Voorwaardelijke erfenis ?

ambiorix
Topic Starter

Voorwaardelijke erfenis ?

#1 , 29 jul 2007 12:00

Hallo daar, ik ben alleenstaand (geen kinderen, ex-en etc ), nog in goede gezondied. Moeder en vader zijn nog in leven, zuster en broer ook nog in leven.

Ik zou een testament ( al dan niet publiek ) willen opstellen, voor het vererven van priv? eigendommen en van aandelen van mijn ( 100 % eigen ) bvba, aan neef & nicht ( meerderjarig ) van mijn zuster en 2 nichtjes ( minderjarig ) van mijn broer.

Ik zou graag hebben, dat een voorwaarde tot het voltooien van een minimum opleiding ( bv A1 ) bij aanvaarding van de erfenis bestaat. Kan zoiets, of is dat misschien een beetje teveel Hollywood ?

Alvast bedankt ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 29 jul 2007 14:21

Z??r interessante vraag.

(Broer en zus zijn geen reservataire erfgenamen; die "tellen" niet mee).

U zou een testament kunnen maken op uw 75ste en dan zelf oordelen wie van uw 4 neven/nichten iets "verdient". U zou dan alles kunnen aan 3 er van en aan de 4de niets. U zou dat niet moeten motiveren en uw testament zou geldig zijn.

Mag U in een testament dat voor morgen zou moeten kunnen dienen een element opnemen dat in de nieuwste anti-discriminatiewetgeving bestreden wordt?

Stel burgerlijke stand als criterium: ik stel aan als mijn algemene legatarissen mijn N/N die gehuwd zijn op datum van mijn overlijden. MAg dat?? Wellicht niet.

Stel opleiding als criterium. Mag wellicht ook niet. En wat met uw N die op zijn 19de van zijn brommer valt en nooit meer een diploma kan behalen. Die zou U dan uitsluiten.

Anderzijds weet ik dat er eeuwenoude studiebeurzen bestaan, beheerd door de provinciebesturen, die worden toegekend aan:
* de studenten, afstammelingen van mijn familie
* bij gebreke, behoeftige studenten uit mijn parochie die rechten studeren
* bij gebreke, andere studenten uit mijn parochie die te Leuven studeren
* enz.

Dat barst ook allemaal van discriminaties.

Ik ga er eens op zoeken, want het thema van de onwettige discriminatie boeit me zeer.

In elk geval: in uw plaats zou ik anders werken omdat er nog minderjarige kinderen tussenzitten.

Stel NU een testament op ten voordele van uw 4 N/N (U kan ook bepalen wat er gebeurt als er ??n overleden zou zijn voor U: gaat het dan naar zijn kinderen of naar de andere 3?).

Beoordeel de situatie elk jaar opnieuw. Begin elk nieuw testament met de herroeping van alle vorige testamenten.

Als er na x jaar een N/N tussen zit die U wil uitsluiten, maak dan een nieuw testament (maar hou de motivatie voor U! - wat nu misschien nog mag, wordt misschien verboden de week voor U sterft: zie maar naar de onverwachte vrijstelling voor de gezinswoning voor de langstlevende in het Vlaams Gewest; plotseling zijn er heel wat testamenten en huwelijkscontracten aan herziening toe OF zullen er ongewilde drama's ontstaan).

j.demoor

#3 , 31 jul 2007 09:30

?Art.915.De giften bij akten onder de levenden of bij testament mogen de helft van de goederen niet overschrijden, indien de overledene, bij gebreke van kinderen, in de vaderlijke en in de moederlijke lijn een of meer bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat; en drie vierden, indien hij slechts in ??n lijn bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat.Art.916.Bij gebreke van een langstlevende echtgenoot, van bloedverwanten in de opgaande en in de nederdalende lijn mogen de giften, bij akten onder de levenden of bij testament, de gehele nalatenschap omvatten.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Art.1168.Een verbintenis is voorwaardelijk, wanneer men deze doet afhangen van een toekomstige en onzekere gebeurtenis, hetzij door de verbintenis op te schorten totdat de gebeurtenis zal plaatshebben, hetzij door ze teniet te doen, naargelang de gebeurtenis plaatsheeft of niet plaatsheeft.Art.1172.Iedere voorwaarde die bestaat in iets dat onmogelijk is, of met de goede zeden strijdig is of door de wet verboden, is nietig en maakt de overeenkomst die ervan afhangt, nietig.?(B.W.).

?een voorwaarde tot het voltooien van een minimum opleiding ( bv A1 )? KAN onder omstandigheden een voorwaarde zijn die onmogelijk is.Indien die voorwaarde nietig zou zijn dan maakt zij de schenking die ervan afhangt,ook nietig.

U kan daarom aan de opleidingvereiste toevoegen ?tenzij deskundig vastgestelde geestelijke of lichamelijke beperktheid dit beletten?.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

ambiorix
Topic Starter

#4 , 31 jul 2007 12:43

Alvast bedankt voor de reacties ...

Art.915 : Opgaande lijn : betetekent dat moeder, vader en grootouders ?

Art.916 : Ik begrijp hieruit dat, zoals reeds gemeld, broers en zusters enkel ontvangen als er niets werd gespecifieerd, maar dat de erfenis volledig mag worden gereserveerd aan n/n ( behoudens Art.915 ).

Kan men z'n ouders onterven om de zaak te vereenvoudigen ? De mensen zijn gewoonweg te oud om hun nogeens op te zadelen met een erfenis die ze niet als de hunne beschouwen.

Art.1168 & Art.1172 : Ik begrijp hieruit : de 'discriminatie' betreffende opleiding zou dus kunnen, indien juist omschreven.

Toch al bedankt voor de reacties ...

Ambiorix

wolf2

#5 , 31 jul 2007 21:34

Art.915 : Opgaande lijn : betetekent dat moeder, vader en grootouders ?

Ja (en zelfs overgrootouders enz.).

Art.916 : Ik begrijp hieruit dat, zoals reeds gemeld, broers en zusters enkel ontvangen als er niets werd gespecifieerd, maar dat de erfenis volledig mag worden gereserveerd aan n/n ( behoudens Art.915 ).

Ja, maar uw ouders zijn reservatair. u kan ze niet onterven. Ze kunnen wel verwerpen eens U overleden bent. Dat kost 30 euro; op "uw" griffie van de rechtbank van eerste aanleg. Na verwerping heeft uw testament dan volle uitwerking.

Art.1168 & Art.1172 : Ik begrijp hieruit : de 'discriminatie' betreffende opleiding zou dus kunnen, indien juist omschreven.

Sorry, nog geen tijd gehad om opzoeking te doen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”