Zware fout begaan door werknemer met schade voor zichzelf?

carpediem
Topic Starter

Zware fout begaan door werknemer met schade voor zichzelf?

#1 , 26 jun 2012 15:11

Kan iemand mij zeggen wat er juist van toepassing is als je bijv. zelf als werknemer een zware fout begaat (geen veiligheidsbril opzetten tijdens batterijwissel) en je je ogen ernstig beschadigd doordat je het bijtend zuur van de gesprongen batterij in je ogen krijgt? Wie is hier juist aansprakelijk of is er sprake van gedeelde aansprakelijkheid van mezelf en de werkgever/verzekering zelfs als bega ik zelf een kapitale fout door de veiligheidsvoorschriften te negeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 27 jun 2012 06:52

ganse uitleg: pagina 8 van dit : http://www.axa.be/pdfs/ond_prev_aanspra ... eid_nl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

je werkgever is burgerrechtelijk aansprakelijk, maar heeft ook immuniteit. Jij bent zelf deels verantwoordelijk, maar niet aansprakelijk (tenzij bij opzet).

carpediem
Topic Starter

#3 , 27 jun 2012 14:43

ganse uitleg: pagina 8 van dit : http://www.axa.be/pdfs/ond_prev_aanspra ... eid_nl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

je werkgever is burgerrechtelijk aansprakelijk, maar heeft ook immuniteit. Jij bent zelf deels verantwoordelijk, maar niet aansprakelijk (tenzij bij opzet).
Met alle respect, maar ik kan daar niets in terugvinden dat mijn vraag beantwoord wat er nu gebeurd indien de werknemer zelf lichamelijke schade heeft omwille van zijn eigen fout. Ik lees enkel over derden, overmacht, ...

Reclame

JPV

#4 , 27 jun 2012 19:32

een arbeidsongeval sluit niet uit dat je zelf lichamelijke schade door eigen toedoen hebt, dat volgt dus de gewone regels van een arbeidsongeval. Je lichamelijke schade zal dus vergoed worden, zelfs indien je zelf in de fout bent. De verzekering zal uitbetalen.

carpediem
Topic Starter

#5 , 28 jun 2012 12:07

een arbeidsongeval sluit niet uit dat je zelf lichamelijke schade door eigen toedoen hebt, dat volgt dus de gewone regels van een arbeidsongeval. Je lichamelijke schade zal dus vergoed worden, zelfs indien je zelf in de fout bent. De verzekering zal uitbetalen.
Ahzo, bedankt voor de info.

Terug naar “Arbeidsongevallen”