Laster en eerroof

Vanganzegem
Topic Starter

Laster en eerroof

#1 , 23 jul 2012 22:16

Beste,
Graag wil ik advies over hoe ik het aanpakken moet, wat de
gevolgen kunnen zijn en waar ik terecht kan. Enkele mensen worden door
een bepaald persoon, een gebuur, getreiterd, er worden leugens verteld, er worden
zelfs strikt persoonlijke dingen (zoals medische en familiale zaken)
rondbazuind waar niemand iets van wist. Waar hij het allemaal van weet,
Joost mag het weten. Die persoon weet echt niet van ophouden en
probeeert zo de boel te verzieken en de buren tegen mekaar op te
zetten. Enkele buren hebben er genoeg van en willen hiertegen iets doen.
Bij de politie klacht neerleggen of ???
Dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 25 jul 2012 08:40

“Art.443.Hij die in de hierna aangeduide GEVALLEN aan een persoon kwaadwillig een bepaald FEIT ten laste legt, dat zijn eer kan krenken of hem aan de openbare verachting kan blootstellen, en waarvan het wettelijk bewijs niet wordt geleverd, is schuldig aan laster, wanneer de wet het bewijs van het ten laste gelegde feit toelaat, en aan eerroof, wanneer de wet dit bewijs niet toelaat...Wordt een genoegzaam bewijs geleverd, dan geeft de tenlastelegging geen aanleiding tot enige strafvervolging.”(8 juni 1867 Strafwetboek).

‘er worden leugens verteld, er worden zelfs strikt persoonlijke dingen...rondbazuind...’

Leugens vertellen en vertrouwelijke gegevens rondbazuinen is OP ZICH nog geen laster.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Privacy-bescherming”