opzegging huurcontract door eigenaar.

sneeuwklokje
Topic Starter

opzegging huurcontract door eigenaar.

#1 , 23 jun 2012 12:00

Mijn overleden moeder verhuurde een gedeelte van haar eigen huis als kamers (geen studentenkamers, maar aan alleenstaande volwassenen)
Vorig jaar kregen zij en wij (de erfgnamen) een brief van het stadsbestuur met de mededeling dat zij hiermee in overtreding was omdat haar huis geregistreerd stond als éénsgezinswoning en dus geen vergunning had om "meerdere wooneenheden te realiseren" en deze toestand moest regulariseren.
Zij was toen al terminaal ziek en heeft hierop niet gereageerd.
Ondertussen is zij overleden en een aantal huurders is daarop uit eigen beweging vertrokken. 2 huurders echter niet. Hun huurcontract loopt af resp op 01/04/2013 (12jaar) en de andere op 01/07/2013 (6jaar); Ik zou dan kunnen opzeggen zonder al te veel problemen.
Vermits wij met meerdere erfgamen zijn en het huis verkocht moet worden, vraagt de notaris nu om deze 2 huurcontracten voortijdig op te zeggen, om o.a.
een proces-verbaal tegen de stedebouwkundige wetgeving te vermijden. Is dit een gegronde reden om een huurcontract voortijdig op te zeggen?
Is het feit dat deze huurders daar niet effectief wonen (maar het adres gebruiken voor hun post) een argument en moet ik dit dan laten vaststellen (en door wie)?
Ik vrees namelijk dat één van de 2 huurders moeilijk gaat doen en wil weten wat kan en niet. Beide huurcontracten zijn door mijn moeder ook niet geregistreerd
(door de huurder weet ik niet).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 23 jun 2012 14:23

Voorafgaandelijk zou ik proberen met huurder 1 een overeenkomst te bekomen, bv. voorstellen dat jullie de verhuiskosten vergoeden, dat je helpt mee zoeken naar een andere woonst en dat bij het vinden hiervan geen geen opzeg noch uittredende plaatsbeschrijving nodig is. (honing, vliegen, azijn...)

Indien huurder 1 akkoord en er wat is gevonden voor hem huurder 2 aanspreken en herhalen. (kans bestaat dat huurder2 zich vanzelf komt bevragen) Indien effectief problemen lijkt het me het raadzaamst om dit contract middels een advocaat te laten ontbinden. Hij kan dan indien nodig de gemeente wijzen op de inspanningen van zijn cliënt om het besluit van de gemeente ter wille te zijn en indien nodig de nodige stappen te ondernemen om de overblijvende huurder middels het vredegerecht te laten vertrekken. De kans is reëel dat u de huurder een schadevergoeding zal dienen te betalen maar dan is ie op zijn minst uit het pand.

Turaki

#3 , 23 jun 2012 15:10

Volgens mij is hier ook sprake van domicilie-fraude. Verandert dit niets?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jun 2012 15:19

Waren die personen daar ingeschreven?
Waren dat aparte woongelegenheden of woonde men 'samen'?

Vandebos

#5 , 23 jun 2012 18:04

Niet toegelaten verhuur en domiciliefraude dienen niet hand in hand te gaan.
De erfgenamen proberen echter wel best met de huurders een onderlinge overeenkomst te sluiten, anders riskeren ze behoorlijk hoge boetes. Vandaar onderhandelen met benefits en hopen dat het voldoende is..

sneeuwklokje
Topic Starter

#6 , 23 jun 2012 18:58

Om op jullie vragen te beantwoorden: ja die personen zijn daar gedomicilieerd. Dat is het net , ze huren gewoon om een domicilie te hebben en voor de rest zijn die kamers onbewoond.(gemeubeld door de eigenaar, zelfs het bed is niet opgemaakt, electriciteitsverbruik nihil en gasverwarming niet aangesloten).
Dus voorstellen om hen te helpen bij de verhuis gaat niet veel opleveren vrees ik, want er valt niets te verhuizen (buiten hun adres dan). En ja dat zijn aparte huurders en "aparte woongelegenheden"
En ik denk dat één van de 2 huurders inderdaad geen probleem gaat maken omdat die gewoon werkt, maar de andere huurder woont in realiteit samen met iemand en om de één of andere reden
kan hij daar niet officieel wonen. Dus denk ik dat we best eerst de "gemakkelijke" huurder contacteren en daarna het probleemgeval. Weet iemand hoeveel de boetes bedragen? Is dat een aantal maanden die moeten uitbetaald worden, of hoe wordt dat bepaald?

Vandebos

#7 , 23 jun 2012 19:42

De recalcitrante kan je, als hij moeilijk wil blijven doen, vriendelijk meedelen dat indien je verplicht wordt een advocaat op het dossier te plaatsen er tevens navraag verricht zal dienen te worden bij de RVA... centiem zal wel snel vallen.

In dat licht gaat het wel degelijk om domicilie fraude.

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 jun 2012 19:52

Je kan hen ook zeggen dat ingevolge de klacht vanwege de gemeente, en mogelijks een onderzoek kan volgen ivm hun domiciliefraude.

sneeuwklokje
Topic Starter

#9 , 24 jun 2012 08:35

ok bedankt voor de raadgevingen, ga nummer 1 contacteren in de week die komt en zie wel hoe die reageert. Ik hou jullie op de hoogte.

j.demoor

#10 , 25 jun 2012 11:39

“Art.1.§ 1. Deze afdeling is van toepassing op huurovereenkomsten betreffende een woning die de huurder, met uitdrukkelijke of stilzwijgende toestemming van de verhuurder, vanaf de ingenottreding tot zijn hoofdverblijfplaats bestemt. Een woning is elk roerend of onroerend goed of een deel ervan dat tot hoofdverblijfplaats van de huurder is bestemd...”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

‘ze huren gewoon om een domicilie te hebben en voor de rest zijn die kamers onbewoond’

Die huur valt dus niet onder toepassing van de Woninghuurwet.

In het gemene huurrecht geldt :
“Art.1737.Indien de huur bij geschrift is aangegaan, eindigt zij van rechtswege wanneer de bepaalde tijd verstreken is, zonder dat een opzegging is vereist.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen....§ 5. Het onderzoek van de reële verblijfplaats van een persoon die zijn hoofdverblijfplaats in een gemeente van het Rijk vestigt of die in België van verblijfplaats verandert wordt uitgevoerd door de lokale overheid binnen acht werkdagen na de in § 1 bedoelde aangifte...Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

‘ze huren gewoon om een domicilie te hebben en voor de rest zijn die kamers onbewoond’

Die kamers zijn dus NIET hun hoofdverblijfplaats,zodat u het gemeentebestuur onverwijld dient te vragen hun domicilies te schrappen.

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete van zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

‘een geldboete van zesentwintig euro’ houdt in dat het een wanbedrijf betreft.

“Art.4.2.1.Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning:...7° een woning opsplitsen of in een gebouw het aantal woongelegenheden die hoofdzakelijk bestemd zijn voor de huisvesting van een gezin of een alleenstaande wijzigen, ongeacht of het gaat om een eengezinswoning, een etagewoning, een flatgebouw, een studio of een al dan niet gemeubileerde kamer...”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening).

Op grond van voornoemde art.7 en 4.2.1 kan u de wederrechtelijke verhuring van de kamers onmiddellijk beëindigen bij aangetekend schrijven met kopie aan het gemeentebestuur en desnoods aan de politie.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”