Auto gekocht bij professionele garage + wettelijke garantie

JJW
Topic Starter

Auto gekocht bij professionele garage + wettelijke garantie

#1 , 26 jun 2012 10:43

Beste Forumleden,

Eind vorig jaar (22-11-2011) heb ik bij een professionele verkoper een bmw318D E91 uit 2007 gekocht. En hierbij een jaar wettelijke garantie gekregen. Nu een 7 maand verder heeft een garage geconstateerd dat het vliegwiel vervangen moet worden (€1250,- inclusief plaatsen)

Ik heb de garage gebeld en deze zegt dat het vliegwiel niet onder de garantie valt maar onder slijtage. Op mijn garantie bon word het vliegwiel niet opgesomd als slijtage onderdeel. (Slijtage onderdelen die verslijten ten gevolge van het normale gebruik van het voertuig, zijn eveneens ten laste van de eigenaar (bv, remblokken en -schijven, banden, koppelingsplaat, accu, (gloei)-bougies, schokdempers, silentblocs, ophangingsarmen, lagers in het algemeen, uitlaat, EGR-kleppen, katalysatoren, enz..)

Wat adviseren jullie om te doen? Want is toch een behoorlijk bedrag om alles te vervangen.

Hoop op reacties, op voorhand bedankt.

Groeten,

Jeroen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
josephke

#2 , 26 jun 2012 11:07

Persoonlijk denk ik dat alles die niet als uitzondering beschreven staat en niet door ongeval of dergelijke beschadigd is onder de garantie valt. Ik heb zelf een paar maanden geleden een 2de hands bij een garage gekocht, na 3weken moest de batterij vervangen worden dat gebeurde bij mij onder garantie. Je moet zelf een eventuele kosten baten analyse maken maar mogelijks zou ik wel reageren en wat meer druk zetten en als hij niet toegeeft of tenminste gedeeltelijk door bv geen werkuren aan te rekenen zou ik deze garagist links laten liggen, de kans is dan toch groot dat je bij eventuele nieuwe mankementen in je zak zult mogen tasten.

JJW
Topic Starter

#3 , 26 jun 2012 11:49

Beste Josephke,

Dank voor uw reactie. Ik twijfel alleen op deze opsomming op de garantie bon ook beperkt is.
Weet u daar meer over?

Reclame

josephke

#4 , 26 jun 2012 13:17

Wel zoals geschreven en meestal aangenomen al wat niet verboden is, is toegelaten indien het bij het redelijke blijft. Men kan een jaar garantie geven en bijna alles uitsluiten, niet logisch toch. Bij mijn aankoop had de auto vooraf een groot onderhoud gekregen en was de afspraak dat ik geen kosten zou hebben voor de volgende autokeuring met mijn normale km gebruik, eenvoudig toch.

JJW
Topic Starter

#5 , 26 jun 2012 14:18

Ja zo kwam de verkoper ook op mij over aan de telefoon.. Het duurde geen seconde en hij zei al; is slijtage, daag!
Einde gesprek..

Ik gebruik de auto vrij veel voor mijn firma, veel op afspraak. Alleen nu sta ik stil en heb ik al enkele afspraken moeten verzetten..
Heb de verkoper nu officieel in gebreke gesteld en hoop dat ik hier een reactie op krijg, maar verwacht niks helaas..

Ik vermoed dat een dergelijk vliegwiel wel al mankementen gehad heeft op moment van aankoop.. want dit onderdeel zou normaal niet na 16K KM al vervangen moeten worden..

JJW
Topic Starter

#6 , 27 jun 2012 12:28

Heeft iemand ook nog jurdische tips?
Heb de verkoper inmiddels ingebreke gesteld, maar krijg 0,0 reactie.

ongelukbelaagd

#7 , 27 jun 2012 12:30

Ik gebruik de auto vrij veel voor mijn firma
Wil dit zeggen dat je veel gereden hebt?
Hoeveel km op 7 maanden?

Groeten

JJW
Topic Starter

#8 , 27 jun 2012 12:35

Beste,

Ik heb 16000 kilometer gereden voornamelijk op snelweg.. veel afspraken in NL en antwerpen.
Kom zelf vanuit Gent..

Groeten

ongelukbelaagd

#9 , 27 jun 2012 17:32

Beste,

Ik heb 16000 kilometer gereden voornamelijk op snelweg.. veel afspraken in NL en antwerpen.
Kom zelf vanuit Gent..

Groeten
Ik ben geen jurist! De garagist zal waarschijnlijk wel zeggen dat ge al 16.000km hebt kunnen rijden vooraleer dat vliegwiel stuk ging. Moest je vanaf het begin herhaaldelijk problemen met dit ding gehad hebben, zou je nog voor garantie kunnen gaan. Na 7m en die km's gaan ze hun argementatie van slijtage misschien wel kunnen harden.

Wat denken de anderen hier?

JJW
Topic Starter

#10 , 28 jun 2012 09:23

Beste,

Ik ben totaal a technisch, en wellicht is het voor een geoefend oor wel al te horen geweest dat er iets met het vliegwiel aan de hand is geweest..
Maar ik weet inmiddels wel (na bellen met bmw verdeler) dat een vliegwiel niet na 16000 KM al versleten zou mogen zijn, dan moet er bij aankoop al behoorlijke "slijtage" zijn geweest..

Ik heb/krijg tot op heden 0,0 reactie van verkoper.. en vrees dat ik ook niks ga horen..

Heb wel een leesbevestiging gekregen van ingebreke stelling per mail.. maar thats it..

Wel stappen moet ik ondernemen als verkoper nergens op reageert?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 jun 2012 09:41

Wat is het TOTAAL aantal km dat voertuig heeft gereden....

JJW
Topic Starter

#12 , 28 jun 2012 09:50

Beste Franciscus,

Heeft nu in totaal 120.000 KM op de teller

Groeten

denlowie
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 jun 2012 12:56

Ik rijd zeer veel km per jaar en heb op de 48 jaar dat ik met de auto rij nog nooit een vliegwiel moeten vervangen, ik heb met een kleine Suzuki(wagon R) 1000cc 398.000km gereden en daar was het vlieg wiel zelfs nog niet stuk.

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit gehoord en ben op een autokerkhof geboren, dat iemand zijn vliegwiel stuk is, wel eens gehoord over een krukas die stuk was.

Ik zou bij een grote BMW garage toch maar eens goed navragen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Winand

#14 , 29 jun 2012 12:54

Twee massa vliegwielen zijn inderdaad slijtage-onderdelen.
120.000 km is misschien niet veel, maar ook veel hangt af van het rijgedrag.

josephke

#15 , 29 jun 2012 19:08

Er zijn inderdaad wel veel km in die maanden afgelegd, maar volgens mij is het begrip slijtage-onderdeel een lachertje, bij praktisch ieder toestel zijn er slijtageonderdelen, spreek niet over verbruikonderdelen, maar die slijtageonderdelen moeten toch tenminste bij normaal gebruik de garantieperiode overleven. Nieuwe tv na 6maand nieuwe beeldbuis (is aan slijtage onderhevig) zijn er wel mee.

Terug naar “Gebrekkige Producten”