Met een klein hartje: mijn verhaal.

Metoyou
Topic Starter

Met een klein hartje: mijn verhaal.

#1 , 17 jul 2012 11:57

Waar zal ik beginnen.
Ik ben mama van 2 en zwanger van een 3de. Het boterde allang niet meer tussen mijn man en mij, voor hem geen vuiltje aan de lucht maar ik sta voor alles alleen. Hij gaat uit werken, komt thuis, kijkt wat er te eten is, loopt me voorbij (emtioneel totaal geen band meer), ploft zich in de zetel. Er wordt zelden gepraat. Nooit vraagt hij hoe het met me is. Kortom, ik voel me heel erg ondergewaardeerd terwijl ik zoveel doe. De zorg voor 2 kinderen (onder de 7 jaar), het huishouden, de hond, naar de winkel gaan, alles doe ik alleen. Mijn man werkt hard en vindt dat hij dan thuis zich van niets iets moet aantrekken.

In maart, nog voor ik wist dat ik zwanger was (ongepland maar daarom niet minder gewild door mij), had ik iemand leren kennen via het werk. Er is ook meer gebeurd, ik ben vreemdgegaan.

4 weken later kwam ik te weten dat ik zwanger ben van iemand die ik eigenlijk niet meer graag zie (mijn man, volgens de echo was ik al langer zwanger dan het aantal weken dat ik met iemand anders was). En toch wil ik dit kindje alle kansen geven. De eerste echo was een volmaakte foetus van bijna 12 weken (ik wist het pas vrij laat, zwanger door de pil heen) dat maakte dat ik het niet kon weghalen. Ik weet dus wel 100% zeker dat mijn man de vader is.

Mijn minnaar is veel ouder dan ik. Hij wil met mij verder, heeft zelfs al een advocaat opgebeld om zijn scheiding te regelen en maakt er helemaal geen probleem van dat ik zwanger ben, hij wil graag mee voor de kinderen zorgen ook al is hij niet de biologische vader, en ik weet dat hij voor 500% achter die woorden staat. Ik wil ook met hem verder, hij zou een heel goede stiefvader zijn en is ook voor mij enorm lief. Gewoon een heel groot verschil met mijn huidige man. Ik was nog heel jong toen ik mijn man leerde kennen en gaandeweg zijn we mekaar verloren. Het is ook niet de eerste keer dat ik mijn bevestiging dat ik graag gezien KAN worden ergens anders zoek (hier weet mijn minnaar van en hij begrijpt mij).

Mijn man kan agressief uit de hoek komen, niet altijd fysiek (hij heeft me ooit een afdruk van een duim in paarsblauw in mijn bovenarm geplant en eens uit bed gegooid tegen de kleerkast). Nu ben ik op het punt gekomen dat ik wil scheiden. Nu heb ik de kans om beter te kunnen leven (daarom niet financieel want op dat vlak heb ik niets te kort, maar op alle andere vlakken zoveel meer.) Ik zag mijn minnaar al heel erg graag nog voor er sprake was van dit kindje, anders had ik de stap naar meer dan een knuffel nooit gezet.

Mijn grootste vrees is: kom ik hier levend uit? Ik ben zo bang om het te vertellen thuis ook al wil ik het zo graag. Wat met de bevalling of de baby na de bevalling? Kan hij die opeisen? Is dit meteen co-ouderschap? Hij heeft nooit echt mee voor de kindjes gezorgd en nu ben ik bang dat hij hen niet goed zal verzorgen en dat we elke keer als we elkaar zien, ruzie gaan maken voor hun ogen.

Ik ben echt heel bang voor de toekomst. Ik weet wel dat ik mijn vriend achter mij zal hebben, hij wil mij echt gelukkig maken en zegt dat ik veel beter verdien. Het klikt op alle vlakken en we kunnen heel goed met elkaar praten, maar ook lachen, dat is toch ook wel belangrijk. Hij zou liefst hebben dat ik gewoon stil wegga thuis en bij hem kom wonen, en alles regel via een advocaat. Maar dat vind ik dan weer té direct. Ooit ga ik toch met mijn man moeten praten over het waarom. ook al weet hij wel dat ik het al heel lang moeilijk heb. Anderhalf jaar geleden ben ik eens willen weggaan van hem en toen hing hij direct het slachtoffer uit dat hij veel werkt, dat hij toch moeite doet voor mij op zondag, en dan ging het een paar maanden beter.

