Ik heb 17 jaar lang als service engineer bij een software bedijf gewerkt.
Aan aantal jaar geleden is dit bedrijf failliet gegaan.
Verschillende zaken van de failliete inboedel zijn gekocht door een nederlands bedrijf.
Verschillende (ex) klanten hadden geen behoefte om met de firma in zee te gaan die de failliete inboel gekocht heeft en hebben daarom mij gecontacteerd met de vraag of ik support wou verder zetten.
Daar dit mij wel intereseerde heb ik dan een email mailing gedaan naar verschillende ex klanten waarop ik mijn services aanbood.
Echter na het zien van deze mailing heeft het nederlands bedrijf mij een brief geschreven (via hun advocaten) waarin ze mij beschuldigden van diefstal (software sources/adressen) en een schadevergoeding eisten van 20.000 ?. (mijn support bestaat puur het het laten verder werken van de computer systemen, NIET uit het schrijven of herwerken van software).
Ik heb hun gewoon een brief teruggestuurd met de weerlegging van de feiten en er is verder geen gevolg gegeven hieraan.
Deze brief heeft er wel voor gezorgd dat ik deze activiteiten tijdelijk gestaakt heb uit schrik dat ik toch iets verkeerd zou gedaan hebben.
Mijn vragen:
* Als klant support vraagt aan mij (in plaats van overnemer) is dit legaal ?
* Za ja, mag ik een schade vergoeding eisen door het verlies van inkomsten die ik niet heb gehad omdat ik tijdelijk activiteiten had gestopt (wegens schrik). Let wel, dit gaat over 4 jaar geleden.
* Soms krijg ik vraag van ex klanten om 2de hands systemen van andere ex klanten door te verkopen. Hier heb ikechter nog geen gevolg aan gegeven. Maar hoe kan ik weten of ik dit legaal kan doen ?
De overnemer doet niets met de software die zij verworven hebben uit het faillisement en laat dit doodbloeden; Er is nochtans een potentie?le markt en vraag daarom.
Iemand vertelde mij dat software waaraan niet meer ontwikkeld wordt op termijn tot publiek domein behoord. Klopt dit ?
* Hoe kan ik eigelijk weten of zij daadwerkelijk ook de software gekocht hebben ?
Volgens contracten behoorde de software toe aan software huis en er werd dus een gebruiks licentie gekocht. Echter door het failleisement vervalt dit toch vermoed ik daar klanten contract hadden met failliete bedrijf en NIET met overnemer.
Tot wie moet ik mij wenden met dergelijke vragen ?