmaat van de klok hier terug komt. De verkoper dient
- ofwel Uw toestel te repareren
- ofwel Uw toestel te vervangen door iets gelijkwaardigs
- ofwel de koop te ontbinden. Als U het toestel gekocht heeft met geld, dan dient U ook geld terug te krijgen en geen tegoedbon.

Jan S

#6 , 26 jul 2012 15:00

Meer info m.b.t. de wettelijke garantie hierzo: http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... _garantie/
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Terug naar “Gebrekkige Producten”