Ik begin doemgedachten te hebben van een einde te maken aan mijn leven omdat ik geen uitweg zie, maar dat mag ik mijn kinderen en mijn vriend niet aandoen. Die zien mij wel graag. Mijn zoon van 6 zei tegen iemand dat zijn papa niet van zijn mama houdt, want dat we ruzie hadden in de winkel en dat mama zo aan het wenen was. Dat breekt mijn hart helemaal!

Gaan of blijven... Met veel schrik.... Zoveel vragen! Financieel is het haalbaar, omdat ik er niet alleen voor sta. Maar wat met mijn ongeboren kind. Voor zo een kleintje kan hij helemaal niet zorgen.
Van het kindje heb ik geen spijt dat ik het gehouden heb, ook niet van mijn grotere kinderen, maar ik was misschien beter kieskeuriger geweest wat de papa-keuze betreft. Het heeft geen zin om te denken 'had ik toen maar....'

Hoe dan ook, op een forum word je altijd veroordeeld, maar ik hoop toch om ergens wat begrip te krijgen. En vooral goede raad van hoe je best vertrekt bij een man waarvan je weet dat hij dingen kapot gooit als hij kwaad is. Ik wil mijn hart volgen deze keer, niet mijn verstand. Dat heb ik vorige keer ook gedaan en kijk nu.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dropke

#2 , 17 jul 2012 13:10

ik ga je niet veroordelen maar vergeet nooit dat het gras aan de overkant altijd groener is... dat het nu wel leuk is de aandacht van een ander, dat dat inderdaad ook altijd anders is en beter...
maar er is altijd een uitweg... en kheb er ooit ook alleen voorgestaan, bevalling en m'n baby grootbrengen, en moet zeggen dat lukt hoor...
goe nadenken, objectief... en dan knopen doorhakken he, want denk niet dat er één van de twee het verdient dat je ze voor de gek gaat houden...

Metoyou
Topic Starter

#3 , 17 jul 2012 13:25

Dag dropke
Bedankt voor je eerlijke mening.
Ik ben me ervan bewust dat het gras altijd groener is op een ander, en praat ook veel over dit onderwerp met mijn vriend. Het feit dat hij zoveel voor me over heeft, bewijst wel hoe groot zijn liefde is. Het is dan ook zeker niet mijn bedoeling om één van de twee voor de gek te houden. Mijn man weet al lang van mij dat ik me niet gerespecteerd voel, zelfs voor seks geldt geen 'neen'. Het zijn alle kleine dingen in mijn huwelijk die voor ergernissen zorgen, in die mate dat de emmer echt vol is nu.
Geloof me, ik heb me ook al afgevraagd of ik ook weg zou willen als er niemand anders in het spel was geweest. Het antwoord daarop is: ja.
In mijn hart heb ik de keuze gemaakt, ik ga weg bij mijn man. Het is enkel nog de vraag: wat met de kindjes, gaat dat lukken, die me bezighoudt.
Voor kinderen alleen kan je toch niet bij mekaar blijven?

Reclame

duma

#4 , 17 jul 2012 13:40

Ik heb in je verhaal drie vragen gevonden:

Wat met de bevalling of de baby na de bevalling?
U beslist wie u bij de bevalling wilt en wie niet. Vergeet echter niet dat dit ook het kind van uw man is en hij dus evenveel recht heeft om de geboorte van zijn kind mee te maken. Vergeet ook niet dat uw weigering om hem hierbij te laten zijn schade kan aanrichten: U neemt hem namelijk een moment af dat hij nooit meer kan terugkrijgen.

Na de bevalling: zie hieronder.

Kan hij die opeisen?
Aangezien het kind verwerkt is tijdens een huwelijk, zal het kind automatisch zijn kind zijn. Hij is dus de wettelijke vader. Er valt niets 'op te eisen'. Jullie zijn beiden evenveel ouder. Hij niet minder dan u. Dat hij tijdens jullie huwelijk zich minder van de kinderen heeft aangetrokken, zal voor de rechter geen argument zijn. Er zijn vele vaders die pas na een echtscheiding 'in gang schieten', omdat ze dan moeten. Uiteindelijk worden dit vaak nog superpapa's. En wat kan er nu beter zijn voor de kinderen dan dat?

Hij heeft dus ook alle recht om zijn kind na de bevalling te zien. (Als ik even cru de vraag mag omdraaien: Zou u het ok vinden dat u uw kind niet mag zien na de bevalling en de vader het mee naar huis neemt zonder boe of ba) Ik weet niet wat uw plan is, maar het is in ieder geval stof tot nadenken ...

Is dit meteen co-ouderschap?
Co-ouderschap is er altijd: Ouders moeten steeds samen beslissen en overleggen over belangrijke zaken. Uw vraag is waarschijnlijk: Is dit meteen verblijfs-co-ouderschap?
Pasgeboren baby's verblijven meestal meer bij de moeder dan bij de vader. Jullie kunnen onderling een regeling uitwerken. Indien dat niet lukt, via een bemiddelaar gaan. Indien dit nog niet lukt, via de jeudgdrechter. Deze zal steeds verblijfco-ouderschap toekennen, tenzij er ernstige tegenargumenten bestaan. De leeftijd van het kind is er een van. Op termijn uiteraard niet meer. Meestal wordt dit langzaam opgebouwd met kleine kinderen (bv: eerst een dagje, dan een weekend, dan 5/14 en zo tot 7/14). Dit hoeft trouwens ook niet week-week te zijn. Er zijn andere opties zoals 3-4-4-3.
Vanaf welke leeftijd? Onvoorspelbaar. Persoonlijk heb ik in mijn vriendenkring ervaring met een baby van 7 maanden die week/week kreeg. Ik ken ook kinderen van 5 jaar die nog in de 'opbouwende periode' zitten.

Kingfisher

#5 , 18 jul 2012 13:56

"Ik begin doemgedachten te hebben van een einde te maken aan mijn leven omdat ik geen uitweg zie, maar dat mag ik mijn kinderen en mijn vriend niet aandoen. Die zien mij wel graag. "
Een duidelijk advies: als je eens een donker moment zoals dat hebt, er zijn mensen met een luisterend oor, die je op dat moment kunnen helpen: de zelfmoordlijn, 02/649.95.55.

dropke

#6 , 20 jul 2012 09:45

Dag dropke

Voor kinderen alleen kan je toch niet bij mekaar blijven?
nee dat is inderdaad ook wel zo... ik had vier kinderen toen mij ex en ik uit mekaar gingen. (al 11 jaar geleden ondertussen). mjn ex gebruikt nog steeds m'n kids om me te kunnen raken, omdat hij weet dat dat het enigste is.
maak gewoon dat alles geregeld wordt zodat je je er goed bij voelt. zeg niet te snel oke omdat je van heel de zever vanaf wil zijn... 't zal doorbijten zijn en is geen gemakkelijke tijd zenne...dat kan ik je toch wel verzekeren...
maar sterkte in het maken van je keuze

Moraelin

#7 , 20 jul 2012 13:54

De vraag die ik hier vooral uithaal, en die de reden is van je wanhoop en depressie is: hoe kan ik van mijn man weg zonder ongelukken ? Ik denk dat je best alles zeer goed voorbereid met advocaat en qua verhuis en al de rest zodat indien je dan de stap zet (zeker niet 's avonds of zo, en mss beter als hij dan niet in de buurt is) om de echtscheiding aan te vragen en te verhuizen alles snel kan verlopen. Snel zal in deze belangrijk voor jou zijn indien je echt bang bent voor een agressieve reactie.

duma

#8 , 20 jul 2012 14:11

Daar kan ik nu echt niet mee akkoord gaan. Ze zullen sowieso nog moeten communiceren: ze hebben kinderen!

Erger nog: Indien zij verhuist (zonder dat een rechter dat heeft goedgekeurd), kan dit aanzien worden als gezinsverlating en dat is een strafbaar feit! Dan sta je nog verder van kant ...

Ik ga wel akkoord met het feit dat ze zo snel mogelijk een advocaat moet raadplegen. Die zal je normaal gezien exact kunnen zeggen wat te doen en wat niet te doen. Ook dat tweede is van immens belang in zaken zoals dit.

Moraelin

#9 , 24 jul 2012 13:38

Ik zeg hier niet dat ze nadien niet meer moeten communiceren maar als er reele en gegronde angst is voor agressie is het in ieders belang om de (praktische) scheiding zo snel en kort mogelijk te houden. Nadien kan er nog genoeg gepraat, onderhandeld worden. Wat betreft de verhuis : de rechter moet dit volgens mij niet goedkeuren maar je moet wel de scheiding hebben ingezet, maar ik laat dit stuk over aan anderen. Het zou wel raar zijn dat men moet wachten op een rechter, dan kan men in de meeste gevallen jaren wachten, niet ?

duma

#10 , 24 jul 2012 14:01

Ik ga akkoord met wat je zegt, maar spijtig genoeg denkt de wet daar soms anders over ...

Voorlopige maatregelen vragen.

Terug naar “Echtscheiding”